ریکاردو مغانلو!

تنها دو روز دیگر، به پایان یکی از تماشایی‌ترین فصل‎های تاریخ لیگ برتر ایران باقی مانده و سرنوشت تیم قهرمان هم بالاخره روشن خواهد شد. به جز جنگ برای قهرمانی و نبرد بر سر بقا، جوایز فردی فصل نیز متقاضیان خاص خودشان را دارند. چند بازیکن برای آقای گلی لیگ مبارزه می‌کنند، دو گلر بر سر بیشترین کلین‌شیت می‌جنگند و البته جایزه بهترین پاسور فصل از همین حالا مشخص شده و یک پاسور برای رکوردشکنی به زمین مسابقه می‌رود. لیگ بیست و دوم در مجموع لیگ بسیار باکیفیتی بوده و حالا باید آماده وداع با این دوره هیجان‌انگیز از فوتبال باشگاهی‌مان باشیم.

آریا رهنورد

 

بهترین گلزن؛

شهریار کفش طلا می‌خواهد

شهریار مغانلو لیگ برتر بیست و دوم را اصلا خوب شروع نکرد. وقتی یورگن لوکادیا ششمین گلش را در لیگ زده بود، شهریار فقط یک گل زده داشت و به ذهن هیچ‌کس خطور نمی‌کرد که این بازیکن یک هفته قبل از پایان فصل، شانس مسلم آقای گلی باشد. به هر حال مغانلو فعلا 12 گل به ثمر رسانده و در آستانه هفته پایانی، صدرنشین جدول گلزنان است. جالب اینکه تا این فصل 13 گل ادموند بزیک در لیگ برتر دوم، کم‌ترین آمار لازم برای آقای گلی یک بازیکن در لیگ برتر بود. این نکته را هم از یاد نبریم که آن روزها لیگ برتر با حضور 14 تیم برگزار می‌شد. به هر حال شهریار فعلا شانس اول تصاحب توپ طلا به شمار می‌رود و اگر این اتفاق رخ بدهد، او پنجمین آقای گل سپاهانی‌ در همه ادوار لیگ برتر خواهد شد. رضا اسدی با 11 و محمد عباس‌زاده نیز با 10 گل در تعقیب این بازیکن هستند. اگر تراکتور در نبرد با استقلال صاحب ضربه پنالتی شود، اسدی می‌تواند تعداد گل‌هایش را افزایش بدهد. در نهایت به نظر می‌رسد آقای گل این فصل لیگ از تراکتور یا سپاهان خواهد آمد.

وقتی یورگن لوکادیا ششمین گلش را در لیگ زده بود، شهریار فقط یک گل زده داشت. اما حالا این بازیکن یک هفته قبل از پایان فصل، شانس مسلم آقای گلی است. مغانلو فعلا 12 گل به ثمر رسانده و در آستانه هفته پایانی، صدرنشین جدول گلزنان است

بهترین پاسور؛

مهندس در جست‌وجوی رکورد

ریکاردو آلوز یکی از شگفت ‌انگیزترین چهره‌های این فصل لیگ برتر بوده است. بازیکنی که از مدت‌ها قبل تبدیل شدنش به بهترین پاسور لیگ را قطعی کرده است. ریکاردو خیلی زود به 12 پاس گل در لیگ رسید اما برای پاس گل سیزدهم، زمان بسیار زیادی صبر کرد. او تا همین حالا به رکورد بیشترین پاس گل در یک فصل که قبل از این در اختیار محمدرضا  خلعتبری بوده رسیده و اگر در بازی آخر روبه‌روی استقلال یک پاس گل دیگر بدهد، از این رکورد عبور خواهد کرد. عملکرد هافبک برزیلی تراکتور در این فصل فوق‌العاده بوده است. او هم روی ضربه‌های شروع مجدد ارسال‌های بسیار خوبی دارد و هم روی پاس‌های عمقی، بازیکن بسیار خطرناکی به نظر می‌رسد. ریکاردو در همین فصل از چند تیم دیگر هم پیشنهاد داشته اما تصمیم گرفته در تبریز بماند و به بازی برای تراکتور ادامه بدهد.

بیشترین کلین‌شیت؛

دو نامزد و شاید دو جایزه

علیرضا بیرانوند و حسین پورحمیدی تا این هفته از لیگ در 17 مسابقه دروازه‌شان را بسته نگه داشته‌اند. هر دو گلر در نبرد پایانی به دنبال کلین‌شیت شماره 18 خواهند بود. اگر سرخ‌ها جام را بالای سر ببرند، بیرو یکی از عوامل اصلی قهرمانی قرمزها در این فصل به شمار می‌رود و در ترکیب پرسپولیس عملکردی فوق‌العاده داشته است. پورحمیدی نیز زیر نظر مهدی رحمتی پیشرفت قابل توجهی داشته و یکی از بهترین گلرهای این فصل  بوده است. او این اواخر از سوی قلعه‌نویی به تیم ملی نیز دعوت شده است. اگر هر دو سنگربان این هفته دروازه‌شان را بسته نگه دارند، عنوان بهترین گلر فصل به صورت مشترک به هر دوی آنها خواهد رسید. هفته آخر لیگ برای بیرو اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه بسته ماندن دروازه او، پرسپولیس را به قهرمانی نزدیک خواهد کرد. هرچند که این اتفاق کافی نیست و پسران یحیی برای بردن جام، باید به هر قیمتی نساجی را شکست بدهند. مگر آن‌که سپاهان در بازی همزمان با مس برنده نباشد.

بهترین مربی؛ یحیی یا ژوزه؟

جواب این سوال هم پس از هفته آخر لیگ مشخص خواهد شد. عملکرد هر دو مربی در این فصل بی‌نقص بوده است. یحیی که تا امروز دو قهرمانی لیگ با پرسپولیس داشته، در صورت بردن قهرمانی سوم به رکورد برانکو در این باشگاه می‌رسد و با توجه به سابقه دو قهرمانی در جام حذفی، یکی از پرافتخارترین مربیان تاریخ لیگ برتر می‌شود. مورایس نیز که قبلا در کره و عربستان فاتح لیگ شده، می‌تواند در سومین کشور آسیایی نیز روی سکوی اول این رقابت‌ها قرار بگیرد. هم پرسپولیس و هم سپاهان به لحاظ  فنی، شایسته قهرمانی هستند. همین حالا هم این دو تیم بیشتر از دو امتیاز به ازای هر بازی لیگ به دست آورده‌اند و نشان داده‌اند که کاملا سزاوار بردن جام به حساب می‌آیند. با این وجود باید منتظر هفته آخر لیگ ماند. جایی که یحیی و تیمش در قائمشهر و مورایس و تیمش در کرمان به میدان بروند. در نهایت بهترین مربی فصل، کسی است که توانسته باشد تیمش را روی سکوی اول قرار بدهد. ماموریت مهمی که هر دو مربی این هفته در انتظارش هستند.