تضمینی نیست

بعد از شکست پنج بر صفر یمن در اولین بازی، تیم کی‌روش ویتنام را هم مغلوب کرد تا شروع پرقدرت خود را در جام ملت‌های آسیا تداوم ببخشد. شروع‌های موفقیت‌آمیز ایران البته سابقه زیادی در جام ملت‌های آسیا دارد و در دوره‌های اخیر به خاطره‌ای تکراری برای ما تبدیل شده است. پیروزی مقابل ویتنام نهمین برد متوالی ایران در مراحل گروهی این رقابت‌ها بود؛ رکوردی که هیچ‌یک از قدرت‌های آسیا تا به حال موفق به خلق آن نشده‌اند. از این گذشته، تیم ملی ایران در آستانه ثبت بهترین عملکرد خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا است. ایران در هر دو دوره اخیر این رقابت‌ها -چه با هدایت افشین قطبی در سال 2011 و چه با کارلوس کی‌روش در سال2015- هر سه بازی مقدماتی‌اش را با سه برد به پایان رسانده است. اما این بار اگر تیم کی‌روش در بازی سوم مقابل عراق با حداقل گل هم به پیروزی برسد با توجه به تفاضل گل بهتر نسبت به دوره‌های قبلی، بهترین عملکرد خودش را در تاریخ این رقابت‌ها بر جا خواهد گذاشت؛ البته بهترین عملکرد در مرحله گروهی که در دوره‌های قبلی هرگز تضمین‌کننده موفقیت در مراحل بعدی نبوده است.


سهم ژنرالی

آخرین توقف ایران در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا در زمان امیر قلعه‌نویی رقم خورد. همین نکته نشان می‌دهد زمان زیادی از این اتفاق سپری شده است. تیم ملی ایران در سال 2007 با هدایت امیر قلعه‌نویی راهی جام ملت‌ها شد و در اولین بازی ازبکستان را دو بر یک شکست داد. در بازی دوم به مصاف چین رفتیم و تا ملی‌پوشان ایران به خودشان بیایند حریف با دو گل پیش افتاد. تیم قلعه‌نویی که طی 32 دقیقه با دو گل عقب افتاده بود با گل‌های فریدون زندی (45) و جواد نکونام (73) بازی را به تساوی کشاند و یک امتیاز گرفت. در بازی سوم هم مالزی میزبان را دو بر صفر بردیم و همان تساوی مقابل چین به آخرین توقف ایران در مرحله گروهی جام ملت‌ها تبدیل شد. در دوره بعدی به سال 2011 تیم قطبی در اولین بازی مقابل عراق یک بر صفر عقب افتاد و به نظر می‌رسید توقف دیگری در راه است. اما با گل‌های مبعلی و غلامرضا رضایی ایران پیروز شد و این پیروزی‌ در بازی‌های بعدی هم تداوم پیدا کرد. ضمن این که همان گل دریافتی مقابل عراق آخرین گل خورده ایران در مراحل مقدماتی بوده است.


رکورد برانکو

تیم قطبی در سال 2011 بازی‌های مقدماتی را با سه پیروزی، 6 گل زده و یک گل خورده به پایان رساند. چهار سال بعد کی‌روش همان سه پیروزی را تکرار کرد و این بار چهار گل زد و هیچ گلی نخورد. با این حساب تفاضل گل تیم قطبی بهتر از تیم کی‌روش بوده و نتایج ایران در 2011 بهترین نتیجه ما از سال 1992 بوده است؛ یعنی از سالی که رقابت‌ها در گروه‌های چهار تیمی برگزار می‌شود. در سال 1992 و در اولین سالی که گروه‌های جام ملت‌ها چهار تیمی شدند ایران با هدایت پروین از سه بازی‌اش به یک برد، یک تساوی و یک باخت رسید و با کسب مقام سوم گروه (بعد از ژاپن و امارات) از دور رقابت‌ها حذف شد. همان نتیجه هنوز هم ضعیف‌ترین نتیجه ایران در مرحله گروهی جام ملت‌ها بوده است. چهار سال بعد تیم مایلی‌کهن در مرحله گروهی 6 امتیاز گرفت و بعد از آن هم طالبی (هفت امتیاز)، برانکو (پنج امتیاز)، قلعه‌نویی (هفت امتیاز)، قطبی (9 امتیاز) و کی‌روش (9 امتیاز) کسب کرده‌اند. به این ترتیب بعد از پروین، برانکو ضعیف‌ترین نتیجه را در مرحله گروهی گرفته اما همان تیم با همان پنج امتیاز مرحله گروهی، آخرین تیمی بوده که خودش را تا نیمه‌نهایی این رقابت‌ها بالا کشیده است.