آریا طاری

جدایی از تیم محبوب، همیشه لحظه‌ای مرگبار برای فوتبالیست‌ها به شمار می‌رود و فرانک لمپارد حالا برای دومین بار این لحظه را تجربه کرده است. ظاهرا قرار است پایان فرانکی در چلسی، همیشه به یک تراژدی بزرگ گره بخورد. در سال‌های بازی او در استمفوردبریج، همه تصور می‌کردند لمپارد با پیراهن آبی بازنشسته خواهد شد اما او فوتبالش را در نیویورک تمام کرد و حتی مدتی برای باشگاه منچسترسیتی به میدان رفت. در دوران مربیگری هم انتظار می‌رفت باشگاه برای مدت بیشتری پشت لمپارد بایستد اما گم‌شدن نشانه‌های پیشرفت، تیر خلاص را به رویاهای بزرگ لمپارد زد.

18 ماه پس از انتخاب ‌شدن به عنوان مرد اول نیمکت چلسی، فرانک لمپارد از این تیم برکنار شد. تیم لمپارد 42 ساله حالا در رده نهم جدول لیگ برتر دیده می‌شود و این موضوع به ویژه پس از هزینه‌های سنگین تابستانی برای مالکان باشگاه اصلا پذیرفتنی نبوده است. شکست هفته قبل روبه‌روی لستر، تیر خلاص را به پروژه لمپسی زد. آخرین بازی او به عنوان مربی این باشگاه اما یک پیروزی در رقابت‌های اف.ای.کاپ بود. چلسی در پنج مسابقه اخیرش در لیگ برتر، فقط یک بار برنده بوده است. باشگاه از این تصمیم به عنوان یک تصمیم بسیار «دشوار» یاد کرده است. آنها فرانک را یکی از اسطوره‌های چلسی دانسته‌اند اما به نوعی از این تصمیم هم ناگزیر بوده‌اند. اولین سیاست بسیار مهم لمپارد در قامت سرمربی چلسی، استفاده از مهره‌های جوان و کم‌سن‌وسال برای باشگاه بود. لمپارد به نفرات زیادی کمک کرد تا مستقیما از آکادمی چلسی به ترکیب اصلی باشگاه برسند. میسون مانت و تامی آبراهام، کلیدی‌ترین نفراتی بودند که در این دوره فرصت بازی برای چلسی را به دست آوردند. محرومیت فصل گذشته باشگاه از نقل و انتقالات، فشارها را روی لمپارد به شکل ویژه‌ای کاهش داده بود. هیچ‌کس انتظار نداشت آبی‌ها در آن فصل برنده یک جام قهرمانی باشند اما در این فصل اوضاع کاملا تغییر کرد. سرمربی جوان چلسی که دربی کانتی را به مقصد این باشگاه ترک کرده بود، اصرار داشت که هیچ مشکلی با «فشار» خرید مهره‌های جدید ندارد اما همین مساله در نهایت انتظارها را از او بسیار بالا برد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، لمپارد خیلی دوستانه از چلسی جدا شده و از همه هواداران این باشگاه هم خواسته که از سرمربی بعدی تیم حمایت کنند. مردی که خودش هم به تازگی از هدایت یک باشگاه اروپایی برکنار شده است!

بیش از دویست میلیون یورو هزینه برای خرید هفت ستاره در یک پنجره نقل و انتقالات، نگاه‌ها نسبت به چلسی را تغییر داد. با این خریدها، همه انتظار داشتند که تیم سوپرفرانکی مدعی جدی قهرمانی لیگ برتر باشد. چلسی برای نفراتی مثل بن چیلول و کای هاورتز مجموعا بیش از 110 میلیون یورو هزینه کرد اما این خریدها در استمفوردبریج چندان درخشان نبودند. حتی تیمو ورنر که تصور می‌شد برای کفش طلای لیگ برتر مبارزه خواهد کرد، تا امروز یک فصل کابوس‌وار را در جزیره پشت سر گذاشته است. خبر برکناری لمپارد حتی مربیان تیم‌های دیگر لیگ برتر را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است. روی هاجسون که این روزها روی نیمکت کریستال پالاس دیده می‌شود، در واکنش به این اخراج گفته است:«واقعا غمگین شدم. لمپارد فصل گذشته فوق‌العاده بود. او همیشه یک قهرمان و یک الگو برای هواداران چلسی بوده است. حیف است که به این مربی فقط 18 ماه زمان بدهی.» حتی پپ گواردیولا هم از این اتفاق متاثر شده و اعلام کرده که دوست دارد به زودی با لمپارد شام بخورد.

شاید خود لمپارد خیلی راحت‌تر از دیگران این اتفاق را درک کند. چراکه باشگاه چلسی سابقه‌ای طولانی در زمینه برخوردهای بی‌رحمانه با مربیان مختلف داشته است. رومن آبراموویچ که یک بار در دوران اوج مورینیو به دلیل برخی اختلاف‌نظرها از این مربی عبور کرده بود و یک بار هم عذر دی‌متئو را تنها چند ماه پس از قهرمانی در اروپا خواست، طبیعتا برای فرانکی هم بیش از حد صبر نمی‌کند. او به هر قیمتی قهرمانی در لیگ برتر را می‌خواهد و بعید به نظر می‌رسید این اتفاق با حضور لمپارد، به حقیقت تبدیل شود. چلسی حالا باید خودش را برای یک دوران تازه آماده کند. درست مثل لمپارد که باید یک پله عقب‌تر برگردد و شاید در تیمی متوسط، دوباره توانایی‌های مربیگری‌اش را محک بزند.

جانشین لمپارد در استمفوردبریج، همین چند هفته قبل از هدایت پی‌اس‌جی برکنار شده بود. توماس توخل اصلی‌ترین گزینه باشگاه برای نیمکت چلسی به شمار می‌رود. او فصل گذشته پاریسی‌ها را به فینال لیگ قهرمانان رساند و این تیم را صاحب همه عنوان‌های مهم داخلی کرد اما در مجموع مالکان باشگاه و برخی ستاره‌های تیم از عملکرد او راضی به نظر نمی‌رسیدند. توخل در دورتموند هم دوران پرنوسانی داشت و بعید است که انتخاب او هواداران چلسی را حداقل در شرایط فعلی چندان به وجد بیاورد. با این حال او به لحاظ تاکتیکی، یک مربی پرتجربه‌تر از لمپارد به شمار می‌رود و شاید همین مساله شرایط ایده‌آل‌تری برای چلسی بسازد.