آریا طاری

قبل از دومین فیفادی این فصل از فوتبال اروپا، نبردهایی تماشایی در لیگ‌های مختلف برگزار شدند. در انگلیس، صدر جدول فعلا به تیم جذاب و متحول شده تاتنهام اختصاص پیدا کرده است، در آلمان همه از تیم رویایی ژابی آلونسو و نتایج درخشان تیم او حرف می‌زنند، در ایتالیا اولیویه ژیرو تیمش را نجات داد، در اسپانیا جود بلینگام از گلزنی دست برنمی‌دارد و در فرانسه فعلا اوضاع بر وفق مراد پی‌اس‌جی نیست. حالا تقریبا یک‌چهارم از این فصل فوتبال اروپا سپری شده و دیر یا زود، اتفاقات جذاب دیگری نیز در این لیگ‌ها رخ خواهد داد.

لیگ برتر، آن‌جا چکار می‌کنی؟

صدرنشینی تاتنهام، عجیب‌ترین اتفاقی است که می‌شد هشت هفته پس از شروع لیگ برتر تصورش کرد. اسپرز در این هشت بازی، 20 امتیاز به دست آورده و بالاتر از همه تیم‌ها در صدر جدول دیده می‌شود. آنها این هفته با یک پاس گل تماشایی دیگر از جیمز مدیسون، در حالی که 10 نفره شده بودند لوتون را شکست دادند و به بالاترین رده جدول لیگ برتر رسیدند. آرسنالی‌ها هم این هفته، برد بزرگی را روبه‌روی سیتی جشن گرفتند. از سال 2015، این تیم هرگز سیتیزین‌ها را در لیگ برتر شکست نداده بود. آرسنال هم با این نتیجه 20 امتیازی شد و در رده دوم قرار گرفت. اتفاق عجیب این فصل، دو شکست سیتی تا هفته هشتم است. دو باختی که در دو بازی متوالی لیگ برتری رقم خورده و شرایط بدی برای تیم گواردیولا به وجود آورده است. این هفته لیگ برتر، چند اتفاق مهم دیگر هم داشت؛ از مصدومیت وحشتناک کریس باشا در بازی فولام با شفیلد که تصاویر بسیار ترسناکی به وجود آورد تا برد لحظه آخری یونایتد با دو گل از مک تومینای در وقت اضافه و البته تساوی لیورپول و برایتون در یک نبرد جنجالی که هواداران برایتون در شوخی با یورگن کلوپ، خواهان تکرارش بودند! دو تیم آبی‌پوش بحران‌زده لیگ برتر یعنی اورتون و چلسی هم این هفته عالی ظاهر شدند و دو برد بسیار خوب را جشن گرفتند.

بوندس‌لیگا، پدیده‌ها دست‌بردار نیستند

صدر جدول بوندس‌لیگا این روزها در تسخیر دو پدیده گلزن قرار دارد. لورکوزن با 6 برد و یک تساوی در هفت بازی، صدرنشین جدول است. ویکتور بونیفیس گلزن شماره یک این تیم به شمار می‌رود و روزهای درخشانی را در ترکیب این تیم سپری می‌کند. پشت سر این تیم اشتوتگارت با 6 برد و یک شکست دیده می‌شود. گیراسی ستاره بی‌چون و چرای این تیم در این فصل بوده و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. این دو بازیکن با گل‌های متوالی‌شان، فعلا بایرن را به رده سوم جدول رده‌بندی تبعید کرده‌اند. بایرن و دورتموند هر دو 17 امتیازی هستند و فاصله زیادی با صدر جدول ندارند. درخشش لورکوزن و اشتوتگارت، موجب شده این فصل از بوندس‌لیگا هیجان زیادی داشته باشد. اگر این درخشش ادامه پیدا کند، یکی از جذاب‌ترین فصل‌های فوتبال آلمان در این سال‌ها رقم خواهد خورد.

پایتخت و کاتالونیا، بازی ادامه دارد

رئال مادرید، خیرونا، بارسلونا و اتلتیکومادرید در همه هفته‌های گذشته چهار تیم بالای جدول لیگ اسپانیا بوده‌اند. دو تیم از پایتخت و دو تیم از کاتالونیا، این نبرد جذاب بر سر قهرمانی لیگ را برگزار می‌کنند. رئال با پیروزی بی‌دردسر این هفته، 24 امتیازی شد و با اقتدار به صدر جدول رده‌بندی رقابت‌ها تکیه زد. خیرونا نیز به عنوان پدیده اصلی این فصل لالیگا، 22 امتیاز دارد. بارسا این هفته دو امتیاز را در نبرد بیرون از خانه با خرانادا از دست داد و 21 امتیازی شد. آنها در دقایق پایانی گل سوم را هم به حریف زدند اما این گل در یک تصمیم جنجالی، آفساید اعلام شد. اوایل ماه بعد، ال کلاسیکو بین رئال و بارسا با هیجان زیادی برگزار می‌شود. مسابقه‌ای که شاید سهم زیادی در تعیین قهرمان نیم‌فصل رقابت‌ها داشته باشد.

سری آ؛ ژیرو در نقش سوپرمن

اتفاق جالب این هفته سری آ، قرار گرفتن ژیرو درون دروازه میلان بود. در آخرین دقایق بازی، مانیان از زمین اخراج شد و میلان که دیگر تعویضی نداشت، ژیرو را روی خط دروازه قرار داد. او یک سیو خوب هم داشت که در نهایت میلان را در مسابقه نگه داشت. با این برد، میلان فعلا با 21 امتیاز در صدر جدول سری آ دیده می‌شود. اینتر و یووه نیز درست پشت سر این تیم دیده می‌شوند. وضعیت عجیب این فصل ناپولی نیز این تیم را از صدر جدول دور کرده است. تیم قهرمان مقتدر فصل گذشته سری آ، حالا هفت امتیاز با صدر جدول فاصله دارد.

لوشامپیونه، انریکه در بحران

تنها چهار برد در هشت مسابقه این فصل لوشامپیونه، اصلا نتیجه خوبی برای لوئیس انریکه و تیمش نیست. این تیم البته فقط دو امتیاز با تیم صدرنشین موناکو فاصله دارد اما اصلا شبیه قهرمان‌ها فوتبال بازی نمی‌کند. این اواخر انتقادها از دمبله و امباپه نیز به اوج رسیده‌اند. پاریس در این فصل کار ساده‌ای برای قهرمانی در پیش ندارد و از همین حالا چند رقیب سرسخت برای خودش تراشیده است.