نگار رشیدی

وقتی ترکیب هشت تیم نهایی جام جهانی بانوان مشخص شد، خیلی‌ها در انتظار تماشای فینال ژاپن و فرانسه بودند اما حالا هیچ‌کدام از این دو تیم در نیمه‌نهایی جام جهانی حضور ندارند. این یک دوره سرشار از شگفتی در این تورنمنت به نظر می‌رسد و حالا نیمه‌نهایی نیز در اوج جذابیت برگزار خواهد شد. تیم‌های برنده این دو بازی، باید در ورزشگاه سانکورپ، فینال جام جهانی را برگزار کنند. نبردی که میلیون‌ها بیننده از سرتاسر کره زمین خواهد داشت.

جهان در انتظار قهرمان جدید

هر تیمی که در این دوره به قهرمانی رقابت‌های جام جهانی برسد، برای اولین بار این عنوان فوق‌العاده را به دست خواهد آورد. تا امروز آمریکا، نروژ، آلمان و ژاپن، تنها کشورهایی بودند که سابقه قهرمانی در این جام را داشتند و حالا از چهار تیم باقی‌مانده در جدول مسابقه‌ها، هیچ تیمی وجود ندارد که قبلا روی سکوی اول این تورنمنت رفته باشد.  سوئد و انگلیس در دوره قبلی به نیمه‌نهایی رسیدند اما هر دو شکست خوردند و در نهایت به دیدار رده‌بندی رفتند. هر دو کشور قبل از این نیز سابقه حضور در نیمه‌نهایی و شکست در این مرحله را داشتند. بین چهار تیم باقی‌مانده در جدول مسابقه‌ها، سوئد تنها کشوری است که یک بار به فینال مسابقه‌ها راه پیدا کرده است. یعنی این احتمال وجود دارد که این تورنمنت، یک فینال کاملا جدید هم داشته باشد.

اسپانیا-سوئد؛ تکنیکی‌ها روبه‌روی شگفتی‌سازهای بزرگ

سوئد سابقه درخشانی در فوتبال بانوان دارد اما با این وجود، هیچ‌کس انتظار نداشت آنها بتوانند از سخت‌ترین قرعه ممکن به سلامت عبور کنند و خودشان را به نیمه‌نهایی برسانند.

سوئد در اولین مسابقه حذفی، به آمریکا برخورد کرد و به لطف درخشش سنگربانش توانست این تیم را در وقت‌های قانونی متوقف کند. آنها در ضربه‌های پنالتی موفق به شکست دادن حریف‌شان شدند. حریف بعدی سوئد یکی از بهترین‌های دنیا یعنی ژاپن بود. این بار سوئدی‌ها با یک نمایش کاملا برتر، این تیم را در وقت‌های قانونی شکست دادند تا به نیمه‌نهایی برسند.

همین ژاپن، در دور گروهی چهار گل به اسپانیا زده بود. اسپانیایی که به عنوان تیم دوم از گروهش صعود کرد اما در اولین بازی حذفی، پنج گل به سوئیس زد. آنها هلند را هم در وقت‌های اضافه بردند تا بخشی از نیمه‌نهایی جام جهانی بانوان باشند. این دو تیم هرگز در جام جهانی بانوان با هم روبه‌رو نشده‌اند و آخرین برخورد رسمی‌شان نیز سال 1997 در یورو با پیروزی سوئد به پایان رسیده است. این سومین تجربه حضور اسپانیا و پنجمین تجربه حضور سوئد در جام جهانی بانوان به شمار می‌رود.

اگر اسپانیا ظهر امروز به برتری برسد، ماتادورها تبدیل به دومین تیم تاریخ می‌شوند که بعد از شکست سنگین چهار گله در دور گروهی، تا فینال مسابقه‌ها پیش رفته‌اند. قبلا نروژ در سال 2001 توانسته چنین کار بزرگی انجام بدهد. سوئدی‌ها هم اگر برنده این مسابقه باشند، به سومین کشور اروپایی تاریخ تبدیل می‌شوند که بیش از یک بار در فینال جام جهانی بازی کرده‌اند.

 اسپانیا برای رسیدن به این مرحله، دو حریف اروپایی را شکست داده و امیدوار است سومین برد متوالی روبه‌روی اروپایی‌ها در این جام را جشن بگیرند. سوئدی‌ها اما تیم‌های بزرگی را از مسیر خارج کرده‌اند و با همه وجود برای فینالیست‌ شدن مبارزه خواهند کرد.

 این بازی حساس و مهم، ظهر امروز در ورزشگاه ادن پارک نیوزیلند برگزار خواهد شد. استادیومی که برای این نبرد تماشایی پر از هوادار خواهد بود.

استرالیا-انگلیس؛ پای دوم فینال!‌

ظهر چهارشنبه نیز، دومین فینالیست تورنمنت معرفی خواهد شد. نبردی که استرالیا در خانه میزبان آن خواهد بود. حتما ویدیوی معروف پرواز استرالیایی را تماشا کرده‌اید که همه مسافرها در آن مشغول تماشای ضربه‌های پنالتی تیم ملی زنان کشورشان روبه‌روی فرانسه بودند.

در استرالیا اساسا شور و اشتیاق فوق‌العاده‌ای برای این تیم وجود دارد. هرچند که انگلیس هم در فوتبال بانوان پیشرفت زیادی داشته و حالا برای رسیدن به اولین فینالش در جام جهانی مبارزه خواهد کرد. استرالیا و انگلیس هرگز در جام جهانی با هم برخورد نداشته‌اند.

با این حال در همین سال 2023 دو تیم در یک بازی دوستانه با هم روبه‌رو شدند و استرالیا موفق شد انگلیس را شکست بدهد. این تنها باخت تیم ملی انگلیس از زمان شروع مربیگری سارینا ویگمن در این تیم به شمار می‌رود. انگلیس در دو دوره قبلی هم به همین مرحله رسیده و در این مرحله شکست خورده است.

آنها این بار برای فرار از کابوس مسابقه می‌دهند. بازگشت لورا جیمز از محرومیت، بهترین خبر برای این تیم خواهد بود. تیمی که تا امروز فقط یک بار روبه‌روی میزبان‌های جام جهانی بازی کرده و همان بازی را نیز برده است.

نکته جالب توجه در مورد استرالیا، قدرت ویژه خط دفاعی این تیم است. آنها در چهار بازی از پنج نبردشان در جام جهانی، کلین‌شیت کرده‌اند و با همین فرمان، به دنبال رسیدن به فینال تورنمنت هستند.