ایتالیا، ما برگشتیم!

تیم ژوزه مورینیو درست قبل از رسیدن به آخرین فینال اروپایی‌اش، روبه‌روی لورکوزن و سردار آزمون قرار گرفت. جدالی که در زمین با برتری مطلق تیم آلمانی همراه بود اما در نهایت رمی‌ها توانستند بازی را ببرند و به دیدار فینال راه پیدا کنند. حالا سردار قرار است فصل جدید را در همان تیمی کلید بزند که در لیگ اروپا مقابلش حذف شده بود. او از بازی برای یک مربی با ذهنیت هجومی مثل ژابی آلونسو، به بازی برای یک مربی با ذهنیت و رویکرد کاملا تدافعی یعنی مورینیو رسیده است.

آریا طاری

رحمان،   1402! 

وقتی رحمان رضایی برای آخرین بار ایتالیا را به مقصد ایران ترک کرد، تصور می‌کردیم خیلی زود دوباره در سری آ صاحب نماینده خواهیم شد. بازیکنان ایرانی به لالیگا و لیگ برتر انگلیس رفتند اما خبری از پیوستن ایرانی‌ها به سری آ نبود. سال‌ها بعد از رحمان، حالا سردار آزمون به دومین بازیکن ایرانی تاریخ این لیگ بدل خواهد شد. اگر او حضور درخشانی در رم داشته باشد، راه را برای ورود ستاره‌های جدید ایرانی به این کشور باز خواهد کرد. درست همان اتفاقی که در لالیگا با نکونام و در پرتغال با مهدی طارمی رقم خورد. اگر سردار روزهای خوبی را در این تیم سپری کند، یک دروازه جدید را به روی بازیکنان ایرانی باز خواهد کرد. پس درخشش او در رم، فقط مربوط به خودش نیست و روی سرنوشت خیلی‌ها تاثیر خواهد گذاشت. از این گذشته، سال‌هاست که بازیکنان ایرانی در باشگاه‌هایی با محبوبیت جهانی به میدان نرفته‌اند و این بهترین فرصت برای سردار خواهد بود تا به یک ستاره بین‌المللی در دنیای فوتبال تبدیل شود.

سردار  توتی!

پیراهن سردار آزمون در رم، پیراهن شماره 17 خواهد بود. لباسی که فرانچسکو توتی در دوران جوانی‌اش و قبل از تبدیل شدن به اسطوره باشگاه به تن می‌کرد. این ماجرا برای رمی‌ها بسیار مهم به نظر می‌رسد. چراکه هنوز هم توتی، یک خط قرمز خاص و ویژه برای این باشگاه و طرفدارانش به حساب می‌آید. سردار در ایتالیا، نقشه‌های بزرگی در سر دارد و می‌خواهد به یک ستاره کلیدی برای باشگاه رم تبدیل شود. کاری که البته با توجه به ترافیک احتمالی خط حمله این تیم و شایعه پیوستن لوکاکو به این باشگاه، بسیار دشوار خواهد بود.

بازی در یک تیم کاملا تدافعی، اصلا تجربه ساده‌ای نیست. با این حال سردار آزمون به خوبی می‌تواند از تجربه بازی برای کارلوس کی‌روش استفاده کند. او در جام جهانی 2018 با وجود بازی در پست مهاجم، یک مهره کاملا دفاعی برای تیم ملی ایران به شمار می‌رفت. در رم نیز نقش مشابهی به این ستاره سپرده خواهد شد

این تیم   دو مهاجمه  است

یا  یک   مهاجمه؟

در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که رم با دو مهاجم وارد زمین مسابقه می‌شود. حقیقت اما این است که رمی‌ها در حقیقت تیمی یک مهاجمه هستند. در جریان بازی این تیم، مهاجم دوم عقب می‌آید و کاملا پشت سر نفر اول قرار می‌گیرد. البته سردار در لورکوزن سابقه بازی در این پست را داشته است. مورینیو تا امروز در دوران کاری‌اش هرگز روش کلاسیک بازی با دو مهاجم را امتحان نکرده و باز هم این کار را نخواهد کرد. او تنها به استفاده از یک مهاجم مرکزی اعتقاد دارد و نفر دوم در حقیقت باید به شکل فداکارانه‌ای شرایط را برای نفر اول مهیا کند.

تجربه   کی‌روش   به  کار   می‌آید

بازی در یک تیم کاملا تدافعی، اصلا تجربه ساده‌ای نیست. با این حال سردار آزمون به خوبی می‌تواند از تجربه بازی برای کارلوس کی‌روش استفاده کند. او در جام جهانی 2018 با وجود بازی در پست مهاجم، یک مهره کاملا دفاعی برای تیم ملی ایران به شمار می‌رفت. سردار مجبور بود برای تخریب بازی حریف، تا مرکز زمین عقب بیاید و مدام از هافبک دفاعی تیم‌های روبه‌رو توپ بگیرد. در رم نیز نقش مشابهی به این ستاره سپرده خواهد شد. این نوع بازی برای مورینیو حتی بیشتر از گلزنی یک مهاجم اهمیت دارد.

به سود   قلعه‌نویی   یا   به   ضررش؟

رفتن سردار به رم هم می‌تواند به سود سرمربی تیم ملی ایران باشد و هم به ضررش. از یک سو، این ماجرا به سود او خواهد بود چراکه سردار در صورت بازی برای تیم مورینیو در سال منتهی به جام ملت‌ها آمادگی بدنی بیشتری به دست می‌آورد و در زمین نیز تحرک بیشتری از خودش نشان می‌دهد. از سوی دیگر اما این ماجرا ممکن است به ضرر او باشد؛ چراکه برخی رسانه‌ها در ایتالیا شایعه‌هایی در مورد قول سردار به رم برای شرکت نکردن در جام ملت‌های آسیا منتشر کرده‌اند. ای.اف.سی با این تقویم برگزاری بازی‌ها، فوتبالیست‌های آسیایی را به دردسر انداخته و سردار هم یکی از همین بازیکن‌ها به شمار می‌رود که باید در طول فصل، خودش را به این تورنمنت برساند.

بدون  توقف   بدرخش

این یک موقعیت استثنایی برای سردار آزمون است. او مسیر رسیدن به یکی از بهترین باشگاه‌های اروپایی را به سختی طی کرده و حالا در این نقطه مهم و حساس قرار دارد. مرز بین رویای امروز و رویاهای بزرگ‌تر برای سردار، خیلی زود تعیین خواهد شد. کافی است او دوران خوبی در رم داشته باشد تا حتی به تیم‌های بزرگ‌تر هم برود. همه چیز برای او آماده است تا زیر نظر مورینیو بدرخشد و در این تیم به یک ستاره تبدیل شود.