مدعی کامل!

چهار پیروزی در چهار مسابقه، یک شروع رویایی در فصل جدید برای سپاهان است. آنها از یک شروع بسیار سخت در تقویم لیگ، به حداکثر امتیازها روبه‌روی تراکتور، ذوب آهن، استقلال و پیکان رسیده‌اند و به نظر می‌رسد در ادامه مسیر نیم‌فصل اول، برنامه نسبتا راحت‌تری داشته باشند. سپاهان فعلا تنها تیم لیگ برتر است که در قواره‌های یک قهرمان ظاهر شده و به نظر می‌رسد همه ویژگی‌ها برای بردن جام را داشته باشد. آیا پس از یک دهه، طلایی‌ها دوباره روی سکوی اول قهرمانی لیگ برتر دیده خواهند شد؟

آریا رهنورد

فاکتور مربی بزرگ

داشتن یک مربی مثل مورایس، کمک بزرگی به سپاهان کرده است. حالا دومین فصل این مربی در فوتبال ایران به شمار می‌رود و او توانسته به شناخت بیشتری از این فوتبال دست پیدا کند. برخلاف خمز، او خودش را از مناسبات خرید بازیکن نیز کنار نکشیده و بستن تیم را تنها کار مدیریت نمی‌داند. در حقیقت هر بازیکنی که این فصل به سپاهان آمده، نظر مثبت دستیار سابق مورینیو را روی خودش داشته است.

ستاره‌هایی که حفظ شدند

اتفاق بسیار مهمی که در سپاهان رخ داد اما مثلا در تراکتور و استقلال شکل نگرفت، حفظ همه مهره‌های کلیدی باشگاه بود. از پیام نیازمند روی خط دروازه تا رامین رضاییان و زکی‌پور در دو سمت، امید نورافکن و محمد کریمی در خط میانی و فرشاد احمدزاده و شهریار مغانلو در حمله، همه در فصل جدید هم حفظ شدند. حتی پرسپولیس هم نتوانست این‌چنین ستون‌های تیم را نگه دارد و مانع جدایی همه نفرات کلیدی شود. سپاهانی‌ها حتی قبل از پایان فصل قرارداد چند بازیکن را تمدید کرده بودند و از ماندن آنها در تیم کاملا اطمینان داشتند. این هماهنگی خودش را در شروع فصل نشان داده است. به خصوص در همان هفته اول روبه‌روی تیم سرشار از تغییر و کاملا ناهماهنگ تراکتور.

این خریدهای بی‌نقص

خریدهای جدید سپاهان هم انرژی بسیار خوبی به این تیم آورده‌اند. به طور مشخص می‌توان از دو بازیکن نام برد که شروع بسیار خوبی در اصفهان داشته‌اند. رضا شکاری در پست وینگر چپ و رضا اسدی در خط میانی، فوق‌العاده ظاهر شده‌اند. اسدی در چهار بازی اول برای سپاهان در لیگ برتر، چهار گل زده و به نظر می‌رسد آمار گلزنی‌اش حتی از فصل قبل که در خط حمله برای تراکتور بازی می‌کرد، بهتر خواهد بود. سپاهان دقیقا بر اساس نیازش خرید کرده و تیمی رویایی را برای فصل جدید لیگ برتر ساخته است. جالب اینکه آنها تنها یک بازیکن خارجی دارند اما یک تیم کهکشانی به نظر می‌رسند.

اتفاق بسیار مهمی که در سپاهان رخ داد اما مثلا در تراکتور و استقلال شکل نگرفت، حفظ همه مهره‌های کلیدی باشگاه بود. سپاهانی‌ها حتی قبل از پایان فصل قرارداد چند بازیکن را تمدید کرده بودند و از ماندن آنها در تیم کاملا اطمینان داشتند

تعویض‌های طلایی تیم طلایی

جای خالی مهره‌های مختلف به خوبی در سپاهان پر می‌شود. همین حالا مصدومیت امید نورافکن و محمد کریمی در این تیم اصلا به چشم نمی‌آید. چراکه پدیده جوانی مثل محمدجواد حسین‌نژاد، به خوبی در خط هافبک این تیم جا افتاده است. در جریان نبرد با پیکان، آریا یوسفی جوان هم گل بسیار زیبایی به ثمر رساند. در حقیقت سپاهان روی نیمکت هم نفرات بسیار خوبی دارد و به لحاظ بازیکن، هیچ مشکلی را در رقابت‌های این فصل احساس نمی‌کند.

دیگر بهانه نمی‌آورند

سپاهانی‌ها به خوبی از تجربه فصل گذشته درس گرفته‌اند و به لحاظ رفتاری نیز در این فصل کاملا متحول شده‌اند. تیمی که در خیلی از دیدارهای فصل گذشته بهانه می‌آورد و علیه داور یا تیم حریف موضع می‌گرفت، حالا فقط روی بردن متمرکز شده است. حتی خود مورایس هم در چند هفته از فصل گذشته، مصاحبه‌هایی علیه رقبا انجام داد اما این بار همه چیز برای سرمربی سپاهان فرق کرده و او می‌خواهد که سرنوشت سپاهان تنها از سوی خودش رقم بخورد. این تغییر مهم، کمک زیادی به پیشرفت سپاهان کرده است.

نقش جهان، نصف کار!

چهار هفته بعد از شروع لیگ، استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه خانگی رنگ هوادار را هم ندیده‌اند اما سپاهان روبه‌روی تماشاگران پرشمارش در نقش جهان بازی می‌کند و شانسی برای رقبا باقی نمی‌گذارد. بدون شک بازی مقابل یک ورزشگاه پر از جمعیت، انگیزه و اشتیاق زیادی به مهره‌های این تیم می‌دهد و آنها را به مسیر بردن می‌اندازد. بخش مهمی از قدرت سپاهان در این فصل، به نقش جهان بستگی دارد. استادیومی که با شور و شوق زیاد، تیم را به جلو هدایت می‌کند. تماشاگران سپاهان هم این روزها حسابی از نمایش‌های تیم‌شان لذت می‌برند.

کمی هم خرافات!

در مورد سپاهان و شانس قهرمانی‌اش، باید از خرافات هم کمک گرفت! حقیقت آن است که پرسپولیس برانکو بعد از 9 سال ناکامی در کسب قهرمانی، دوباره روی سکوی اول لیگ برتر رفت. استقلال فرهاد هم 9 سال قهرمان نشده بود که توانست قهرمانی لیگ را جشن بگیرد. حالا سپاهان هم دقیقا 9 سال است که نتوانسته جام قهرمانی لیگ برتر را لمس کند. آیا زمان انتظار این تیم برای بردن بازی‌ها نیز مثل سرخابی‌ها 9 سال خواهد بود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، باید تا پایان فصل صبر کنیم.