آریا طاری

ظاهرا قرار است انتظار لئو مسی برای زدن اولین گل در لباس پی‌اس‌جی همچنان ادامه داشته باشد. او سه بار برای این تیم به میدان رفته، دو بار توپ را به تیرک دروازه کوبیده و همچنان موفق نشده اولین گلش را در تیم جدید به ثمر برساند. واکنش تند او به تعویض شدن در تیم پوچتینو، حالا به یک جنجال مهم در فوتبال فرانسه تبدیل شده است. مثلث «ام.ان‌.ام» تا اینجا درخشش چندانی نداشته و مسی، نیمار و ام‌باپه تا امروز، همچنان نتوانسته‌اند به یک هماهنگی فوق‌العاده دست پیدا کنند. البته که پاریسی‌ها تک تک دیدارهای‌شان در لوشامپیونه را برده‌اند اما این بردها، برای یک تیم فراکهکشانی کافی به نظر نمی‌رسند.

جدال با تیم منظم و خوش‌ساخت پیتر بوش، اولین محک کاملا جدی لئو مسی در ترکیب پاریس به شمار می‌رفت. لیون با خریدهای جدیدش و ستاره‌های فصل گذشته، تیم بسیار خوبی ساخته و دفاع آهنین آنها در نیمه اول دیدار با پاریس هم، نشان می‌داد که این تیم قصد دارد حتی تهدیدی برای شانس‌های قهرمانی تیم پوچتینو باشد. آنها در نیمه دوم با جاگیری دقیق و شلیک عالی پاکتا، به گل هم رسیدند اما در نهایت نتوانستند به ستاره‌های گرانقیمت تیم حریف غلبه کنند. تکنیک فردی نیمار، پی‌اس‌جی را در این جدال صاحب یک پنالتی کرد. این اولین پنالتی باشگاه در عصر شکل‌گیری این مثلث جادویی در خط حمله بود. خیلی‌ها تصور می‌کردند مسی پشت این توپ قرار می‌گیرد اما این نیمار بود که پشت توپ رفت و با فریب دادن گلر حریف، مسابقه را به تساوی کشاند. اتفاق مهم این نبرد، بعد از گل تساوی رخ داد. جایی که پوچتینو لئو مسی را از زمین بیرون کشید و به جای او اشرف حکیمی را به زمین مسابقه فرستاد. لئو از این تصمیم اصلا راضی نبود و حتی در زمان خروج از زمین، با پوچتینو دست نداد. چهره مسی نشان می‌داد که او چقدر از این تصمیم عصبانی است. لئو در این نبرد، اصلا نمایش بدی نداشت و حتی یکی از بهترین نمره‌ها را در بین نفرات این مسابقه دریافت کرد. او بارها با فرارهای دیدنی‌اش، پاریسی‌ها را صاحب فرصت کرد و چند کار ترکیبی ایده‌آل هم با نیمار و ام‌باپه داشت. با این وجود اولین گل او باز هم به ثمر نرسید و همین اتفاق، فشار را روی شانه‌های فوق‌ستاره جدید پاریسی‌ها به اوج رساند. خریدهای جدید دیگر این تیم هم، اصلا درخشش خاصی نداشته‌اند اما آنها لئو مسی نیستند و با یک مسابقه بدون گل، تحت فشار قرار نمی‌گیرند. دوناروما فعلا حتی از ناواس بهتر نشان نداده، راموس همچنان مصدوم است و واینالدوم فعلا از نیمکت فاصله نمی‌گیرد اما بدیهی است که در باشگاهی مثل پاریس، همه نگاه‌ها به نابغه‌ای مثل لئو مسی باشد.

به نظر می‌رسد پوچتینو بالاخره تصمیمش را در مورد ترکیب تیم فرانسوی با اضافه شدن مسی گرفته است. او تیمش را با آرایش چهار، دو، سه، یک به زمین می‌فرستد. آرایشی که عملا در زمان حمله به چهار، دو، چهار تبدیل می‌شود. ادریسا گانا گی و آندر هررا، دو هافبک میانی باشگاه هستند که وظیفه بسیار سنگینی در ترکیب تیم دارند. چراکه نفرات جلویی چندان به شرکت در کارهای دفاعی علاقه‌مند نیستند. این زوج میانی باید با دوندگی بسیار بالا، تحرک کم‌تر سایر نفرات را جبران کنند. در این روش، کیلیان ام‌باپه مهاجم نوک باشگاه به شمار می‌رود. نیمار و دی‌ماریا در دو سمت بازی می‌کنند و لئو مسی هم پشت سر ام‌باپه قرار می‌گیرد. در حقیقت مثلث هجومی پاریس، به یک مربع هجومی تبدیل شده و دی‌ماریا، چهارمین ضلع این بخش از ترکیب به حساب می‌آید. با این روش بازی، مسی بیشتر قرار است در نقش یک بازیکن سازنده و پاسور ظاهر شود و گل زدن اولین مسئولیتش در زمین نخواهد بود. پاریس در فاز هجومی، پرمهره‌ترین تیم فوتبال اروپا به شمار می‌رود اما تاریخ نشان می‌دهد تیم‌هایی که تا این حد پرستاره بوده‌اند، معمولا نتیجه‌های خوبی به دست نیاورده‌اند. پی‌اس‌جی در نهایت با کمک گل دیرهنگام مائورو ایکاردی، لیون را شکست داد اما واکنش خشمگینانه مسی به سرمربی تیم، می‌تواند دومینویی برای حواشی این فصل باشگاه باشد. بدون تردید ستاره‌هایی مثل نیمار و ام‌باپه هم با بیرون رفتن از زمین کنار نمی‌آیند و سرمربی پاریسی‌ها کار بسیار سختی برای راضی نگه داشتن همه آنها خواهد داشت.

شرایط این روزهای متمول‌ترین تیم تاریخ فوتبال فرانسه، بیشتر از هر کسی برای پوچتینو تهدیدآمیز به نظر می‌رسد. او فصل گذشته با این تیم، نه قهرمان لیگ برتر شد و نه توانست در لیگ قهرمانان اروپا به فینال برسد. این پاریس با این ترکیب افسانه‌ای، باید همه جام‌ها را ببرد تا پوچ خودش را در فهرست مربیان موفق فوتبال اروپا قرار بدهد. او با سابقه کار در باشگاه‌هایی مثل اسپانیول، ساوتهمپتون و تاتنهام، هرگز مربی چنین سوپراستارهایی نبوده و این تجربه برایش، اصلا آسان به نظر نمی‌رسد. اگر مالکان باشگاه احساس کنند که نیمار، مسی و ام‌باپه بزرگ‌تر از سرمربی تیم‌شان هستند، زمان تغییر در پی‌اس‌جی خیلی زود از راه خواهد رسید.