آریا طاری

هزینه‌های نجومی باشگاه‌های عربستانی در این فصل، کاری کرده که فوتبال باشگاهی این کشور سوژه اصلی خبرهای نقل و انتقالاتی باشد. تقریبا هر روز خبر تازه‌ای در مورد لیگ عربستان و پیوستن یک سوپراستار جدید به این لیگ به گوش می‌رسد. به جز این جابه‌جایی‌ها، فوتبال در این کشور حاشیه‌های خاص خودش را هم دارد. آنها به هالیوود تازه‌ای برای دنیای فوتبال تبدیل شده‌اند. بدون تردید فصل پیش رو، رقابتی‌ترین و پرستاره‌ترین فصل تاریخ لیگ فوتبال عربستان خواهد بود.

سادیو،   از  بایرن  به   النصر

ستاره سابق لیورپول، فقط یک فصل در باشگاه بایرن‌مونیخ دوام آورد. او فصل خوبی در فوتبال آلمان نداشت و خیلی از هفته‌ها را هم روی نیمکت سپری کرد. ظاهرا توخل هم علاقه زیادی به حفظ مانه نداشت و به دنبال فروش این بازیکن بود تا شاید فضا برای جذب هری کین فراهم شود. در نهایت این النصر بود که از فرصت استفاده کرد و با پیشنهاد 30 میلیون یورویی و البته دستمزد 40 میلیون یورویی، مانه را از بایرن به خدمت گرفت. حالا زوج ترسناک مانه و کریستیانو رونالدو، در خط حمله زرد و آبی‌ها ساخته خواهد شد. طبیعتا هیچ تیمی دوست ندارد در لیگ قهرمانان آسیا با النصر همگروه شود. بازی روبه‌روی ستاره‌هایی مثل رونالدو، سادیو مانه و بروزوویچ به هیچ وجه ساده نخواهد بود.

بهترین  خط هافبک تاریخ آسیا؟

این وسط، الهلالی‌ها هم بیکار نبوده‌اند و تیمی فوق‌العاده برای فصل جدید بسته‌اند. تیمی که البته بیشتر قدرتش به خط میانی برمی‌گردد. الهلال در پروسه جذب امباپه شکست خورده اما در همین پنجره، مدافعی مثل کالیدو کولیبالی را جذب کرده است. مدافعی که یکی از بهترین مدافعان فوتبال اروپا بوده و سال‌هایی رویایی در ناپولی داشته است. در خط میانی، این باشگاه توانسته روبن نوس را به خدمت بگیرد. هافبک 26 ساله‌ای که قبل از پیوستن به الهلال، در لیست خرید باشگاه بارسلونا حضور داشت. این تیم همچنین با سرگی میلیکونوویچ ساویچ نیز قرارداد بسته است. هافبک لاتزیو برای سال‌ها مورد توجه باشگاه‌های بزرگ اروپایی بود اما در نهایت به الهلال پیوست. حالا الهلالی‌ها به شکل بسیار جدی به دنبال امضای قرارداد با مارکو وراتی هستند و گفته می‌شود وراتی به توافق شخصی با این باشگاه دست پیدا کرده است. اگر این قرارداد امضا شود، مثلث وراتی، نوس و ساویچ، بهترین خط هافبک تاریخ یک باشگاه آسیایی را شکل خواهد داد.

استیوی جی   و   رفقا! 

یکی از چهره‌هایی که همیشه از او به عنوان جانشین یورگن کلوپ در لیورپول یاد می‌شد، استیون جرارد بود. مردی که البته در چند تجربه آخر مربیگری، موفقیتی کسب نکرد و حالا در لیگ فوتبال سعودی، سرمربی باشگاه الاتفاق شده است. خیلی‌ها تصور می‌کردند چنین خبری واقعیت ندارد اما جرارد نه‌تنها به این تیم رفت، بلکه یک هافبک از لیورپول هم با خودش به الاتفاق برد. جردن هندرسون حالا ستاره جدید خط میانی این باشگاه است و موسی دمبله نیز در فصل جدید برای الاتفاق بازی خواهد کرد. ظاهرا استیوی به دنبال چند گزینه لیورپولی دیگر برای تیمش در همین تابستان نیز خواهد بود.

کریم   و  یک  گل  شاهکار

اولین گل کریم بنزما برای الاتحاد در جام باشگاه‌های عرب به زیباترین شکل ممکن به ثمر رسید. کریم با یک شوت دیدنی از راه دور، دروازه را باز کرد تا نشان بدهد که در تیم جدیدش هم انگیزه‌های زیادی دارد. از یاد نبریم که بنزما تا همین چند ماه قبل در حساس‌ترین مراحل لیگ قهرمانان برای رئال مادرید به میدان می‌رفت و حالا بازیکن الاتحاد عربستان است. به نظر می‌رسد این مهاجم، شانس اصلی آقای گلی رقابت‌های این فصل لیگ عربستان خواهد بود.

ریاض  در  جده!

لیگ عربستان تیم دیگری هم دارد که شاید مدعی خاموش قهرمانی در فصل جدید باشد. الاهلی اخیرا با ریاض محرز به توافق رسیده و با پرداخت 30 میلیون به سیتی، این بازیکن را به جده برده است. ستاره سیتی مدتی قبل با این تیم برنده سه‌گانه شد و تصمیم گرفت از فوتبال انگلیس برود. محرز فقط یکی از ستاره‌های پرشمار باشگاه الاهلی به حساب می‌آید. این باشگاه در همین پنجره با روبرتو فیرمینو نیز قرارداد امضا کرده است. ادوارد مندی گلر چلسی نیز به این باشگاه ملحق شد. الاهلی الکس سن ماکسیمن وینگر سرعتی نیوکاسل را نیز به خدمت گرفته تا با یک ترکیب رویایی برای فصل جدید رقابت‌‌های لیگ عربستان آماده شود.

عشق  یا  پول؛ مساله   ابدی!

تازه‌ترین منتقد کریستیانو رونالدو، اتفاقا خودش در لیگ عربستان حضور دارد. بعد از چندین مصاحبه سی‌آر سون در تمجید از سطح فوتبال عربستان و نمایش علاقه به این لیگ، حالا اودیون ایگالو که زمانی در یونایتد هم حضور داشت، اظهارنظر جالبی در این مورد مطرح کرده است:«وقتی جوان هستی، برای شور و اشتیاق فوتبال بازی می‌کنی. اصلا پول مهم نیست. در این سن و سال اما همه برای پول بازی می‌کنند. وقتی به پایان دوران فوتبالت نزدیک می‌شوی، به پول درآوردن اهمیت بیشتری می‌دهی. رونالدو خودش هم می‌داند که برای پول درآوردن به عربستان آمده است!»