آریا رهنورد

اینکه مهدی طارمی در اولین بازی‌اش برای پورتو تنها چند لحظه بعد از ورود به زمین پنالتی گرفته، اصلا چیز غافلگیرکننده‌ای نیست. او رسما به یک ماشین پنالتی‌ گرفتن در اروپا تبدیل شده و شاید این یکی از دلایل مهم پیوستنش به باشگاه پورتو بوده باشد. وقتی این ستاره در فوتبال ایران اوج گرفته بود، این باور درباره‌اش وجود داشت که برای پنالتی گرفتن داورها را فریب می‌دهد. همین موضوع موجب شده بود که داورها هیچ تمایلی برای اعلام پنالتی به سود این بازیکن نداشته باشند اما حالا در سطحی به مراتب بالاتر، به همه ثابت شده است که طارمی در زمین، کوچک‌ترین تقلبی برای گرفتن پنالتی انجام نمی‌دهد.

تبدیل شدن به یک بازیکن ثابت در باشگاه بزرگی مثل پورتو، پروسه‌ای نیست که با سرعتی دیوانه‌وار طی شود. مهدی طارمی هنوز به این موقعیت نرسیده اما در آینده، شانس خوبی برای حضور در ترکیب اصلی این تیم خواهد داشت. او فعلا در دو مسابقه متوالی، دقایقی کوتاه برای بهترین تیم فوتبال پرتغال توپ زده و در همین لحظات کم، توانسته یک پنالتی برای تیمش بگیرد. کاری که همه می‌دانند او به بهترین شکل استاد انجام ‌دادنش شده است. ستاره بوشهری فوتبال ایران قبل از امضای قرارداد با پورتو، این شانس را داشته که به خوبی با فضای فوتبال پرتغال آشنا شود. شاید این، یک موقعیت ویژه برای او تلقی شود اما او حداقل در پورتو، نیاز چندانی به تطبیق با شرایط کشور پرتغال ندارد. در حقیقت دوران حضور در باشگاه ریو آوه، او را برای چنین شرایطی آماده کرده است. مهدی کاملا مصمم به نظر می‌رسد که از هر فرصت کوچک، به بهترین شکل ممکن استفاده کند. تقلیل توانایی‌های او به پنالتی‌ گرفتن هم، در نوع خودش کمی بی‌انصافی به نظر می‌رسد. شاید این ستاره در گرفتن پنالتی از مهره‌های رقیب بی‌نظیر باشد اما این تنها هنر او در زمین به شمار نمی‌رود. اگر این طور بود، باشگاهی مثل پورتو هرگز به سراغ امضای قرارداد با او نمی‌رفت. پسر ایرانی این روزهای پورتو نه فقط یک پنالتی‌گیر درجه یک، بلکه یک گل‌زن تمام‌عیار، یک فوتبالیست دونده و یک ستاره باهوش است. شاید او در گذشته موقعیت‌های گل‌زنی را به راحتی از دست می‌داد اما بازی در قاره اروپا، این بازیکن را به مرز پختگی رسانده است. او حالا برای تیمی به میدان می‌رود که همیشه منبع تغذیه غول‌های اروپایی بوده است. تنها یک فصل درخشش در پورتو، کافی به نظر می‌رسد که مهدی یک پیشنهاد فوق‌العاده از پنج لیگ معتبر قاره اروپا دریافت کند. آن‌وقت سلطان پنالتی خاورمیانه را، در یک لیگ بزرگ‌تر هم تماشا خواهیم کرد.

در فوتبال ایران، هنر طارمی در گرفتن پنالتی به سود تیمش، هرگز به اندازه کافی مورد ستایش قرار نگرفت. همان روزها، برنامه‌های تلویزیونی تاکتیک ویژه او را در این صحنه‌ها مورد بررسی قرار دادند و داورها به اشتباه تصور کردند که در حال فریب خوردن از این ستاره هستند. در همین نقطه بود که بایکوت پنالتی‌ها برای مهدی آغاز شد و او در فهرست تحریم داوران لیگ برتری قرار گرفت. با این حال زمان بهتر از هر چیز دیگری ثابت کرد که چه تلقی اشتباهی در مورد طارمی صورت گرفته بود. تیمی که این ستاره را داشته باشد، در حقیقت راه‌های متنوعی برای رسیدن به گل را طی کرده است. او قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و حالا توانسته راهش را در فوتبال اروپا پیدا کند. درخشش این بازیکن در لیگ پرتغال نه فقط برای خودش، بلکه برای فوتبال ایران معنای ویژه‌ای داشته است. همین حالا باشگاه‌های پرتغالی، علاقه خاصی به مهاجمان ایرانی نشان داده‌اند و دائما در حال امضای قرارداد با این نفرات هستند. باشگاه سانتاکلارا که به تازگی با شهریار مغانلو قرارداد امضا کرده، درست مثل پورتو هر دو بازی‌اش در شروع این فصل را با پیروزی پشت سر گذاشته است. علی علیپور هم به زودی به باشگاه ماریتیمو در همین لیگ ملحق خواهد شد. در حقیقت طارمی، توانسته یک بازار جدید برای ستاره‌های لیگ برتر ایران به وجود بیاورد و یک فضای تازه برای این نفرات مهیا کند. پیش از حضور مهدی در این لیگ، بازیکنان ایرانی پیشنهادهای خاصی از سطح اول فوتبال پرتغال نداشتند اما حالا بهترین باشگاه‌ها برای جذب ایرانی‌ها قدم پیش گذاشته‌اند و فوتبال ایران، صاحب نفرات بیشتری در کلاس بازی در قاره اروپا شده است.

برای تبدیل شدن به یک بازیکن فیکس در باشگاه پورتو، طارمی باید روزهای سختی را پشت سر بگذارد. این تیم پرتغالی معمولا با سه مهاجم به مصاف رقبا می‌رود. خسوس کورونا، وینگر راست این تیم است که محبوبیت بسیار زیادی هم در بین هواداران باشگاه پورتو دارد. او بسیار آماده به نظر می‌رسد و در شرایط فعلی، کنار گذاشتنش از ترکیب چیزی نزدیک به محال است. در نوک خط حمله این تیم هم موسی مارگا به میدان می‌رود که در دیدار همین هفته روبه‌روی بوآویشتا، دو گل به ثمر رسانده است. شاید رسیدن به جایگاه این دو نفر ممکن نباشد اما طارمی، می‌تواند اوتاویو ادمیلسون داسیلوا را به عنوان وینگر سمت چپ این تیم کنار بزند. این مهاجم برزیلی از سال 2014 در عضویت باشگاه پورتو قرار دارد و چند بار به صورت قرضی در باشگاه‌های دیگر توپ زده است. طارمی این قابلیت را دارد که با جا گذاشتن این بازیکن، به یکی از سه ضلع مثلث خط حمله تیم پرتغالی تبدیل شود.