مرد شماره یک!

تا وقتی علیرضا بیرانوند روی خط دروازه تیم ملی ایستاده باشد، پنالتی دادن به حریف نه‌تنها یک تجربه هراس‌آور نیست، بلکه حتی می‌تواند به سود ایران تمام شود. چند ماه پس از مهار پنالتی کریس رونالدو در روسیه، بیرو این بار روبه‌روی احمد کانو قرار گرفت و دوباره موفق شد دروازه ایران را نجات بدهد. او به جز این صحنه، چند واکنش خیره‌کننده و حیرت‌انگیز دیگر نیز در این مسابقه داشت. پیراهن شماره یک تیم ملی حالا بیشتر از همیشه برازنده علیرضا بیرانوند است. او «مرد شماره یک» این روزهای فوتبال ایران به شمار می‌رود.

 آریا رهنورد

تیم ملی در اولین مسابقه حذفی‌اش در جام ملت‌ها از دیوار عمان عبور کرد و خودش را به جمع هشت تیم برتر این تورنمنت رساند. ایران در بیشتر دقایق بازی برتر از حریف ظاهر شد و با دو گل، پیروزی را جشن گرفت. سماجت علیرضا جهانبخش این تیم را صاحب گل اول کرد و یک حمله فوق‌العاده از سمت راست و سرانجام بر هم خوردن تعادل مهدی طارمی درون محوطه جریمه، گل دوم را به همراه آورد. با این وجود شاید اگر پنالتی زودهنگام حریف به تور دروازه ایران می‌رسید، اوضاع به شکل متفاوتی پیش می‌رفت و تیم کی‌روش ناچار بود 90 دقیقه با لایه‌های دفاعی حریف دست و پنجه نرم کند. عمان خیلی زود یک هدیه غیرمنتظره از خط دفاعی ایران دریافت کرد اما علیرضا بیرانوند این هدیه را قبل از باز شدن، پس گرفت. مجید حسینی قبل از تمام شدن اولین دقیقه مسابقه، در کورس با مهاجم حریف ناکام ماند و با یک اشتباه، این مهاجم را درون محوطه جریمه سرنگون کرد تا عمان در آستانه باز کردن دروازه ایران قرار بگیرد. دروازه‌ای که از شروع جام بسته مانده بود اما این بار هم باز نشد. بیرو با کمک سردار آزمون، جهت درست را برای شیرجه رفتن انتخاب کرد و توانست توپ را به بیرون بفرستد. ضربه پنالتی هم زاویه‌دار و هم محکم به نظر می‌رسید اما با این وجود علیرضا بیرانوند را تسلیم نکرد. این تنها عکس‌العمل شاهکار این ستاره در جدال با عمان نبود. او اواخر نیمه اول با یک شیرجه تک دست استثنایی، شوت سنگین هافبک عمان را به بیرون فرستاد و در نیمه دوم نیز با یک عکس‌العمل درخشان دیگر، به همه ثابت کرد که بهترین، آماده‌ترین و تسلیم‌نشدنی‌ترین گلر فعلی قاره آسیا به شمار می‌رود. در دیدارهای گذشته پرتاب‌‌های دست بلند او سوژه رسانه‌های خارجی شده بودند و این بار توانایی‌اش در دریافت پنالتی‌های سرنوشت‌ساز، مورد توجه قرار گرفت.

 بیرو با کمک سردار آزمون، جهت درست را برای شیرجه رفتن انتخاب کرد و توانست توپ را به بیرون بفرستد. ضربه پنالتی هم زاویه‌دار و هم محکم به نظر می‌رسید اما با این وجود علیرضا بیرانوند را تسلیم نکرد

علیرضا بیرانوند اولین بازی ملی‌اش را در دوران کارلوس کی‌روش انجام داد. اولین تجربه این گلر یک متر و 94 سانتی‌متری ابدا خوشایند نبود. چراکه در زمان انجام اولین مسابقه ملی او، ایران در یک دیدار دوستانه پشت درهای بسته ورزشگاه آزادی، با یک گل نتیجه را به تیم ملی عراق واگذار کرد. علیرضا در جام جهانی 2014 حاضر نبود و یک سال بعد در فهرست نهایی جام ملت‌ها قرار گرفت اما هر چهار مسابقه را از روی نیمکت تماشا کرد. علیرضا حقیقی برای مدتی همچنان نفر اول خط دروازه به شمار می‌رفت اما بالاخره این جایگاه را به یک علیرضای دیگر واگذار کرد. بیرانوند از مسابقه مقابل گوام در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 فیکس شد و دیگر به ندرت جایگاهش را از دست داد. او در همه دیدارهای دور دوم مقدماتی جام جهانی گلر اصلی تیم ملی بود و پس از 9 کلین‌‌شیت متوالی، سرانجام در دیدار پایانی این مرحله از سوریه گل دریافت کرد. جام جهانی، نقطه اوج بیرو بود. او در همان مسابقه اول با مراکش، چند بار دروازه ایران را نجات داد تا نقش موثری در پیروزی تاریخی ایران بعد از 20 سال ایفا کند. بیرانوند برابر اسپانیا نیز فراتر از حد انتظار ظاهر شد و سرانجام با مهار پنالتی کریستیانو رونالدو در دیدار پایانی جام، چشم‌ها را خیره کرد. این شاهکار در حالی صورت گرفت که او پیش از شروع جام، با انبوهی از تردیدها و شوخی‌ها روبه‌رو شده بود. علیرضا در چند سال گذشته به شکلی باورنکردنی پیشرفت کرده است. او از یک گلر پراشتباه در لیگ برتر، به سنگربانی با استانداردهای جهانی تبدیل شده است. یک سنگربان خارق‌العاده که گل زدن را برای همه مهاجمان حریف، بیش از اندازه دشوار می‌کند.

بعد از احمدرضا عابدزاده، فوتبال ایران دیگر هرگز گلری نداشته که به این اندازه دل هواداران تیم ملی را قرص کند. بیرانوند حالا در مسیر تاریخ‌سازی قرار دارد و شاید حتی برخلاف عابدزاده، بتواند قهرمانی در جام ملت‌ها را نیز تجربه کند. او امسال به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا معرفی نشد و عنوانی که کاملا استحقاقش را داشت به عبدالکریم حسن تعلق گرفت اما شاید در همین تورنمنت، جایزه دستکش طلایی و حتی عنوان بهترین بازیکن جام در انتظار بیرو باشد. واکنش‌های خیره‌کننده دیدار با عمان، احتمال ماندن بیرانوند در فوتبال ایران را کمتر از همیشه خواهند کرد. او پتانسیل بسیار خوبی برای انتقال به فوتبال اروپا دارد و حتی می‌تواند به باشگاه‌های بزرگ خارجی نیز منتقل شود. قبل از چنین کاری اما، همه انتظار دارند بیرانوند قهرمانی جام ملت‌ها را برای ایران به ارمغان بیاورد.