در پایان لیگ برتر هجدهم، مهره‌های خارجی زیادی از باشگاه‌های مختلف جدا شدند و به دوران حضور در فوتبال ایران پایان دادند. در میانه راه نقل و انتقالات لیگ نوزدهم، 20 بازیکن خارجی در عضویت تیم‌های لیگ هستند و به زودی چند بازیکن دیگر نیز به این فهرست اضافه خواهند شد. تا امروز هیچ باشگاهی در فصل جدید لیگ برتر، از ظرفیت کامل سه بازیکن خارجی آسیایی به اضافه یک بازیکن خارجی آسیایی استفاده نکرده اما بعید نیست در روزهای آینده، چند تیم لیست نفرات خارجی‌شان را تکمیل کنند. مادیبو مایگا آخرین بازیکن خارجی به شمار می‌رود که تا امروز، در این پنجره نقل و انتقالات با یک تیم ایرانی قرارداد امضا کرده است. به نظر می‌رسد استقلالی‌ها نیز به زودی با یک یا چند ستاره خارجی برای فصل جدید توافق کنند.

پرسپولیس، سپاهان، ذوب‌آهن و فولاد خوزستان، تنها تیم‌هایی هستند که برای فصل جدید با سه بازیکن خارجی قرارداد امضا کرده‌اند. پرسپولیس و فولاد می‌توانند در ادامه پنجره نقل و انتقالات، یک بازیکن خارجی دیگر را با هر ملیتی جذب کنند اما تیم‌های اصفهانی در صورت تمایل به خرید مهره‌های غیرایرانی، دیگر تنها اجازه امضای قرارداد با آسیایی‌ها را خواهند داشت. تیم گابریل کالدرون، بوژیدار رادوشوویچ کروات را برای خط دروازه و بشار رسن را برای خط هافبک از فصل گذشته حفظ کرده و مادیبو مایگا را نیز برای خط حمله به خدمت گرفته است. فولاد خوزستان نیز یکی از دو آقای گل فصل گذشته لیگ برتر یعنی لوسیانو پریرا را در ترکیبش نگه داشته و موسی کولیبالی و تاکافومی آکاهوشی ژاپنی را نیز با نظر جواد نکونام به عنوان دو ستاره خارجی دیگر در لیگ نوزدهم در اختیار خواهد داشت. مهره‌های خارجی این فصل سپاهان، چهره‌های کاملا آشنایی به شمار می‌روند. کی‌روش استنلی و ولادیمیر کومان، پیش از این نیز در عضویت طلایی‌ها قرار داشتند و گئورگی ولسیانی نیز پس از درخشش فصل گذشته در خط دفاعی نساجی، این فصل را در تیم ژنرال سپری خواهد کرد. علیرضا منصوریان به عنوان مرد اول نیمکت ذوب‌آهن، قرارداد ماریون سیلوا را تمدید کرده و به جای کریستین اوساگونا، دو بازیکن نیجریه‌ای را به خدمت گرفته است. ابیابویی بکر و ماکالی کریستیانوس، خارجی‌های تازه‌وارد باشگاه ذوب‌آهن هستند. دو باشگاه تراکتورسازی و پارس جنوبی نیز دو بازیکن خارجی را تا امروز برای فصل جدید در اختیار دارند. فرناندو خسوس و مگنو باتیستا فصل را در پارس جنوبی آغاز می‌کنند و سوکیتا و مازولا نیز خارجی‌های تراکتور دنیزلی خواهند بود. استقلال با شیخ دیاباته، پیکان با مارکو ووکچویچ، ماشین‌سازی با کاخابر کاکاشویلی و پدیده مشهد با کارلوس چاواریا، باشگاه‌هایی هستند که تا امروز تنها نام یک بازیکن غیرایرانی را در فهرست‌شان قرار داده‌اند. از میان 16 تیم حاضر در لیگ برتر نوزدهم، 6 تیم در حال حاضر حتی یک بازیکن خارجی هم در اختیار ندارند. گل گهر سیرجان، نفت مسجدسلیمان، نساجی مازندران، سایپا، صنعت نفت و شاهین بوشهر، هنوز در بازار نقل و انتقالات به سراغ خارجی‌ها نرفته‌اند.

 ستاره‌های برزیلی، همچنان جایگاه خاص خودشان را در تیم‌های ایرانی دارند. نزدیک به یک‌سوم خارجی‌های فعلی لیگ برتر، متعلق به کشور برزیل هستند. در میان 20 بازیکن خارجی شاغل در فوتبال ایران، 6 بازیکن از برزیل آمده‌اند. شیمبا و کی‌روش استنلی فصل گذشته به صورت مشترک کفش طلای لیگ برتر را به دست آوردند. فرناندو خسوس نیز سابقه قهرمانی لیگ را با استقلال خوزستان دارد. مازولا نیز در این فصل برای اولین بار در فوتبال ایران توپ خواهد زد. تراکتوری‌های برای لیگ نوزدهم حساب ویژه‌ای روی این بازیکن باز کرده‌اند. 

مالی با سه فوتبالیست، در رده دوم کشورهای محبوب باشگاه‌های ایرانی قرار می‌گیرد. استقلال و پرسپولیس در این فصل به صورت همزمان به سراغ مهاجم‌های اهل کشور مالی رفته‌اند و موسی کولیبالی نیز حالا به چهره‌ای کاملا آشنا برای هواداران فوتبال در ایران تبدیل شده است. دو بازیکن گرجستانی، دو بازیکن نیجریه‌ای، دو بازیکن ژاپنی، یک بازیکن از کرواسی، یک بازیکن از عراق، یک بازیکن از نیکاراگوئه، یک بازیکن از مجارستان و یک بازیکن از مونته‌نگرو نیز در لیگ نوزدهم به میدان فرستاده خواهند شد. در مجموع لیگ برتر در فصل جدید تنها «سه بازیکن» اروپایی در اختیار دارد. موضوعی که از تمایل تیم‌های ایرانی به خرید از بازار آمریکای جنوبی و یا آفریقا حکایت می‌کند.

بدون شک هنوز خبرهای جذابی در مورد مهره‌های خارجی فصل جدید لیگ برتر در راه است. انتظار می‌رود استقلال در روزهای باقی‌مانده با یک و یا شاید دو بازیکن خارجی قرارداد ببندد. شاید در میان تیم‌هایی که هنوز به سراغ خارجی‌ها نرفته‌اند نیز تحرکی در این مورد صورت بگیرد. با این حال روند استفاده از خارجی‌ها در لیگ برتر، چندان استاندارد به نظر نمی‌رسد. آنها یا درخشش چندانی ندارند و یا با اولین نمایش‌های درخشان، به سرعت مورد توجه لیگ‌های عربی حاشیه خلیج فارس قرار می‌گیرند و بدون آن‌که تیم‌های ایرانی‌شان را صاحب پول کنند، درهای خروج را باز می‌بینند. تا زمانی که نحوه امضای قرارداد با این بازیکن‌ها از حالت ترکمانچای به حالت معقول برنگردد، نباید انتظار داشت حضور نفرات خارجی در فوتبال ایران چندان مفید و موثر باشد.