آریا طاری

در این که این پنجره نقل و انتقالات دیوانه‌وارترین پنجره نقل و انتقالات چند دهه اخیر دنیای فوتبال بوده، تردیدی وجود ندارد. با این حال همه باشگاه‌ها هم در این فصل، هزینه‌های سرسام‌آوری انجام نداده‌اند. در چهار لیگ معتبر اروپا باشگاه‌هایی هستند که نه‌تنها در فصل نقل و انتقالات دست به هزینه‌های نجومی نزده‌اند، بلکه حتی از جابه‌جایی بازیکن‌ها به درآمد هم رسیده‌اند. در این گزارش به معرفی تیم‌هایی می‌پردازیم که سبد خریدشان در این پنجره نقل و انتقالات، خالی بوده و این پنجره را در سکوت و آرامش سپری کرده‌اند. تیم‌هایی که سهمی از خریدهای گرانقیمت و عجیب این فصل نداشته‌اند.

لیورپول

درست در پنجره‌ای که یونایتد با خرید واران، سانچو و البته کریس رونالدو غوغا کرد، سیتی با جذب جک گریلیش گران‌ترین خرید تاریخ لیگ برتر را انجام داد، آرسنال پرهزینه‌ترین تیم فوتبال انگلیس شد و چلسی برای لوکاکو هزینه‌ای نجومی انجام داد، لیورپولی‌ها فقط و فقط «یک خرید» داشتند و کوناته را به خدمت گرفتند. آنها هاروی الیوت را هم از تیم جوانان‌شان به تیم اصلی آوردند. جالب اینکه لیورپولی‌ها در همین پنجره، هری ویلسون را به فولام، تایوو را به یونیون برلین و شکیری را به المپیک لیون فروختند تا یکی از کم‌هزینه‌ترین پنجره‌های نقل و انتقالاتی همه این سال‌های‌شان را تجربه کنند. یورگن کلوپ بارها تاکید کرده که در لیورپول تنها بر اساس میزان درآمد، خرید انجام می‌شود. درست برخلاف باشگاه‌هایی مثل سیتی و چلسی که هیچ مشکلی برای خرید نفرات جدید ندارند.

اورتون

از زمانی که مالکان جدید اورتون روی کار آمده‌اند، این تیم هزینه‌های زیادی داشته است. انتظار می‌رفت در این پنجره هم آنها چند خرید خاص انجام بدهند اما این اتفاق در باشگاه آبی بندر مرسی‌ساید رخ نداد. اورتون در این پنجره، فقط دمارای گری را با رقم ناچیز دو میلیون یورو از لورکوزن به خدمت گرفت. آنها بگوویچ و تاونسند را هم با قراردادهایی آزاد و بدون پرداخت هزینه جذب کردند. این در حالی است که باشگاه انگلیسی مویزه کین را به یوونتوس سپرد و برنارد را هم به شارجه امارات داد. یانک بولاسی هم اورتون را به مقصد ریزه‌اسپور ترکیه ترک کرد. اورتون در این پنجره نقل و انتقالات نه‌تنها متحمل هزینه‌ای نشده، بلکه 6 میلیون یورو هم درآمد کسب کرده است. آنها در همین تابستان، کارلو آنچلوتی را به هم به رئال مادرید دادند و رافا بنیتز را به جای او روی نیمکت‌شان نشاندند.

نیوکاسل

باشگاه نیوکاسل هم مدت‌های مدیدی است که از خرید ستاره‌ها فاصله گرفته و پنجره‌های نقل و انتقالات را در سکوت خبری سپری می‌کند. آنها در این پنجره هم فقط یک خرید انجام داده‌اند و جو ویلووک را از آرسنال به فهرست نفرات‌شان افزوده‌اند. پنج بازیکن هم در همین پنجره با قرارداد آزاد از تیم جدا شده‌اند و باشگاه هیچ رقمی برای خرید آنها به دست نیاورده است. با این روند، نباید انتظار داشت که نیوکاسل فصل درخشانی را پشت سر بگذارد. آنها در این فصل احتمالا باز هم در نبرد برای بقا شرکت خواهند داشت.

رئال مادرید

از ماه‌ها قبل، ماجرای پیوستن کیلیان ام‌باپه به رئال مادرید، هواداران فوتبال در سراسر دنیا را با خودش درگیر کرده است. دو باشگاه مذاکرات زیادی انجام داده‌اند اما همچنان نتوانسته‌اند به توافق برسند. به نظر می‌رسد احتمال پیوستن کیلیان به رئال، هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. جالب است بدانید که رئالی‌ها تا همین امروز حتی یک یورو هم برای خرید بازیکن جدید پرداخت نکرده‌اند. این باشگاه فقط به سراغ داوید آلابا رفته و او را در پایان قراردادش با بایرن‌مونیخ به صورت رایگان به خدمت گرفته است. این در حالی است که واران با 40 میلیون یورو راهی منچستر شده، اودگار با 35 میلیون یورو به آرسنال پیوسته و براهیم دیاز، سرخیو راموس و همچنین اودریوزولا باشگاه را ترک کرده‌اند. رئال تا اینجا از این پنجره نقل و انتقالات، 78 میلیون یورو درآمد کسب کرده است.

اتلتیک بیلبائو

باشگاه بیلبائو همیشه خط قرمزهای خاص خودش را در خرید ستاره‌های مختلف دارد. آنها معمولا تنها مهره‌هایی را به خدمت می‌گیرند که در باسک متولد شده باشند. لیست خرید بیلبائو در این فصل هم کاملا خالی به نظر می‌رسد. الکس پکستا، تنها خرید این فصل بیلبائو به شمار می‌رود که از تیم دوم رئال سوسیه‌داد جذب شده است. آنها در این فصل هیچ هزینه‌ای برای خرید بازیکن انجام نداده‌اند. سه بازیکن هم با قراردادهای قرضی از این باشگاه جدا شده‌اند. جالب اینجاست که اتلتیک بیلبائو در این پنجره نقل و انتقالات نه برای خرید بازیکن یک یورو هزینه کرده و نه برای فروش بازیکن یک میلیون یورو هزینه انجام داده است.

رئال سوسیه‌داد

سوسیه‌داد یکی از این تیم‌هایی است که در سال‌های گذشته تیم‌های خوبی بسته و همواره رئال و بارسا را در زمین خانگی‌اش به دردسر انداخته است. این تیم اما فصل نقل و انتقالات بسیار خلوتی داشته است. آنها الکس سورلوث را تنها با دو میلیون یورو به صورت قرضی از لایپزیک جذب کرده‌اند و برای جذب دیگو ریکو از بورنموث هم فقط 500 هزار یورو هزینه انجام داده‌اند. مجموع رقم‌های پرداختی این تیم در پنجره نقل و انتقالات، دو و نیم میلیون یورو بوده است. چیزی به اندازه حقوق دو روز لیونل مسی در باشگاه پی‌اس‌جی.

یوونتوس

هیچ‌کس توقع نداشت باشگاهی مثل یوونتوس، چنین پنجره نقل و انتقالاتی کم خریدی را سپری کند. تصور می‌شد باشگاهی که در فصل گذشته قهرمانی سری آ را از دست داده، این بار با توپ پر به بازار نقل و انتقالات وارد شود اما چنین اتفاقی رخ نداد. یووه در این پنجره، کریستیانو رونالدو را از دست داد. آنها کریستین رومرو را هم با یک قرارداد قطعی به آتالانتا واگذار کردند. دمیرال هم بعد از ترک این باشگاه راهی آتالانتا شد. یووه تا این لحظه از پنجره تابستانی نقل و انتقالات، فقط مویزه کین را با هفت میلیون یورو جذب کرده است. آنها البته لوکاتلی را هم با یک قرارداد قرضی از ساسولو به خدمت گرفته‌اند و فعلا برای این بازیکن هیچ هزینه‌ای انجام نداده‌اند. بعید به نظر می‌رسد یووه در روزهای آینده هم دست به یک خرید بزرگ بزند و هزینه خاصی برای نقل و انتقالات  انجام بدهد.

اودینزه

باشگاه اودینزه در این پنجره نقل و انتقالات، مهم‌ترین و بهترین بازیکنش یعنی رودریگو دی پائول را به اتلتیکومادرید فروخت و از محل فروش این بازیکن، 35 میلیون درآمد کسب کرد، آنها خوان موسو را هم با 20 میلیون یورو به آتالانتا تقدیم کردند. آنتونین باراک سومین فروش مهم اودینزه به هلاس ورونا با 6 میلیون یورو بود. با وجود این سه فروش مهم، اودینزه در تابستان فقط هفت میلیون یورو برای جذب لزار ساماردزیچ، مارکو سیلوستری و برندان سوپی هزینه کرده‌اند. اودینزه توانسته از این پنجره نقل و انتقالات، به درآمدی 53.5 میلیون یورویی برسد.

تورینو

دومین باشگاه شهر تورین هم مثل یووه، تابستان کم هیاهویی را سپری کرده است. آنها مگنوس وارمینگ را با یک میلیون یورو از لیگ دانمارک به خدمت گرفتند و به صورت همزمان لیانکو، میته و بویه را 15 میلیون یورو فروختند. تورینو هم به یکی از باشگاه‌هایی تبدیل شد که در این پنجره نقل و انقالات به جای انجام هزینه، صاحب درآمد شد.

فرایبورگ

در تابستان پرهزینه فوتبال آلمان، فرایبورگ یکی از کم‌تحرک‌ترین تیم‌ها به شمار می‌رفت. آنها با پنج میلیون یورو، مکس اگشتاین را از وردربرمن به خدمت گرفتند. به جز این بازیکن، آنها هیچ خرید دیگری در این تابستان نداشتند. در همین پنجره، سانتاماریا با ترک این باشگاه راهی رن فرانسه شد و بورلو به دینامو درسدن پیوست. فرایبورگ در فصل نقل و انتقالات به درآمد 9 میلیون یورویی دست پیدا کرد.

هافنهایم

هافنهایم که زمانی یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز فوتبال آلمان به شمار می‌رفت، در این پنجره حتی یک خرید پرهزینه هم نداشت و فقط سه بازیکن را به صورت قرضی به خدمت گرفت. در عین حال آنها ایشاک بلفودیل را به هرتابرلین فروختند. هافنهایم در شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر یک برد، یک تساوی و یک شکست را پشت سر گذاشته و شروع درخشانی در این فصل نداشته است.