در حد لالیگا!

نزدیک شدن به مسابقه با النصر، تب و تاب پرسپولیسی‌ها برای خرید مهاجم خارجی را به اوج رسانده است. حالا گفته می‌شود این باشگاه با فیلیپه کایسدو به توافق نهایی دست پیدا کرده است. بازیکنی که شاید در ۳۵ سالگی، مسن به نظر برسد اما تجربه بسیار خوبی در لالیگا و سری آ داشته است. کایسدو یک مهاجم بسیار درجه یک بوده اما حتی اگر امروز سرخپوش شود، بعید است که برای بازی با النصر از آمادگی کامل برخوردار باشد.

آریا رهنورد

آدریانوی سیتی!‌

وقتی فیلیپه کایسدو در فوتبال اکوادور مطرح شد، خیلی‌ها استعداد او را با آدریانو برزیلی مقایسه می‌کردند. چراکه هم فیزیک خوبی داشت و هم یک بازیکن گلزن به شمار می‌رفت. اولین قرارداد حرفه‌ای او اما با بازل سوئیس بسته شد. او در 17 سالگی، درخشش خوبی در بازل داشت و مورد توجه چند باشگاه دیگر قرار گرفت. اورتون، یووه و میلان، مشتریان جدی این مهاجم به حساب می‌آمدند. بازیکنی که البته در نهایت پیراهن منچسترسیتی را به تن کرد. باشگاه انگلیسی در سال 2006 رقمی حدود هفت میلیون یورو برای خرید این بازیکن پرداخت. کایسدو که در میانه فصل به سیتی ملحق شده بود، در آن فصل تنها 10 بار به عنوان بازیکن تعویضی به زمین رفت و هیچ گلی نزد اما در دومین فصل حضورش در این باشگاه، توانست هفت گل به ثمر برساند و روزهای امیدوارکننده‌تری را پشت سر بگذارد.

ناکامی در پرتغال،  درخشش در لالیگا

شلوغی خط حمله سیتی با داشتن مهاجمانی مثل سانتاکروز، ادبایور و ته‌وز، موجب شد کایسدو به صورت قرضی از این باشگاه جدا شود. او به اسپورتینگ در لیگ پرتغال قرض داده شد اما در این دوران چند مصدومیت به سراغش آمد و اجازه نداد او در این تیم فرم خوبی از خودش نشان بدهد. کایسدو بدون زدن گل از تیم پرتغالی رفت و سال بعد به مالاگا قرض داده شد. این مهاجم در 18 بازی، چهار گل برای تیم اسپانیایی زد. او دوباره به سیتی برگشت و این بار تنها یک ساعت قبل از پایان فصل نقل و انتقالات، به صورت قرضی به لوانته رفت. بهترین روزهای دوران فوتبال کایسدو نیز در همین تیم رقم خورد. او در لالیگا درخشش قابل توجهی داشت و حتی توانست دروازه بارسلونا را هم باز کند. فیلیپه در 27 بازی لالیگا، 13 گل برای تیمش زد و اصلی‌ترین عامل سقوط نکردن تیم لوانته در جدول لالیگا بود. خیلی‌ها انتظار داشتند بعد از این درخشش، او به تیم بزرگی برود اما شرایط مالی باشگاه، اجازه خرید او را به لوانته نمی‌داد.

فیلیپه کایسدو موفق شد دو سوپرکاپ ایتالیا و یک جام حذفی را در لاتزیو فتح کند. او در طول چهار فصل، 139 بار با پیراهن لاتزیو به زمین رفت و 33 گل هم زد. این دوران در مجموع دوران موفقیت‌آمیزی برای این ستاره بود

آهن‌ربای اسپانیا!‌

کایسدو پس از دوران جذاب لوانته، به لوکوموتیو روسیه فروخته شد. او سه فصل در این باشگاه حضور داشت و در مجموع توانست 15 گل برای این تیم به ثمر برساند. پس از این دوران، مهاجم اکوادوری به لیگ امارات رفت تا برای الجزیره بازی کند. به نظر می‌رسید این پایان دوران او در اروپا خواهد بود اما فقط یک فصل بعد، کایسدو در یک انتقال غیرمنتظره به لالیگا برگشت تا برای اسپانیول توپ بزند. کایسدو در این مدت، مهره فیکس تیم اسپانیایی بود. او در طول سه سال، 103 بار پیراهن سفید و آبی را به تن کرد و در 24 مسابقه نیز توپ را از خط دروازه رقبا عبور داد. انگار همیشه چیزی در اسپانیا مثل یک آهن‌ربا، او را به طرف خودش می‌کشید.

در قلعه‌ عقاب‌ها

تیم بعدی کایسدو، لاتزیو در فوتبال ایتالیا بود. باشگاهی که به خاطر نماد عقابش شناخته می‌شود. فیلیپه در این تیم، گل‌های زیادی به ثمر نرساند اما به خاطر تلاشی که در زمین انجام می‌داد، یک بازیکن محبوب به شمار می‌رفت. این بازیکن موفق شد دو سوپرکاپ ایتالیا و یک جام حذفی را در لاتزیو فتح کند. او در طول چهار فصل، 139 بار با پیراهن لاتزیو به زمین رفت و 33 گل هم زد. این دوران در مجموع دوران موفقیت‌آمیزی برای این ستاره بود.

از ایتالیا تا عربستان

پس از ترک لاتزیو، کایسدو به جنوا رفت و در نیم‌فصل دوم همان سال، به اینتر قرض داده شد. او البته در این مدت فقط سه بازی برای اینتر انجام داد و سپس پیراهن باشگاه ابها در فوتبال عربستان را پوشید. حالا صحبت از انتقال او به باشگاه پرسپولیس است. ایران می‌تواند سومین کشور آسیایی باشد که این بازیکن در آن به میدان رفته است.

داستان تیم ملی

کایسدو اولین بار در سال 2005 به تیم ملی دعوت شد اما در فهرست نهایی اکوادور برای جام جهانی 2006 قرار نگرفت. او در مقدماتی جام جهانی 2010، بازیکن ثابت این تیم بود اما اکوادوری‌ها نتوانستند خودشان را به آن جام برسانند. چهار سال بعد، این بازیکن چهار گل در انتخابی جام جهانی 2014 زد و سرانجام با پیراهن شماره 11 به جام جهانی رفت. این اولین و آخرین تجربه حضور فیلیپه در این جام بود. کایسدو در سال 2017 با آمار بسیار خوب 22 گل در 68 بازی ملی، تصمیم به ترک تیم ملی کشورش گرفت.