آریا رهنورد

نه فقط باشگاه اسپورتینگ لیسبون، بلکه خیلی از تیم‌های لیگ پرتغال از مهدی طارمی بیزار هستند. دلیل این اتفاق هم روشن است. او با یک قرارداد نسبتا ارزان‌قیمت به باشگاه پورتو رفته و کاری کرده که گاهی گرانقیمت‌ترین خریدهای تاریخ اسپورتینگ و بنفیکا هم قادر به انجامش نبوده‌اند. رقبا حق دارند از مهدی بیزار باشند اما بدون شک حق ندارند چنین کلمه‌های بی‌رحمانه‌ای را برای او به کار ببرند. طارمی همیشه در زمین فوتبال یک «هنرمند» واقعی بوده است. وصله‌ای به نام تقلب، هیچ‌وقت به هنر او نمی‌چسبد.

حتما در خبرها خوانده‌اید که باشگاه اسپورتینگ لیسبون در کشور پرتغال، چه عبارت‌هایی را در وبسایت رسمی‌اش برای ستاره ایرانی باشگاه پورتو به کار برده است. آنها طارمی را با عبارت‌هایی مثل «مار افسونگر» و «بازیگر سیرک» توصیف کرده‌اند تا حجم خشم و عصبانیت‌شان را نسبت به این بازیکن نشان بدهند. تعجبی هم ندارد که صدرنشینی مقتدرانه پورتو در لیگ پرتغال با درخشش بی چون و چرای طارمی، این‌چنین رقبا را عصبانی و ناراحت کند. مهدی در اوج سادگی، ستاره بی‌بدیل لیگ پرتغال بوده و دست به کارهایی زده که خیلی از ستاره‌های دیگر این لیگ، قادر به انجامش نبوده‌اند. متهم کردن این ستاره به تقلب، ماجرایی است که همیشه از سوی رقبا مورد توجه قرار داشته است. از لیگ فوتبال ایران تا لیگ ستارگان قطر، او همیشه با چنین صحبت‌هایی از سوی تیم‌های بازنده روبه‌رو شده و البته این اتفاق هیچ‌وقت موجب نشده که سبک بازی‌اش را عوض کند. کاری که طارمی درون محوطه جریمه انجام می‌دهد، هرگز فریبکاری نیست. اگر او داور را فریب می‌داد، کمک داورهای ویدئویی در اتاق وی.ای.آر هرگز تصمیم داور برای اعلام پنالتی را تایید نمی‌کردند. با همه دوربین‌های ریز و درشتی که حالا در زمین فوتبال وجود دارد، انجام چنین کاری دیگر ممکن نخواهد بود. اگر به خاطر داشته باشید، طارمی در روزهای بازی در پرسپولیس نیز با چنین جوی روبه‌رو شد. آن روزها یک برنامه تلویزیونی به مرور سبک او در پنالتی گرفتن پرداخت و همین مساله موجب شد داورها برای مدتی به سود این بازیکن پنالتی اعلام نکنند. مهدی اما برخلاف تصور آن داورها، هرگز علاقه‌ای به فریبکاری نداشت. پنالتی گرفتن، بخشی از هنر این ستاره است. او به خوبی می‌داند که درون محوطه، چطور باید بدنش را بین توپ و بازیکنان حریف ستون کند و از آنها خطا بگیرد. اگر خیلی از طارمی عصبانی هستید، باید به مدافعان‌تان آموزش بدهید که چطور روبه‌روی او بایستند. نه اینکه در صفحه مجازی‌تان به یک فوتبالیست حرفه‌ای به جرم «خوب بودن» توهین کنید!

مهدی در اوج سادگی، ستاره بی‌بدیل لیگ پرتغال بوده و دست به کارهایی زده که خیلی از ستاره‌های دیگر این لیگ، قادر به انجامش نبوده‌اند. متهم کردن این ستاره به تقلب، ماجرایی است که همیشه از سوی رقبا مورد توجه قرار داشته است

تقلیل دادن مهدی طارمی به یک بازیکن پنالتی‌گیر، اوج بی‌رحمی در مورد این ستاره است. چراکه او در زمین کارهای به مراتب بیشتری انجام می‌دهد. گل برگردان این ستاره به چلسی، او را حتی در بین نامزدهای پوشکاش قرار داد. آیا آن گل هم به ضربات پنالتی ربط داشت؟ طارمی اگر حتی یک سال هم برای تیمش پنالتی نگیرد، باز یک ستاره بزرگ برای پورتو خواهد بود. چراکه هم عالی پاس می‌دهد، هم به شکل فوق‌العاده‌ای برای رقبا موقعیت می‌سازد و هم دیگر مثل گذشته موقعیت‌های گل‌زنی را به راحتی از دست نمی‌دهد. این رفتارها هم هرگز او را دلسرد نمی‌کنند. باید پذیرفت که طارمی تا امروز از همه این چالش‌ها برای پیشرفت بیشتر استفاده کرده است. او هرگز متوقف نشده و اگرچه کمی دیر به اروپا رسیده اما از لحظه لحظه حضور در این قاره به خوبی بهره برده است. بارها در دوران فوتبال مهدی، این تصور ایجاد شده که او در معرض یک سرعت‌گیر یا یک ناکامی قرار دارد اما طارمی هر بار برگشته و خود واقعی‌اش را به همه نشان داده است. جنگجوی درون پسر بوشهری فوتبال ایران، نسبتی با تسلیم‌شدن و کوتاه آمدن ندارد. او زنده است تا فوتبال بازی کند و فوتبال بازی می‌کند تا برنده شود. این وسط همه می‌توانند از پنالتی‌گرفتن او عصبانی شوند و حرص بخورند. اصلا بگذارید خیال باشگاه اسپورتینگ را راحت کنیم. تنفر بیشتر از طارمی، او را برای موفقیت حریص‌تر خواهد کرد. هرچقدر علیه او موضع بگیرید، این بازیکن را در موقعیت بهتری قرار داده‌اید. این همان سوخت موشکی است که او برای بزرگ و بزرگ‌تر شدن نیاز دارد. اگر هیچ‌کس در پرتغال راجع به طارمی حرف نمی‌زد، کمی نگران می‌شدیم اما حالا که طرفدارانش این‌چنین دوستش دارند و دشمنانش این‌طور به در و دیوار می‌کوبند، یعنی او دیده می‌شود و برای این دیده شدن، کارهای بزرگی انجام می‌دهد.

باور داریم که پورتو، آخرین مقصد اروپایی مهدی نیست. حتی بزرگ‌ترینش هم نیست. حیف نیست که این همه ظرافت در پنالتی گرفتن را در تیم بزرگ‌تری تماشا نکنیم؟ حیف نیست که او را در حال بردن یک جام اروپایی نبینیم؟ وقتی طارمی در یک لیگ بزرگ‌تر و یک تیم بزرگ‌تر دیده شود، بدرخشد و پنالتی بگیرد، چهره هواداران باشگاه اسپورتینگ لیسبون دیدنی خواهد بود. مگر نه؟