آریا طاری

هفته بیست و ششم، یکی از حساس‌ترین و تماشایی‌ترین هفته‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود. چراکه در این هفته هیچ رقابتی وجود ندارد که یکی از طرف‌های آن برای رسیدن به قهرمانی و یا فرار از سقوط مبارزه نکند. در واقع در همه نبردهای این هفته، حداقل یک تیم از انگیزه بسیار بالایی برخوردار است و همین موضوع، به جدال‌های پنج‌شنبه و جمعه لیگ هجدهم، جذابیت بسیار زیادی خواهد بخشید. لیگ برتر، حالا دیگر به نقطه جوش رسیده است.

درست بعد از به ثمر رسیدن گل انفرادی پاتوسی برابر سپاهان، دوربین‌های تلویزیونی برای لحظه‌ای چهره امیرقلعه‌نویی را به تصویر کشیدند. مردی که تصور نمی‌کرد قرار است با چنین غافلگیری بزرگی روبه‌رو شود. برای ژنرال باختن به استقلال به خودی خود دشوار بود اما دور شدن از صدر جدول لیگ نیز تحمل این شکست را برای مربی کهنه‌کار سپاهان سخت‌تر کرد. با این وجود قلعه‌نویی همیشه استاد بازگشت از شکست‌های کلیدی به مسیر پیروزی است و حالا با همه وجود برای جبران باخت هفته گذشته تلاش خواهد کرد. پس از جدال‌های چهارشنبه‌شب استقلال و پرسپولیس، سپاهان عصر امروز روبه‌روی سایپا قرار خواهد گرفت. یک جدال دشوار در پایتخت با حریفی که از مهره‌های جوان بهره می‌برد و در این فصل به شدت سختکوش و پرانرژی نشان داده است. برای علی دایی مهم نیست که تیمش در کدام رده از جدول قرار داشته باشد، او با انگیزه و اشتیاق برای برنده‌ شدن به هر مسابقه‌ای وارد می‌شود و تیمش در این فصل روبه‌روی رقبای بزرگ، همواره آماده نشان داده است. سایپا در نیم‌فصل دوم لیگ تنها یک بار شکست خورده و این باخت هفته گذشته در دیدار جنجالی با پرسپولیس اتفاق افتاده است. تیم ژنرال در شروع سال جدید، چهار مسابقه برگزار کرده و تنها یک بار توانسته رقبا را شکست بدهد. افت کیفیت طلایی‌ها در سال 98، برای هواداران این باشگاه و رویای بازگشت به سکوی اول لیگ نگران‌کننده به نظر می‌رسد. فاصله گرفتن کی‌روش استنلی از روزهای خوب، خط حمله سپاهان را کم‌زهرتر از همیشه کرده و حالا سجاد شهباززاده، آماده‌ترین مهره هجومی این تیم به شمار می‌رود. نارنجی‌ها در نیم‌فصل اول با سه گل مغلوب سپاهان شدند و امروز به قصد انتقام وارد زمین خواهند شد. نبردهای دایی و قلعه‌نویی همواره جذابیت‌هایی فراتر از متن مسابقه فوتبال داشته است. برخورد این دو تیم در ورزشگاه شهر قدس، یکی از دو مسابقه امروز لیگ برتر است. در مسابقه دیگر، نفت مسجدسلیمان میزبان استقلال خوزستان خواهد بود. نفت یک امتیاز بالاتر از منطقه سقوط قرار دارد و می‌تواند از این بازی برای فرار از چنگ سپیدرود استفاده کند. آبی‌های خوزستان در صورت شکست در این بازی، عملا شانسی برای بقا در لیگ برتر نخواهند داشت.

هیچ‌کدام از تیم‌های مدعی قهرمانی، هنوز از فتح جام ناامید نشده‌اند. یک روز بعد از سپاهان، پدیده مشهد مقابل نساجی به میدان خواهد رفت. نساجی بعد از دیدار ابتدای فصل با ذوب‌آهن، دیگر هرگز در ورزشگاه وطنی قائمشهر طعم شکست را نچشیده و قصد دارد این روند را تا پایان فصل حفظ کند. آنها در خانه، تسلیم‌ناپذیر نشان می‌دهند و تا امروز در ورزشگاه خانگی‌شان به پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور باج نداده‌اند. پدیده آخرین تیم در بین مدعیان قهرمانی این فصل به شمار می‌رود که در زمین نساجی به میدان خواهد رفت. یک ساعت بعد از شروع این مسابقه، تراکتورسازی نیز روبه‌روی هواداران خودی با پیکان بحران‌زده حسین فرکی برخورد خواهد کرد. تبریزی‌ها هفته قبل اولین شکست با لیکنز را پشت سر گذاشتند و حالا دیگر هیچ فرصتی برای اشتباه کردن در اختیار ندارند. جنجال‌های مربوط به محسن فروزان، هنوز این تیم را رها نکرده و احتمالا از این هفته، محمدرضا اخباری درون دروازه تیم تبریزی قرار خواهد گرفت. حریف فردای تراکتور، روزهای ناامیدکننده‌ای را در لیگ برتر پشت سر می‌گذارد. آنها در چهار هفته گذشته دو باخت و دو تساوی داشته‌اند و در صورت خارج نشدن از نوار ناکامی، در خطر سقوط قرار می‌گیرند. فولاد افشین قطبی نیز در ورزشگاه تازه‌اش با صنعت نفت روبه‌رو خواهد شد. صنعت یکی دیگر از تیم‌هایی است که از سوی فانوس به دست‌ها تهدید می‌شود و برای بقا در لیگ، باید امتیازهای باقی مانده را جمع کند. فولاد اولین پیروزی‌اش در ورزشگاه تازه‌تاسیس را روبه‌روی استقلال خوزستان جشن گرفت و حالا مقابل یک حریف جنوبی دیگر، برای رسیدن به پیروزی بعدی در فولاد آره‌نا صف می‌کشد. آنها هنوز هم بهترین تیم «غیرمدعی» لیگ برتر هستند و علاقه زیادی به حفظ این لقب برای خودشان دارند.

هفته بیست و ششم لیگ برتر، در جم به پایان خواهد رسید. جایی که پارس جنوبی از سپیدرود متحول شده نادر دست‌نشان پذیرایی می‌کند. سپیدرود بعد از مدت‌ها ناکامی، یک تیم بزرگ را شکست داده و حالا می‌خواهد ثابت کند که پیروزی‌اش در مسابقه قبلی، تنها به دلیل لغزش فروزان نبوده است. پارس جنوبی در قامت یک تیم میانه جدولی، شانس کسب سهمیه ندارد و با خطر سقوط نیز روبه‌رو نیست اما این بازی برای سپیدرود، از مرگ و زندگی هم مهم‌تر به نظر می‌رسد.