اژدهاکش‌ها!‌

بین سنگین‌ترین شکست و بهترین برد ایران در تاریخ جام جهانی، فقط چند روز فاصله بود. تیم ملی با یک نمایش درخشان روبه‌روی ولز، اولین پیروزی‌اش را برابر یک حریف اروپایی در جام جهانی به دست آورد. با این برد، تیم ملی حالا فقط به یک تساوی برابر آمریکا نیاز دارد تا درصد بالایی از شانس صعود به مرحله حذفی جام جهانی را تجربه کند. این برد بزرگ برای ایران، به کمک درخشش همه نفرات تیم به دست آمد. از خط دروازه تا نوک حمله، همه در کنار هم جنگیدند تا ایران صاحب یک برد فراموش‌نشدنی شود.

آریا رهنورد

 

سیدحسین حسینی

برای اولین بار در یک مسابقه جام جهانی از ابتدا در ترکیب تیم ملی قرار گرفت. بعد از خوردن 6 گل در جام، خیلی‌ها توقع داشتند سید به نیمکت منتقل شود اما کی‌روش به او اعتماد کرد و مزد این اعتماد را هم گرفت. سیدحسین یک بار در ابتدای بازی و یک بار در دقایق پایانی، دو بخت کلیدی را از حریف گرفت و روز فوق‌العاده‌ای را درون دروازه ایران پشت سر گذاشت. اگر این واکنش‌های آرمانی نبود، تیم ملی شانس رسیدن به این برد بزرگ را به دست نمی‌آورد.

 

رامین رضاییان

شاید این بهترین نمایش رامین رضاییان در زمین فوتبال بود. بهترین بازی عمر این ستاره. بازیکنی که از همان ابتدا با شرکت در پرس از بالا، آمادگی‌اش را نشان داد و در ادامه بازی نیز حضور موثری در حملات تیم ملی داشت. تا چند ماه قبل، تصور می‌شد رامین شانسی برای حضور در جام جهانی ندارد اما نام این بازیکن حالا در فهرست گلزنان ایران در تاریخ جام نیز دیده می‌شود.

برای اولین بار در یک مسابقه جام جهانی از ابتدا در ترکیب تیم ملی قرار گرفت. بعد از خوردن 6 گل در جام، خیلی‌ها توقع داشتند سید به نیمکت منتقل شود اما کی‌روش به او اعتماد کرد و مزد این اعتماد را هم گرفت

مجید حسینی

نمایش مجید در مسابقه قبلی خوب نبود اما کی‌روش باز هم به او اعتماد داشت و این بازیکن را در قلب دفاع به زمین فرستاد. حسینی در هر بعدی از بازی، درخشان بود. بازیکنی که با جاگیری‌های عالی، در دفاع بسیار خوب نشان داد و بسیار باهوش نیز بازی کرد. حسینی بارها در توپگیری از مدافع حریف، عالی نشان داد و به عنوان یک مدافع تاکتیک‌پذیر با بالا بازی کردن برای تیم ملی مفید بود.

مرتضی پورعلی‌گنجی

روی هوا، یک بازیکن مطمئن و درجه یک برای خط دفاعی تیم ملی بود. روی زمین هم نمایش بسیار خوبی داشت. نقش مرتضی در نیمه اول، فوق‌العاده به نظر می‌رسید. او به خوبی به میلاد محمدی کمک می‌کرد تا در کانال‌های دفاعی تیم ملی مشکلی به وجود نیاید. این موضوع از یک نظر اهمیت زیادی داشت. چراکه مهدی طارمی در پست وینگر چپ، کم‌تر به دفاع می‌آمد و کم‌تر از میلاد محمدی حمایت می‌کرد. در نتیجه حمایت مرتضی از این مدافع کناری بسیار مهم بود.

با وجود نمایش نه‌چندان خوب بازی اول، این بار علی کریمی در جایگاه مهره تعویضی، عالی بود. کریمی یک پاس عمقی فوق‌‌العاده به طارمی داد و همین صحنه موجب اخراج وین هنسی از زمین شد

میلاد محمدی

به جرات می‌توان گفت که بهترین نمایش میلاد محمدی برای تیم ملی ایران نیز روبه‌روی ولز رقم خورد. بازیکنی که در دفاع بسیار بی‌نقص و بی‌اشتباه بود. او در کناره‌های زمین بسیار خوب ظاهر شد و کم‌ترین فرصت ممکن را به حریف داد. میلاد حالا در دومین جام جهانی، یه یک ستاره پخته و پرتجربه تبدیل شده است. بازیکنی که کی‌روش می‌تواند با خیال راحت روی او حساب کند.

سعید عزت‌اللهی

بازگشت سعید به ترکیب اصلی تیم ملی، یک اتفاق بسیار مهم و موثر برای این تیم به شمار می‌رفت. سعید در خط میانی استحکام زیادی برای تیم ملی ایجاد کرد و در بسیاری از دقایق، برتری در میانه زمین را برای تیم ملی به وجود آورد. سعید در یک قدمی گلزنی در این مسابقه هم بود اما ضربه زمینی دقیق و تماشایی او، با واکنش عالی گلر حریف روبه‌رو شد و این توپ در نهایت به تور دروازه نرسید.

احمد نوراللهی

کم‌تر کسی تصور می‌کرد احمد بتواند این‌چنین نظر مثبت کی‌روش را جلب کند اما این اتفاق رخ داد و نوراللهی در جریان دومین حضور ثابت در جام جهانی نیز عملکرد بسیار خوبی داشت. احمد نور حالا دیگر خودش را به عنوان یک مهره ثابت در تیم ملی به اثبات رسانده است. بازیکنی که در دقایق پایانی این جدال مصدوم شد و با یک تعویض اجباری از زمین مسابقه بیرون رفت.

احسان حاج‌صفی

کاپیتان تیم ملی، بار دیگر نمایش خوبی برای ایران داشت. نقش احسان در این بازی بسیار مهم بود. چراکه احسان می‌توانست با پاس‌های عمقی، به فرار ستاره‌های خط حمله ایران از کانال‌های تدافعی حریف کمک کند. احسان در جریان این مسابقه یک پاس فوق‌العاده به سردار آزمون داد که به خلق یک موقعیت بسیار جدی برای گلزنی تیم ملی ختم شد.

علی قلی‌‌زاده

او که از سوی گزارشگر مسابقه «علی قلی» خطاب می‌شد، نشان داد که قابلیت فیکس شدن در ترکیب تیم ملی را دارد. شلیک دیدنی و قوس‌دار او به طرف دروازه حریف در این دیدار، می‌توانست یکی از زیباترین گل‌های ایران در تاریخ جام را بسازد اما این ضربه با بدشانسی به بیرون رفت. با این حال قلی‌زاده در جریان این مسابقه، یکی از مهارنشدنی‌ترین نفرات تیم ملی ایران بود.

مهدی طارمی

او همچنان یک مرد کلیدی برای خط حمله تیم ملی است. مهدی روی یکی از مهم‌ترین صحنه‌های بازی با یک فرار استثنایی، زمینه را برای اخراج گلر حریف فراهم کرد. او روی صحنه گل دوم نیز با سرعت زیادی ضدحمله تیم ملی را شکل داد. طارمی حالا یک بازیکن در کلاس جهانی است. فوتبالیستی که می‌تواند در یک لحظه سرنوشت را به سود ایران تغییر بدهد. مهدی در نیمه اول، وینگر چپ در سیستم سه نفره خط حمله بود و در نیمه دوم به یکی از دو مهاجم تیم ملی در روش بازی چهار-چهار-دو بدل شد.

سردار آزمون

با همه وجود برای تیم ملی بازی کرد و باز هم نشان داد که چه انگیزه‌ای دارد. سردار تا این‌جا بدشانس‌ترین بازیکن این دوره جام جهانی بوده است. بازیکنی که دو بار تیر دروازه را لرزانده است. او می‌توانست یک پاس گل هم به قلی‌زاده بدهد اما این صحنه آفساید اعلام شد. سردار با وجود احساس درد و مصدومیت، تا جایی که می‌توانست برای تیم ملی درخشید و با انگیزه فوق‌العاده‌ای برای تیم ملی ایران به زمین رفت. او همه کار کرد تا موفق به زدن گل شود اما باز هم یک بازیکن بسیار آماده برای تیم ملی بود.

کریم انصاری‌فرد

از زمان ورود به زمین تا پایان بازی، چندان صاحب توپ نشد اما روی صحنه رقم خوردن گل دوم، حضور فعالی داشت. کریم یک مرد باتجربه برای تیم ملی است و کی‌روش همچنان روی او حساب خاصی باز می‌کند.

مهدی ترابی

یکی از تعویضی‌های کی‌‌روش در این بازی، فقط چند سانتی‌متر با گلزنی در این بازی فاصله داشت اما ضربه او با اختلاف بسیار کم از کنار تیر دروازه به بیرون رفت. مهدی هم یکی از تعویضی‌هایی بود که ریتم خوبی یرای این بازی ایجاد کردند و توانستند فاز هجومی تیم ملی را تقویت کنند. او نشان داد که سزاوار این فرصت کوتاه اما مهم برای تیم ملی بوده است.

علی کریمی

با وجود نمایش نه‌چندان خوب بازی اول، این بار علی کریمی در جایگاه مهره تعویضی، عالی بود. کریمی یک پاس عمقی فوق‌‌العاده به طارمی داد و همین صحنه موجب اخراج وین هنسی از زمین شد. حتی اگر علی فقط همین یک کار را در زمین انجام داده بود هم عملکرد او قابل قبول بود اما او در زمین حرکات مثبت و موثر دیگری هم داشت و در مجموع روز بسیار خوبی را در دیدار حساس و تعیین کننده تیم ملی با ولز برگزار کرد.

علیرضا جهانبخش

او یکی از معدود مهره‌های تیم ملی بود که در این بازی چندان خوب ظاهر نشد. علی جی به عنوان یک مهره تعویضی به زمین رفت و با دو اخطاره شدن، دیدار هفته بعدی تیم ملی را از دست داد. او حالا باید دیدار حساس تیم ملی با آمریکا را از روی سکوها تماشا کند.

روزبه چشمی

و اما روزبه. قهرمان و ناجی تیم ملی. گلزنی‌ در یک روز تماما غیرمنتظره. چه کسی خیال می‌کرد گل برتری را او بزند؟ روزبه طلسم بدشانسی‌های تیم ملی را شکست. این مهم‌ترین لحظه دوران فوتبال چشمی به شمار می‌رفت.