آریا رهنورد

مهدی طارمی با اختلاف زیاد، عجیب‌ترین ستاره تیم کارلوس کی‌روش است. بازیکنی که با وجود فصل ناامیدکننده در الغرافه، به یکی از مهره‌های کلیدی تیم ملی تبدیل شده و ارزشش هر روز بیشتر از روز گذشته به این تیم ثابت می‌شود. او هم خوب گل می‌زند، هم خوب گل می‌سازد و هم موقعیت‌های خوبی را به سادگی هدر می‌دهد. ستاره‌ای که مدام در حال قدم زدن در خط باریک محبوبیت و منفوریت است، شانس حضور در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها را به سادگی از دست داده و باید جدال حساس و تعیین‌کننده با ژاپن را از روی سکوها تعقیب کند.

 در اولین ثانیه‌های بعد از قرار گرفتن کارت زرد روبه‌روی چشم‌های مهدی طارمی در مصاف با چین، کارگردان تلویزیونی مسابقه با یک تصمیم کاملا هوشمندانه، نمایی از وحید امیری حاضر روی سکوها را به نمایش گذاشت. بازیکنی که درست مثل طارمی با یک خطای بی‌مورد در میانه میدان، شانس همراهی با تیم ملی در یک مسابقه را از دست داده بود. ستاره شماره 17 تیم ملی، می‌توانست کمی بیشتر مراقب باشد و در شرایطی که ایران دو بار دروازه حریف را باز کرده و هیچ نگرانی خاصی را تجربه نمی‌کند، خودش را از کارت‌های داور مسابقه دور نگه دارد. طارمی در مصاف با چین، یکی از بهترین نمایش‌هایش با پیراهن تیم ملی را پشت سر گذاشت. او که در بازی با عمان به خاطر از دست دادن موقعیت‌های گل‌زنی با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده بود، تنها 17 دقیقه بعد از شروع مسابقه تیم ملی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها، در موقعیت درست قرار گرفت و توانست توپ را از روی خط دروازه چینی‌ها عبور بدهد. مهدی البته تنها چند دقیقه بود در مواجهه با پاس طلایی کنعانی‌زادگان قدرشناسی نشان نداد و توپ را به راحتی به بیرون زد. ستاره شماره 17 تیم ملی در دقایق پایانی بازی نیز یک پاس طلایی به کریم انصاری‌فرد داد تا سومین گل ایران نیز وارد دروازه چین شود. هوادارانی که در مرحله قبل، از حضور طارمی در ترکیب اصلی تیم انتقاد می‌کردند، حالا نگران غیبت این ستاره برابر ژاپن هستند و او را به خاطر محرومیتش مورد سرزنش قرار می‌دهند. بدون تردید تنها مهدی طارمی می‌تواند موقعیتی به وجود بیاورد تا هم بودن و هم نبودنش به صورت همزمان با واکنش‌هایی نه‌چندان مطلوب از سوی هواداران تیم ملی روبه‌رو شود. او بازیکن مهمی برای تیم کی‌روش است و در این چند سال گل‌های مهمی را نیز برای این تیم به ثمر رسانده اما هیچ‌وقت نمی‌توان خوشبختی تیم را تنها به ساق‌های این فوتبالیست گره زد و منتظر ماند تا او تک تک قدم‌هایش را در مسیر درست بردارد.

در دوئل مرحله نیمه‌نهایی با سامورایی‌ها، مهدی طارمی روی سکوها خواهد نشست تا جریان بازی را از بیرون دنبال کند. البته که از دست دادن مهره بااستعدادی مثل مهدی، خوشایند نیست اما تیم کی‌روش در جام ملت‌ها هرگز به مهره‌ها و اسم‌ها وابسته نبوده است. سرمربی پرتغالی از شروع جام، مدام ترکیب تیمش را تغییر داده و هر بار با یک ترکیب جدید به مصاف حریف تازه‌اش رفته است. او این پیام را به همه بازیکنان منتقل کرده که در تیم ملی چیزی به نام مهره «نیمکت‌نشین» وجود ندارد و همه نفرات سهم خودشان را از بازی‌های ایران به دست خواهند آورد. حتی خود طارمی نیز در مسابقه با عراق نیمکت‌نشین بود و این موضوع لطمه بزرگی به تیم ملی وارد نکرد. ایران آنقدر مهره آماده دارد و آنقدر به معنای واقعی کلمه به یک تیم تبدیل شده است که غیبت هیچ بازیکنی نمی‌تواند این ساختار را دچار نقص کند. در غیاب طارمی، سامان قدوس یکی از گزینه‌های جدی بازگشت به ترکیب اصلی تیم ملی به شمار می‌رود. مهره‌ای که پس از درخشش برابر یمن، در دو مسابقه بعدی مرحله گروهی فیکس شد و سطح بالای بازی‌اش را به نمایش گذاشت. علاوه بر قدوس، ایران برای جانشینی طارمی، مهدی ترابی را نیز در اختیار دارد. ستاره جوانی که تا امروز به مراتب کم‌تر از شایستگی‌های واقعی‌اش در ترکیب قرار گرفته و بدون تردید می‌تواند حضور پررنگ‌تری در تیم کی‌روش داشته باشد. ترابی در تنها برخورد با ژاپن در دوران کی‌روش، سابقه باز کردن دروازه این تیم را دارد.

غیبت طارمی برابر ژاپن بیشتر از آن‌که به ضرر تیم ملی باشد، به ضرر خود مهدی طارمی است. بدون شک این مسابقه مخاطبان جهانی زیادی خواهد داشت و حالا این مهاجم فرصت درخشیدن در یکی از مهم‌ترین دیدارهای تاریخ تیم ملی را از دست داده است. فوتبال برای او همچنان به تناقض پیوند خورده است. از یک طرف می‌درخشد و مدافعان حریف را کلافه می‌کند و از طرف دیگر با خراب کردن موقعیت‌های ایده‌آل و دریافت اخطارهای بی‌مورد، هواداران خودی را در مرز عصبانیت قرار می‌دهد. همه از پتانسیل فوق‌العاده این بازیکن آگاه هستند. اگر او نیمه تاریک بازی‌اش را کمرنگ و کمرنگ‌تر کند، می‌تواند یکی از مهم‌ترین ستاره‌های همه ادوار فوتبال ایران باشد.