بازی با چشم‌های بسته!

دومین مسابقه امیر قلعه‌نویی و تیمش در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، روبه‌روی حریفی برگزار می‌شود که در این سال‌ها چندین بار مقابل تیم ملی ایران قرار گرفته است. به نظر می‌رسد همه بازیکنان تیم ملی، شناخت بسیار خوبی از تیم حریف دارند و دیگر همه چیز را در مورد ازبکستان می‌دانند. این، آخرین بازی رسمی تیم ملی پیش از شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در قطر خواهد بود. جدالی بین دو تیم برنده هفته اول مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا که با انگیزه رسیدن به دومین برد روبه‌روی هم قرار می‌گیرند.

 آریا طاری

تیمی   که   خلوت‌تر   شد

ایران به نسبت نبرد قبلی‌اش با هنگ‌کنگ در این مرحله، پنج بازیکن کم‌تر را به بازی با ازبکستان برده است. علیرضا جهانبخش آسیب دید، احمد نوراللهی اردو را ترک کرد و سه بازیکن جوان یعنی آریا یوسفی، محمد قربانی و سعید سحرخیزان، در نهایت در ایران ماندند و راهی ازبکستان نشدند. شاید هم حواشی مربوط به سکونشینی نوراللهی، امیر را وادار کرد که اردوی تیمش را کمی خلوت‌تر کند. به هر حال ایران در این بازی 25 بازیکن را در اختیار دارد. کمی بعید به نظر می‌رسد که امیر در این فاصله کوتاه تا جام ملت‌ها، به دنبال بازی دادن به نفرات ذخیره تیمش باشد. با توجه به رسمی بودن بازی و تاثیر آن در صعود به جام جهانی، انتظار می‌رود ایران باز هم با همان ترکیب اصلی روبه‌روی ازبکستان قرار بگیرد. به نظر می‌رسد علیرضا بیرانوند روی خط دروازه، زوج شجاع و کنعانی در قلب دفاع، رامین و حاج‌صفی در دو سمت، سعید و سامان قدوس در مرکز زمین، مهدی طارمی، محمد محبی و شاید مهدی ترابی در کناره‌ها و احتمالا سردار آزمون در مرکز خط حمله، نفرات اصلی تیم ملی ایران برای این بازی خواهند بود.

آن‌چه   در شروع   گذشت

تیم ملی ایران در اولین بازی‌اش در این مرحله، اصلا مشکلی با شکست دادن هنگ‌کنگ نداشت. ایران در دقایق ابتدایی و انتهایی بازی چهار گل به این حریف زد و برد بی‌دردسری را جشن گرفت. ازبکستان هم در بازی اول برنده شد اما کار سخت‌تری برای بردن بازی داشت. این تیم گل اول را از ترکمنستان دریافت کرد و تا دقایق پایانی از این حریف عقب بود اما در نهایت توانست در لحظات آخر سه بار دروازه این حریف را باز کند و یک برد نسبتا دشوار را جشن بگیرد. این شروعی نبود که برای فوتبال ازبکستان چندان امیدوارکننده باشد اما به هر حال بردی که آنها به دست آوردند، این تیم را با سه امتیاز پشت سر تیم ملی ایران قرار داد. آنها امروز در خانه روبه‌روی تیم ملی ایران بازی می‌کنند و از حمایت حداکثری تماشاگران‌شان نیز برخوردار 

خواهند بود.

بازنده   همیشگی!‌

تیم ملی ایران در 10 تقابل با ازبکستان، هشت بار برنده بوده است. این تیم تقریبا هرگز نتوانسته خودش را به استانداردهای فوتبال ایران نزدیک کند. آخرین برخورد دو تیم در فینال کافا انجام شد. یک بازی دیدنی که در نهایت با برتری یک بر صفر تیم قلعه‌نویی به پایان رسید. قبل از آن دو تیم در سه بازی متوالی نیز روبه‌روی هم قرار گرفته بودند. سه بازی دوستانه که هر سه با برد تیم ملی ایران تمام شد. ایران و ازبکستان در مقدماتی جام جهانی 2018 نیز همگروه بودند. جایی که تیم ملی توانست در هر دو دیدار رفت و برگشت حریفش را شکست بدهد. پیروزی در دیدار برگشت، صعود ایران به جام جهانی را عملا قطعی کرد. تنها برد تاریخ فوتبال ازبکستان مقابل تیم ملی ایران، در مقدماتی جام جهانی 2014 در استادیوم آزادی رقم خورد. یک نتیجه باورنکردنی که البته رابطه کی‌روش با دروازه‌بان تیمش را نیز خراب کرد. جالب اینکه بعد از آن نتیجه، ازبکستان در هفت بازی پیاپی روبه‌روی ایران شکست خورده و در این هفت بازی، تنها موفق به زدن یک گل شده است! 

این   مربی    بد  بدن! 

اگر تیم ملی ایران ازبکستان را خیلی خوب می‌شناسد، سرمربی فعلی ازبکستان نیز شناخت بسیار خوبی از ایران دارد. استرچکو کاتانچ بارها به عنوان سرمربی روبه‌روی تیم ملی ایران قرار گرفته است. او آخرین بار با تیم ملی عراق برابر تیم ملی ایران ایستاد. این مربی اسلوونیایی همیشه موجب پیشرفت تیم‌هایش می‌شود و تخصص اصلی‌اش نیز کار کردن در قاره آسیا به شمار می‌رود. او در دوره قبلی انتخابی جام جهانی، روزهای سختی برای تیم ملی ایران ساخت اما این بار شاید همه چیز با گذشته فرق داشته باشد.

مراقب   این   چند   نفر   باشید

به لحاظ داشتن ستاره، زور ایران کاملا به ازبکستان می‌چربد اما در این بازی باید مراقب چند بازیکن کلیدی حریف هم باشیم. مهم‌ترین مهره آنها ستاره سابق رم و بازیکن فعلی کالیاری یعنی الدار شومورودوف است که این روزها کاپیتان تیم ملی ازبکستان نیز به حساب می‎آید. عبدالقادر خوسانوف، جلال‌الدین ماشاریپوف و عباس‌بک فیض‍الله‌یف نیز مهره‌های مهم تیمی هستند که امروز روبه‌روی تیم ملی ایران خواهد ایستاد. تیمی که تا امروز در نبردهای خانگی فقط یک مساوی از ایران گرفته و در همه جدال‌های دیگر بازنده بوده است.