کمربندها را ببندید!

دربی شماره ۱۰۲ امروز در یک استادیوم پر از جمعیت در آزادی برگزار می‌شود. مسابقه‌ای که به دلایلی با همه شهرآوردهای قبلی تفاوت خواهد داشت. این بازی نه فقط در نبرد بر سر قهرمانی، بلکه به عنوان معیار مهمی برای روحیه دادن به نفرات و هواداران هر دو تیم، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. پسران نکو و یحیی امروز ۹۰ دقیقه مهیج را روبه‌روی هم سپری می‌کنند. دو تیمی که می‌دانند بردن بازی بزرگ امروز برای مدت زیادی آرامش را به آنها هدیه خواهد کرد. همه چیز برای برگزاری یک بازی نفس‌گیر در تهران آماده به نظر می‌رسد.

آریا رهنورد

این   بازی، فرق   دارد

دربی شماره 102 بازی کاملا متفاوتی خواهد بود. چرا؟ به دو دلیل؛ اول اینکه برای اولین بار تماشاگران زن در استادیوم حاضر هستند و این شهرآورد را از نزدیک می‌بینند. البته که تعداد تماشاگران زن فقط سه هزار نفر است و جایگاه آنها نیز کمی دور به نظر می‌رسد اما به هر حال چنین اتفاقی را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که هر چقدر زمان جلو برود، حضور زنان نیز در بازی‌ها پررنگ‌تر شود. علاوه بر این، برای اولین بار در یک مسابقه باشگاهی در تاریخ فوتبال ایران، این بازی با حضور وی.ای.آر برگزار خواهد شد. فدراسیون پس از وارد کردن تجهیزات و گرفتن پاسخ نهایی از سوی فیفا و البته وارد کردن کمک‌داور خارجی از عراق برای نشستن در اتاق وی.ای.آر، قضاوت این بازی را به موعود بنیادی‌فر سپرده است. باید صبر کرد و دید که اولین تجربه استفاده از این فناوری در رقابت‌های فوتبال باشگاهی ایران آن هم در مسابقه‌ای مثل دربی چطور پیش خواهد رفت.

صفر-صفر   ممنوع! 

ویژگی مشترک استقلال و پرسپولیس در این فصل، توانایی‌شان در خوب دفاع کردن است. هر دو تیم کارهای دفاعی را بسیار خوب انجام می‌دهند و در حمله، چندان قدرتمند نیستند. پرسپولیس در 10 بازی‌اش در این فصل، تنها پنج گل دریافت کرده و این آمار برای استقلال، 6 گل خورده در 11 بازی بوده است. در حقیقت هر دو تیم تقریبا به ازای هر دو بازی‌شان در لیگ برتر، یک گل خورده‌اند. هفت کلین‌شیت برای استقلال و پنج کلین‌شیت برای پرسپولیس، نشان می‌دهد که هر دو تیم در بسته نگه داشتن دروازه بسیار ماهر هستند. در زمینه گلزنی اما این دو تیم در این فصل عملکرد درخشانی نداشته‌اند. این آمار می‌تواند برای شهرآورد پیش رو کمی نگران‌کننده باشد. از همین حالا خیلی‌ها نتیجه بازی را بدون گل پیش‌بینی می‌کنند. با این حال هر دو مربی تاکید داشته‌اند که به هیچ وجه برای نباختن به زمین نمی‌روند و می‌خواهند برنده بازی باشند. البته که صحت چنین ادعایی پس از پایان مسابقه ثابت خواهد شد.

دربی شماره 102 به دو دلیل بازی کاملا متفاوتی خواهد بود. اول اینکه برای اولین بار تماشاگران زن در استادیوم حاضر هستند و این شهرآورد را از نزدیک می‌بینند و دوم اینکه برای اولین بار در یک مسابقه باشگاهی در تاریخ فوتبال ایران، این بازی با حضور وی.ای.آر برگزار خواهد شد

هت‌تریک   پرسپولیس یا   طلسم‌شکنی   استقلال؟

اگر تیم یحیی برنده این مسابقه شود، استقلال را برای سومین جدال پیاپی شکست داده است. در این صورت احتمال رقم خوردن چهار برد متوالی برای این تیم و از بین بردن رکورد مهم استقلال نیز برای قرمزها وجود خواهد داشت. شاید عجیب به نظر برسد اما استقلال از سال 96، هرگز برنده دربی نشده است. در حقیقت در هفت سال گذشته آنها این بازی را با پیروزی ترک نکرده‌اند. وریا غفوری، آخرین بازیکنی بود که گل برتری استقلال در شهرآورد را زد. پس از آن در 14 مسابقه، استقلال موفق نشده در وقت قانونی پرسپولیس را شکست بدهد. البته که این تیم دو بار در ضربات پنالتی جام حذفی به حریف غلبه کرده اما در لیگ هیچ بردی به دست نیاورده است. آنها اصلا دوست ندارند این آمار به 15 بازی بدون برد در وقت قانونی روبه‌روی پرسپولیس برسد. قرمزها پس از شکست دادن حریف در فینال فصل گذشته جام حذفی، برای اولین بار در همه تاریخ تعداد بردهای‌شان را در دربی‌ها از استقلال بیشتر کردند. اگر تیم نکو برنده بازی امروز باشد، تعداد بردهای هر دو تیم در شهرآوردها برابر خواهد شد.

نکو   و   یحیی،   این  نتیجه  کلیدی   است

یحیی گل‌محمدی این اواخر روی نیمکت پرسپولیس به شدت تحت فشار بوده است. او به خوبی می‌داند که پس از حذف زودهنگام از لیگ قهرمانان آسیا، اگر در شهرآورد نیز شکست بخورد در یک قدمی ترک باشگاه قرار خواهد گرفت. عصبانیت هوادارها نسبت به او کمی فروکش کرده و طبیعتا پرتاب بطری به طرف یک مربی موفق، کار اشتباهی بوده اما این دلیل نمی‌شود که روند فعلی تیم او نیز به عنوان یک روند خوب و موفقیت‌آمیز برای پرسپولیس در نظر گرفته شود. قرمزها در هفت بازی گذشته فقط یک برد به دست آورده‌اند. در مقابل، نکو از ابتدای فصل مورد حمایت جدی هوادارها قرار داشته و با تصاحب صدر جدول، محبوب‌تر هم شده است. با این حال اگر استقلال در این بازی شکست بخورد، نکو باید آماده سقوط در جدول باشد. به نظر می‌رسد این بازی برای دو مدیرعامل باشگاه نیز حیاتی خواهد بود. چهره‌هایی که در طول فصل با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده‌اند و اگر تیم‌شان دربی را واگذار کند، مقصر احتمالی شکست قلمداد خواهند شد.