جام لذت‌ها!

«متحد کردن آسیا» اصلی‌ترین شعار این دوره از جام ملت‌ها بوده است. شعاری که در استادیوم‌های مختلف جام مرتبا به گوش می‌رسدسسس و حتی در رختکن تیم‌های مختلف نیز شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد کنفدراسیون فوتبال آسیا به خوبی توانسته در یک منطقه پرتنش از دنیا، تیم‌های فوتبال را کنار هم جمع کند و با افزایش تعداد این تیم‌ها، کشورهای بیشتری را در هیجان فوتبال سهیم کرده است. شاید در قیاس با تورنمنت‌های خارجی، جام ملت‌ها تا امروز دندان‌گیر نبوده است اما در مقایسه با دوره‌های قبلی، به نظر می‌رسد این جام حالا در بهترین سطح برگزار می‌شود.

آریا طاری

از همان مسابقه اول امارات و بحرین، واضح به نظر می‌رسید که پیش‌‎بینی جام ملت‌های 2019 کار ساده‌ای نخواهد بود. تیم میزبان پس از توقف در بازی اول، در نبرد دوم به پیروزی دست پیدا کرد و در دیدار سوم دوباره متوقف شد اما در نهایت به هدفش برای صعود به عنوان تیم صدرنشین دست پیدا کرد. در گروه دوم اما اوضاع ابدا مطابق انتظار پیش نرفت. همه توقع داشتند استرالیا به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، با سه پیروزی بی‌دردسر راهش را به طرف دور حذفی هموار کند اما این تیم در همان مسابقه اول برابر اردن شکست خورد و سرانجام در رده دوم گروهش قرار گرفت. صدرنشینی و درخشش اردن، یکی از ماجراهای شگفت‌انگیز این دوره از جام ملت‌ها در مرحله گروهی به شمار می‌رفت. کره و ژاپن برای صدرنشینی در گروه به دردسر چندانی نیفتادند اما ایران برای باقی ماندن در جایگاه اول، یک مسابقه حساس و نفس‌گیر را با تیم ملی عراق پشت سر گذاشت و پس از تساوی بدون گل در این بازی، صدرنشینی را حفظ کرد. حساس‌ترین مسابقه این مرحله از جام اما بدون تردید، ملاقات قطر و عربستان بود. دو کشور از ماه‌ها قبل روایت بسیار پرتنشی با هم داشتند و عربستان سعودی، حتی قطر را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. جدا از تلاش برای سرگروهی، هر دو تیم برای بردن در این مسابقه انگیزه‌های غیرفوتبالی نیز داشتند. سرانجام قطر که در جام ملت‌های گذشته در همان مرحله گروهی حذف شده بود، توانست با درخشش تکراری موئز علی عربستان را شکست بدهد و برنده مهم‌ترین جنگ مرحله گروهی شود.

در دور گروهی جام ملت‌ها تنها دو تیم همه امتیازها را جمع کردند. کره‌جنوبی و ژاپن تنها تیم‌های 9 امتیازی این تورنمنت هستند. کره بعد از شکست دادن فیلیپین و قرقیزستان، روبه‌روی چین قرار گرفت و این تیم را نیز با شکست بدرقه کرد تا با امتیازهای کامل راهی دور بعد شود. ژاپن نیز بعد از کنار زدن ترکمنستان و عمان با دو نمایش کاملا متوسط، با وجود ایجاد تغییرات زیاد در ترکیب، توانست ازبکستان را از پیش رو بردارد تا یکی از دو تیم 9 امتیازی دور گروهی جام باشد. بیشترین گل زده تا امروز در جام سهم تیم ملی قطر است که توانسته 10 بار دروازه رقبا را باز کند. اردن، کره‌جنوبی، ایران و قطر نیز تنها تیم‌هایی به شمار می‌روند که توانسته‌اند در هر سه مسابقه جام دروازه را بسته نگه دارند. ضعیف‌ترین تیم تورنمنت بدون تردید کره‌شمالی بوده است. تیمی که در سه بازی 14 گل دریافت کرد و تنها یک گل به ثمر رساند. همان یک گل اما لبنان را از جام ملت‌ها کنار زد. فلسطین و یمن نیز تنها تیم‌هایی هستند که جام ملت‌ها را بدون حتی یک گل زده ترک می‌کنند! موئز علی با هفت گل زده بالاتر از شامورادوف ازبک با چهار گل قرار گرفته و به دنبال شکستن رکورد گل‌زنی در یک دوره از جام ملت‌های آسیاست. 

از آن‌جایی که از میان 24 تیم حاضر در جام ملت‌ها، تنها هشت تیم از تورنمنت کنار رفته‌اند، هنوز حذف بزرگ و حیرت‌انگیزی در این رقابت‌ها رخ نداده است. با این وجود درخشش چند تیم، فراتر از حد انتظار بوده است. هند یکی از همین تیم‌ها محسوب می‌شود. تیمی که با درخشش سونیل چتری توانست بعد از 55 سال، یک پیروزی را در جام ملت‌ها جشن بگیرد. آنها با وجود شروع رویایی جام و تحقیر کردن تایلند در مسابقه اول، حالا باید به خانه برگردند و به تماشای بازی تایلند در مرحله یک‌هشتم نهایی بنشینند. هند در مسابقه اول ایده‌آل، در مسابقه دوم بد‌شانس و در جدال سوم کم‌تجربه نشان داد و سرانجام ناچار به ترک جام ملت‌ها شد. آنها ثابت کردند که حالا اهمیت بیشتری برای فوتبال قائل هستند و روی این رشته ورزشی حساب ویژه‌تری باز می‌کنند. هند البته تنها پدیده این دوره از جام ملت‌ها نبود. قرقیزستان پس از دو نمایش بسیار خوب مقابل چین و کره‌جنوبی، توانست با کنار زدن فیلیپین راهش را به طرف مرحله حذفی هموار کند. شاید کم‌تر کسی انتظار داشت ویتنام نیز در بین تیم‌های برتر سوم قرار بگیرد اما جوان‌ترین تیم جام به لطف شکست‌های نسبتا خفیف مقابل عراق و ایران، امیدهایش را برای صعود به مرحله بعدی زنده نگه داشت. در جامی که سوریه با دو ستاره گرانقیمت خط حمله‌اش در آن حرفی برای گفتن نداشت، صعود یک دستاورد بزرگ برای تیم‌هایی مثل قرقیزستان و ویتنام به شمار می‌رود. آن‌چه در این جام به شکل عجیبی جلب توجه کرد، اخراج دو سرمربی همزمان با برگزاری تورنمنت بود. تایلندی‌ها بعد از کنار رفتن سرمربی، متحول شدند و نتایج درخشانی به دست آوردند اما اوضاع برای سوریه تغییر نکرد و این تیم در نهایت خیلی زود از جام ملت‌ها حذف شد.

در جامی که سوریه با دو ستاره گرانقیمت خط حمله‌اش در آن حرفی برای گفتن نداشت، صعود یک دستاورد بزرگ برای تیم‌هایی مثل قرقیزستان و ویتنام به شمار می‌رود. آن‌چه در این جام به شکل عجیبی جلب توجه کرد، اخراج دو سرمربی همزمان با برگزاری تورنمنت بود

سون هیونگ مین بالاخره مجوز حضور در جام ملت‌ها را از تیم باشگاهی‌اش تاتنهام گرفت و به تیم ملی ملحق شد و در همان اولین مسابقه توانست تیمش را صاحب ضربه پنالتی کند. علیرضا جهانبخش نیز با سپری کردن مصدومیت به ترکیب تیم ملی اضافه شد. بیشتر از اضافه شدن ستاره‌های لیگ برتری کره و ایران اما، اضافه شدن کمک‌داور ویدئویی به جام ملت‌ها مهم است. در مرحله گروهی چند قضاوت ناامیدکننده وجود داشت. بدترین قضاوت بدون تردید متعلق به داور مسابقه عمان و ژاپن بود که از سوی ای.اف.سی محروم نیز نشد. حالا حضور وی ای آر شاید تصمیم‌های اشتباه داوری را به حداقل برساند.

تیم ملی در اولین مسابقه حذفی، با قدرتمندترین تیم سوم گروه‌های مختلف روبه‌رو خواهد شد. ایران در این دور باید با تیمی مسابقه بدهد که در یک بازی نزدیک مغلوب ژاپن شده و ترکمنستان را نیز در هم کوبیده است. در این سمت از جدول رقابت‌ها، تیم ملی در صورت برنده شدن باید به مصاف تیم برنده جدال چین و تایلند برود. ایران در صورت عبور از این مسابقه نیز، راهی نیمه‌نهایی خواهد شد. در گوشه‌ای دیگر از همین سمت جدول رقابت‌ها، ژاپن و عربستان حساس‌ترین نبرد این مرحله را برگزار می‌کنند. دو تیم مدعی که خیلی زود با هم روبه‌رو شده‌اند و حالا یکی از آنها باید در اولین نبرد حذفی با تورنمنت وداع کند. برنده این جدال با تیم پیروز مسابقه اردن و ویتنام مسابقه خواهد داد. در واقع به نظر می‌رسد ایران برای فینالیست شدن باید با تیم‌های عمان، چین و احتمالا ژاپن مسابقه بدهد. در سمت دیگر جدول، کره و استرالیا دیده می‌‌شوند. کره‌جنوبی پس از سه پیروزی متوالی، مهیای نبرد با بحرین می‌شود. اگر سون و هم‌تیمی‌ها این مسابقه را با پیروزی پشت سر بگذارند، باید خودشان را برای دیدار یک‌چهارم نهایی با تیم برنده نبرد قطر و عراق آماده کنند. دو تیم جان‌سخت جام یعنی قطر و عراق، نبرد جذاب و هیجان‌انگیزی را پشت سر خواهند گذاشت. آنها روی هم در مرحله گروهی پنج پیروزی و یک تساوی داشته‌اند. موئز علی برای امیدوار ماندن به آقای گلی در جام ملت‌ها، باید خودش و تیمش را در تورنمنت حفظ کند. از بین چهار تیم کره، بحرین، قطر و عراق یک تیم به نیمه‌نهایی می‌رسد. در گوشه دیگر این سمت از جدول نیز چهار تیم دیگر برای رسیدن به نیمه‌نهایی تلاش می‌کنند. برنده جدال قرقیزستان و امارات، به مصاف تیم پیروز جدال استرالیا و ازبکستان خواهد رفت تا آخرین تیم نیمه‌نهایی نیز مشخص شود. جام ملت‌ها حالا به مرحله حذفی رسیده تا مسابقه‌ها، روز به روز هیجان‌انگیزتر و نفس‌گیرتر شوند.