روزگار جوانی!

باقی‌ماندن امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی، تنها به یک شرط میسر است؛ اینکه او تیم ملی را جوان کند و با ترکیبی کاملا متفاوت به سراغ مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ برود. به نظر می‌رسد چند مهره فیکس در این تیم باید در پایان دوران ملی قرار گرفته باشند. فوتبال ایران همین حالا به ساختن یک نسل جدید نیاز دارد. اتفاقی که بهتر بود بعد از جام جهانی رخ می‌داد. به نظر می‌رسد حتی همین حالا نیز برای جوان‌ کردن تیم ملی ایران دیر شده است. با این حال امیر برای امیدوار نگه داشتن مردم به پروژه‌اش، چاره‌ای جز انجام این کار ندارد.

آریا رهنورد

امید ابراهیمی؛ وداع داوطلبانه

مسن‌ترین بازیکن تیم ملی در جام ملت‌ها، اولین ستاره‌ای بود که به محض پایان این رقابت‌ها تصمیم به ترک تیم ملی گرفت. امید قبل از این هم برای مدتی به تیم ملی دعوت نمی‌شد اما در یک دوره دیگر از جام به میدان رفت و عملکرد بدی هم با لباس ایران نداشت. اوج درخشش او در این تورنمنت در مسابقه با ژاپن رقم خورد. جایی که ابراهیمی توانست به کمک قدرت جنگجویی، نقش مهمی در این برد بزرگ ایفا کند و بار دیگر سطح بازی‌اش را نشان بدهد. شکست روبه‌روی قطر اما به آخرین مسابقه ملی امید تبدیل شد. بازیکنی که انتظار داشت با یک موفقیت بزرگ و تاریخی از تیم ملی برود اما در نهایت با شکست در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، به سراغ پایان دادن به دوران ملی‌اش رفت.

شجاع خلیل‌زاده؛ همین امروز خداحافظی کن

چند نمایش بسیار معمولی در جام ملت‌های آسیا، نشان داد که شجاع نیز به پایان راه بازی‌‌های ملی رسیده است. خلیل‌زاده روبه‌روی قطر هم اصلا خوب نبود و از زمین مسابقه اخراج شد. در 34 سالگی، شجاع دیگر باید به ترک فوتبال ملی فکر کند. او به هیچ وجه سرعت و چابکی قبل را ندارد و در استارت‌ها همیشه از بازیکنان حریف جا می‌ماند. شجاع حتی روی هوا هم دیگر آن بازیکن آماده سابق نیست و به طور کلی فاصله بسیار زیادی با دوران اوج بازی‌اش دارد. جالب اینکه این بازیکن در دوران اوج به تیم ملی دعوت نمی‌شد و حالا که فرم چندان خوبی ندارد، پای ثابت اردوهای تیم ملی است.

احسان حاج‌صفی؛ جایی برای ماندن نیست

نمایش ناامیدکننده احسان در نیمه اول مسابقه با قطر، کاری کرد که سرمربی تیم بین دو نیمه تصمیم به عوض کردن او بگیرد. احسان دیگر عملا در رده ملی تمام شده و نباید هیچ اصراری برای ماندنش در این تیم وجود داشته باشد. حاج‌صفی به لحاظ بدنی اصلا حرفی برای گفتن ندارد و بسیار ناامیدکننده نشان می‌دهد. او در جام ملت‌های آسیا کاپیتان تیم ملی بود اما هرگز یک ستاره درخشان نشان نداد و نتوانست باری از روی دوش این تیم بردارد. حاج‌صفی هم با این فرم، باید به فکر ترک اردوی تیم ملی ایران باشد. چراکه بعید به نظر می‌رسد در این اردو، بتواند نقش موثری برای تیم ملی ایفا کند. او قطعا تا جام جهانی بعدی در ترکیب تیم ملی ایران نخواهد ماند. زمان وداع با این چهره در تیم ملی نیز از راه رسیده است.

امید ابراهیمی مسن‌ترین بازیکن ایران در جام ملت‌ها، قبل از این برای مدتی به تیم ملی دعوت نمی‌شد اما در یک دوره دیگر از جام به میدان رفت و عملکرد بدی هم با لباس ایران نداشت. اوج درخشش او در این تورنمنت در مسابقه با ژاپن رقم خورد. جایی که ابراهیمی توانست به کمک قدرت جنگجویی، نقش مهمی در این برد بزرگ ایفا کند 

کریم انصاری‌فرد؛ در انتظار نامه خداحافظی

کریم اولین گل تیم ملی در جام ملت‌های 2023 آسیا را وارد دروازه فلسطین کرد و شروع خوبی در این جام داشت اما واضح بود که در لحظات حساس و نفس‌گیر بازی با قطر، امیر قلعه‌نویی او را به زمین مسابقه نمی‌فرستد. کریم در چهار دوره جام ملت‌ها حاضر بوده و این یک دستاورد ویژه برای این مهاجم به شمار می‌رود. او حالا دیگر باید به ترک تیم ملی فکر کند. حتی قبل از جام ملت‌ها، اصلا به نظر نمی‌رسید این بازیکن شانسی برای همراهی تیم ملی داشته باشد اما در نهایت این اتفاق رخ داد و شاید سابقه خوب کریم در تیم ملی و یا شاید رابطه خوب او با چند بازیکن، موجب شد انصاری‌فرد در اردوی تیم ملی قرار بگیرد. با این وجود مسئولیت‌های او در قامت یک ملی‌پوش، دیگر به طور کامل به پایان رسیده‌اند. او باید همین روزها نامه خداحافظی‌اش از تیم ملی را منتشر کند.

رامین رضاییان؛ در اوج برو

رامین رضاییان با وجود سن و سال بالا، هنوز یکی از نفرات آماده تیم ملی است اما او تا جام جهانی بعدی به مرز 36 سالگی می‌رسد. پس بهتر است که همین حالا از تیم ملی ایران برود. رامین، یک ستاره برای تیم ملی بوده اما بازی با قطر و جا ماندن‌های مداوم روبه‌روی عفیف، نشان می‌دهد که کار برای این بازیکن چقدر دشوار شده است. او هم به خاطر بالا رفتن سن، دیگر به لحاظ بدنی آمادگی حضور در یک تورنمنت فشرده را ندارد و باید به فکر خداحافظی از تیم ملی باشد. رامین در این مقطع باید روی فوتبال باش/گاهی‌اش تمرکز بیشتری داشته باشد. او دیگر یک مدافع راست فیکس برای تیم ملی نخواهد بود. در همین تورنمنت هم شاید اگر صادق محرمی مصدوم نمی‌شد، زمان زیادی برای بازی به رضاییان نمی‌رسید.