فینال زودرس

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران چند روزی است که همه ورزش‌دوستان را به وجد آورده است. تیمی که تک تک نفراتش در زمین یک ستاره هستند و به خوبی هرچه‌ تمام‌تر می‌درخشند. این روزها یکی از ویدیوهایی که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، لحظه‌هایی از بازی‌های ساحلی‌بازان در جام جهانی است. جامی که حالا آنها تنها یک قدم تا فینالش فاصله دارند و با عبور از این مرحله، شانس زیادی دارند تا برای نخستین بار جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

نگار رشیدی

وقتی تیم ملی فوتبال ساحلی از تاهیتی قدرتمند عبور کرد، برخی نگران بودند که تقابل با امارات میزبان برای این تیم دردسرساز شود و ایران نتواند به نیمه‌نهایی برسد. اما این یک رویای بزرگ بود که ملی‌پوشان رنگ واقعیت به آن پاشیدند و مقتدرانه از پس میزبان هم برآمدند. تیم ملی حتی وقتی گل اول را دریافت کرد،‌ باز هم عالی نشان داد و قدرتش را به خوبی به حریف دیکته کرد. این تیم خیلی محکم به بازی برگشت. بازگشتی که البته نمی‌توان نقش پررنگ سنگربان گلزن کشورمان را در آن فراموش کرد. ایران از امارات هم عبور کرد تا یکی از چهار تیم برتر دنیا در جام جهانی باشد و البته تنها تیم آسیایی این دوره از رقابت‌ها نام بگیرد که تا این مرحله از جام جهانی پیش رفته است. 

آخرین باری که تیم ملی به نیمه‌نهایی جام جهانی رسیده بود به سال 2017 برمی‌گردد. جایی که مقابل تاهیتی قرار گرفت و در ضربه‌های پنالتی بازنده شد. حالا امسال تیم علی نادری برای رسیدن به نخستین فینالش در این جام کار بسیار بزرگ‌تری دارد. درواقع می‌توان گفت که بازی امروز، بزرگ‌ترین بازی است که تیم ساحلی در سال‌های فعالیتش پیش رو دارد. حریف امروز تیم ملی ایران، برزیل است. حریفی بسیار سخت و بزرگ که از سال 2005 که جام جهانی به صورت رسمی آغاز شد، پنج بار سکوی قهرمانی را تصاحب کرده که چهار قهرمانی‌اش متوالی بوده است. این تیم در دو دوره قبلی در مرحله یک‌چهارم نهایی از جام کنار رفته و حالا به شدت تشنه قهرمانی به نظر می‌رسد. البته که برزیلی‌ها هم برای رسیدن به این هدف کار آسانی ندارند. آنها دیواری مستحکم به نام ایران را مقابل خود می‌بینند و برای عبور از آن، کار دشواری دارند. 

تیم ملی برزیل حریف امروز ساحلی‌بازان در جام جهانی، در دو دوره قبلی در مرحله یک‌چهارم نهایی از جام کنار رفته و حالا به شدت تشنه قهرمانی به نظر می‌رسد. با این حال عملکرد این تیم در دور گروهی نشان داده که تیم شکست‌ناپذیری نیست 

بازی با برزیل دو بعد متفاوت برای نادری و پسرانش دارد؛ اول اینکه آنها سرمربی را روی نیمکت دارند که شناخت خوبی از ملی‌پوشان کشورمان دارد. مارکو اوکتاویو سال‌ها در فوتبال ساحلی ایران حضور داشته و با شناخت کامل از نفرات تیم ملی کشورمان شاگردانش را راهی زمین می‌کند. از طرفی عملکرد تیم ملی برزیل در دور گروهی مسابقات،‌ نشان داده که تیم شکست‌ناپذیری نیست. شاگردان اوکتاویو در دور گروهی از عمان، پرتغال و مکزیک عبور کردند تا به عنوان سرگروه راهی مرحله بعدی رقابت‌ها شوند. نکته مهم اما اینجاست که دو بازی از سه بازی دور گروهی به وقت اضافه کشید و برزیل بردهای راحتی را به دست نیاورد. البته که نباید قدرتنمایی برزیلی‌ها مقابل ژاپن در دور حذفی را هم نادیده گرفت. آنها هشت گل به ژاپن زدند تا با روحیه خوب آماده نبرد بعدی شوند. در مجموع باید گفت این یک فینال زودرس برای ایران است اما این تیم می‌تواند در این ماموریت دشوار برزیل را از سر راه کنار بزند و به اولین فینالش در جام جهانی برسد. 

تیم ملی هم نشان داده که حریف ساده‌ای نیست و قدرت این را دارد که هم به فینال برسد و هم جان را از آن خود کند. ایران با پیروزی در این بازی، باید با برنده ایتالیا و بلاروس در فینال بازی کند. دو تیمی که بعید به نظر می‌رسد شاگردان نادری کار سختی برای شکست دادن‌شان داشته باشند.