آریا رهنورد

اگر بخواهیم دوران درخشان حضور برانکو در پرسپولیس را با یک زوج هجومی تعریف کنیم، آن زوج علی علیپور و مهدی طارمی خواهند بود. البته که طارمی خیلی زود و در میانه‌های لیگ هفدهم از این تیم جدا شد اما پرسپولیس در این چند سال، هرگز زوج بهتری از این دو نفر در خط حمله نداشته است. دو ستاره که به درک متقابلی از بازی هم رسیده بودند، حالا یک رقابت تازه را در لیگ پرتغال آغاز خواهند کرد. مهدی پس از درخشش در ریو آوه، به پورتو رفته و علیپور به تازگی اولین قرارداد غیرایرانی زندگی‌اش را با ماریتیمو امضا کرده است.

پورتو و ماریتیمو شنبه هفته آینده در حالی در هفته سوم لیگ پرتغال به مصاف هم می‌روند که سه ستاره ایرانی، در عضویت دو باشگاه قرار دارند. نام مهدی طارمی در فهرست پورتو دیده می‌شود و علی علیپور، به تازگی به عضویت ماریتیمو درآمده است. امیر عابدزاده نیز از مدت‌ها قبل برای ماریتیمو در لیگ پرتغال به میدان می‌رود. از اولین تجربه حضور مشترک آنها در پرسپولیس، زمان نسبتا زیادی گذشته است. آن روزها طارمی مهره فیکس باشگاه به شمار می‌رفت و به مرور زمان، یک ستاره قابل اعتماد در پرسپولیس شده بود. مهدی پیش از شروع لیگ چهاردهم با تصمیم علی دایی به پرسپولیس اضافه شد و خیلی زود، خودش را در این باشگاه اثبات کرد. علیپور چند ماه بعد به عضویت قرمزها درآمد و یکی از خریدهای زمستانی حمید درخشان برای پرسپولیس شد. دایی و درخشان، مدت زیادی در ترکیب تیم دوام نیاوردند اما بازیکنانی که با تصمیم آنها جذب شده بودند، به مهاجمان درجه یکی برای پرسپولیس تبدیل شدند. مهدی طارمی در اولین تجربه لیگ برتری‌اش با پرسپولیس، هفت گل در لیگ برتر به ثمر رساند و علی علیپور در همان فصل، دو بار موفق به گل‌زنی برای سرخ‌ها شد. یکی از آن دو گل، در دربی پایتخت به ثمر رسید. در فصل بعدی، طارمی به شدت اوج گرفت و در همه جام‌ها، 18 بار موفق به گل‌زنی برای پرسپولیس شد. برخلاف مهاجم بوشهری، اوضاع در لیگ پانزدهم برای علیپور چندان خوب پیش نرفت. او که در پرسپولیس نیمکت‌نشین شده بود، فصل را تنها با پنج گل زده به پایان رساند. زدن 24 گل در 37 بازی در همه جام‌های فصل بعدی، از طارمی یک سوپراستار تمام عیار برای پرسپولیس ساخت. علیپور در لیگ شانزدهم هم اصلا انتظارها را برآورده نکرد و در یک فصل فقط چهار گل برای تیمش به ثمر رساند. مهاجم بوشهری در میانه راه لیگ هفدهم، پرسپولیس را ترک کرد. او در 112 بازی، 55 گل برای قرمزها زده بود. جدایی طارمی، شرایط را برای اوج‌گیری علیپور فراهم آورد. او دیگر در سایه مهاجم اول تیمش قرار نداشت و خودش نقش مهاجم اول را در پرسپولیس بر عهده گرفته بود. علیپور با پرسپولیس، موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد و به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم رسید. تعداد گل‌های مهاجم شماره 70 حتی از تعداد گل‌های طارمی هم بیشتر شد. علیپور در 212 بازی، 72 گل برای پرسپولیس زد و عنوان بهترین گل‌زن تیم در همه ادوار لیگ برتر را از آن خودش کرد. او هم در نهایت مسیری مشابه مهدی را طی کرد و تصمیم گرفت برای پیشرفت بیشتر، مقصد دیگری را برای خودش در نظر بگیرد.

جایگاه طارمی و علیپور در فوتبال پرتغال، کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. مهدی یک مهره تثبیت‌شده است که توانسته در ریو آوه، نامی برای خودش دست و پا کند و علیپور، یک ستاره ماجراجو که قصد دارد استعدادهای خودش را در این لیگ نشان بدهد. با وجود این تفاوت، به نظر می‌رسد سرنوشت آنها در نیمکت‌نشینی مسابقه روز شنبه، مشابه باشد. طارمی به تازگی به باشگاه پورتو پیوسته و هنوز نتوانسته جایگاه ثابتی در ترکیب این تیم به دست بیاورد. او هر دو مسابقه پورتو در این فصل را از روی نیمکت شروع کرده و در لحظات پایانی، به زمین فرستاده شده است. با وجود دقایق کم بازی در پورتو، مهدی تا همین جا توانسته یک ضربه پنالتی برای تیمش بگیرد و مهارتش را به خوبی به اثبات برساند. علیپور هم هنوز جلسه‌های تمرینی خاصی با ماریتیمو نداشته و برای هماهنگ شدن با شرایط جدید، تطبیق یافتن با اوضاع کشور جدید و بازی در یک تیم جدید، به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. شاید تقابل این دو تیم در نیم‌فصل دوم لیگ پرتغال، برای فوتبال ایران فوق‌العاده جذاب باشد. شاید آن روز، هم علی و هم مهدی به صورت ثابت برای تیم‌شان به میدان بروند.

روزهای خوب مهدی طارمی در پرتغال، چشم باشگاه‌های این کشور را روی استعدادهای ایرانی باز کرد. این یک دروازه تازه بود که موقعیت‌های مطلوبی برای چند فوتبالیست بااستعداد دیگر مثل علیپور به وجود آورد. حالا علیپور هم می‌تواند با درخشیدن در ماریتیمو، راه را برای ورود استعدادهای دیگر فوتبال ایران به این لیگ باز کند و مطمئن باشد که این روند به صورت زنجیروار به ستاره‌های دیگر خواهد رسید. این یک چالش هیجان‌انگیز برای علی علیپور خواهد بود. او در تیم جدیدش، همبازی عابدزاده کوچک نیز هست.