آریا رهنورد

ششمین بازی لیگ و هفتمین مسابقه فصل برای استقلال و پرسپولیس در شرایطی برگزار خواهد شد که هر دو تیم بعد از نبردهای سخت و طولانی در جام حذفی، خستگی را در ساق‌های‌شان احساس می‌کنند. مشکل بزرگ‌تر از خستگی برای سرخابی‌ها، کیفیت مهاجمان نوک هر دو تیم است. علی علیپور و مرتضی تبریزی که دو سال قبل، گل‌زن‌های فوق‌العاده‌ای در لیگ برتر به شمار می‌رفتند، فصل گذشته کمی افت کردند و این فصل تا امروز، ناامیدکننده ظاهر شده‌اند. شهرخودرو و گل‌گهر، فرصت بعدی این دو نفر برای زدن اولین گل‌های فصل‎شان خواهند بود. آنها تا امروز در مواجهه با موقعیت‌های گل‌زنی، اصلا قدرشناس نشان نداده‌اند.

«گل‌ نزدن»، سرنوشت مشترک این فصل دو مهاجم سرشناس قرمزها و آبی‌های پایتخت است. علی علیپور برای پرسپولیس گل نمی‌زند و مرتضی تبریزی نیز فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. آنها که روزگاری از محبوب‌ترین مهره‌های لیگ برتری به شمار می‌رفتند، حالا به آینه دق هواداران تیم‌شان تبدیل شده‌اند. تیم‌های کالدرون و استراماچونی، آشکارا از مشکل گل‌زنی رنج می‌برند و بخش بزرگی از این مشکل، به کیفیت دو مهاجم شناخته‌ شده این دو تیم برمی‌گردد. بازیکنانی که این فصل هنوز حتی یک گل را نیز جشن نگرفته‌اند. در پرسپولیس حتی بازیکنی مثل محمدحسین کنعانی‌زادگان نیز موفق به گل‌زنی شده و در استقلال، حتی سجاد آقایی جوان توپ را از خط دروازه رقبا عبور داده اما انتظار برای تماشای اولین گل فصل علیپور و مرتضی تبریزی، ظاهرا قرار نیست پایانی داشته باشد. علیپور در اولین بازی فصل تیمش با پارس جنوبی جم، 90 دقیقه درون زمین بود و یک پاس گل نیز برای مهدی ترابی ارسال کرد. به نظر می‌رسید این پاس، شروع یک فصل درخشان برای مهاجم شماره 70 قرمزها باشد اما او در جدال هفته دوم با تراکتورسازی، ناامیدکننده ظاهر شد. در مسابقه هفته سوم با نفت آبادان، علیپور دو موقعیت فوق‌العاده برای گل‌زنی را به سادگی از دست داد تا با اعتراض بخشی از سکوها روبه‌رو شود. او در دربی اصلا فروغ خاصی نداشت و در نهایت این مهدی عبدی بود که قهرمان مسابقه لقب گرفت. علیپور نه‌تنها نتوانست در هفته پنجم دروازه سپاهان را باز کند، بلکه با فرستادن یک پاس اشتباه در جدی‌ترین موقعیت ممکن، ضدحمله و سرانجام گل تیم حریف را رقم زد. همه این بازی‌ها برای چسبیدن این مهاجم به نیمکت کافی بودند و او دیدار جام حذفی با ماشین‌سازی تبریز را خارج از ترکیب اصلی آغاز کرد. با این وجود او به زمین بازی وارد شد و پشت ضربه پنالتی تیمش نیز قرار گرفت اما این ضربه را نیز به راحتی از دست داد. بازیکنی که یک روز در زمین تیم بزرگی مثل السد در بازی بزرگی مثل نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برای تیمش از روی نقطه پنالتی گل می‌زد، حالا حتی در بنیان‌دیزل تبریز نیز پنالتی‌اش را هدر می‌دهد.

اوضاع برای مهاجم شماره 11 استقلال، درست مثل علی علیپور است. او هم گل‌نزنی در لیگ را به خراب کردن یک ضربه پنالتی حساس در جام حذفی، گره زد تا با اشک، از ترکیب اصلی به نیمکت منتقل شود. مرتضی در اولین بازی فصل استقلال با ماشین، حدود 80 دقیقه در زمین بود و هیچ حرکت مثبتی برای تیم انجام نداد. او به خاطر همین نمایش، در هفته دوم برابر فولاد به نیمکت دوخته شد و حتی به عنوان مهره تعویضی نیز سهمی از این نبرد نداشت. به نظر می‌رسید تبریزی قرار است در استقلال به یک نیمکت‌نشین تبدیل شود اما مصدومیت شدید دیاباته در دیدار با نفت مسجدسلیمان، دوباره پای این بازیکن را به ترکیب باز کرد. او در مسجدسلیمان نیز موفق به گل‌زنی نشد، در دربی یکی از ایده‌آل‌ترین موقعیت‌های تیمش را از دست داد و پس از تعویض برابر ذوب‌آهن، با لگد زدن به کلمن آب عصبانیتش را به نمایش گذاشت. شاید اگر قدرت این لگد، در ضربه پنالتی او برابر گل‌ریحان البرز نیز وجود داشت، آن ضربه تبدیل به گل می‌شد. تبریزی با خراب کردن پنالتی در جام حذفی، تیمش را وادار کرد که نیم‌ساعت بیشتر با حریف مسابقه بدهد. جانشین جوان او نیز به سرعت برای تیمش موثر ظاهر شد تا اوضاع برای مهاجم سابق ذوب در استقلال، کاملا بغرنج به نظر برسد.

آخرین گل‌زن پرسپولیس در زمین شهرخوردو، علی علیپور بوده است. بازیکنی که حالا به شدت تحت ‌فشار قرار دارد. درست مثل مرتضی تبریزی که شاید از ترکیب اصلی دیدار روز جمعه استقلال با گل‌گهر سیرجان خارج شود. هر دو بازی، اهمیت بسیار زیادی برای سرخابی‌ها خواهد داشت. شاید سابقه این دو مهاجم نیز، بر فشارها روی آنها تاثیر گذاشته است. تبریزی یکی از گرانقیمت‌ترین مهره‌های داخلی تاریخ استقلال است و رقمی نجومی برای رضایت‌نامه‌اش پرداخت شد. علی علیپور نیز دو فصل قبل، کفش طلای لیگ برتر را به دست آورد. اگر دو مربی تصمیم به نیمکت‌نشین‌کردن این بازیکن‌ها نگیرند، در بازی‌های حساس فردا توجه ویژه‌ای روی علیپور و تبریزی قرار خواهد داشت. بازیکنانی که بیشتر از همه هم‌تیمی‌ها تحت فشار هستند و بیشتر از هر زمان دیگری به زدن «گل اول» نیاز دارند. گلی که شاید بتواند بحران را از سر راه آنها بردارد.