برق نیست، کتک هست!

شرایط لیگ برتر هفته به هفته بغرنج‌تر و نگران‌کننده‌تر می‌شود. در هفته بیست و ششم هم، ماجراهای عجیب و غریب زیادی داشتیم. فوتبال در ایران آنقدر به جنگ اعصاب تبدیل شده که نزدیک شدن لیگ برتر به هفته‌های پایانی، اصلا خبر بدی به شمار نمی‌رود! شاید خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که این لیگ هرچه زودتر به پایان برسد و این جنگ اعصاب هم تمام شود. با این حال با هر اتفاقی در چند هفته آخر در بالا و پایین جدول، باید در انتظار جنجال‌ها و اعتراض‌های بزرگی باشیم. حاشیه‌هایی که دیگر به بخشی از متن فوتبال ایران تبدیل شده‌اند!

آریا رهنورد

بزن‌بهادری به نام شهاب

عجیب‌ترین شخصیت این هفته لیگ برتر بدون تردید شهاب گردان بود. شهاب برای لحظاتی فراموش کرد که یک گلر است و ناگهان در نقش بروس‌لی فرو رفت. او پس از اخراج زودهنگام از زمین، داور و تمام چهره‌های حاضر در مسابقه را یک دور کتک زد و سپس از زمین بیرون رفت. شاید گردان به باور خودش، کار جالبی کرده اما حالا باشگاه ذوب در حساس‌ترین روزهای ممکن و در جنگ بقا، گلر گرانقیمتش را به راحتی از دست داده است. شهاب فعلا تا اطلاع ثانوی از همه فعالیت‌های فوتبالی محروم شده و بعید است محرومیتی کم‌تر از چهار ماه را تجربه کند. البته کاری که او انجام داد در بعضی از کشورها حتی حبس هم دارد!

مشورت را کنار بگذارید

نه فقط در مسابقه ذوب و سایپا، بلکه در بسیاری از نبردهای فوتبال ایران «مشورت» طولانی گروه داوری، تبدیل به یک مساله جنجال‌ساز شده است. درست وقتی که دنیا با کمک داور ویدئویی، مشکلات را به حداقل رسانده و به قضاوت بازی‌ها سروشکل بهتری بخشیده، در ایران گروه داوری حتی از سیستم رادیویی استاندارد هم برخوردار نیستند و برای گرفتن تصمیم‌های مهم، دقایقی طولانی با هم مشورت می‌کنند. این موضوع در درجه اول به فقدان اعتماد به نفس داور برای گرفتن تصمیم‌های مهم و در درجه دوم، به آموزش نادرست داورها در فوتبال ایران مربوط می‌شود. هرچه که هست، این اتفاق حالا یکی از عوامل مهم جنجال در لیگ برتر است.

یک لحظه بیدار شو آقای گزارشگر!

بهترین شغل دنیا را بدون شک جوادخان خیابانی دارد. مردی که از تلویزیون دستمزد می‌گیرد تا کسری خوابش را پشت میکروفون جبران کند. تصور کنید تیم‌های بزرگی مثل استقلال و تراکتور به مصاف هم رفته‌اند، بازی تا اواسط نیمه دوم با تساوی بدون گل دنبال می‌شود، مهدی قایدی در عمق دفاع حریف توپ را به دست می‌آورد و آن را از بالای سر محمدرضا اخباری عبور می‌دهد اما در تک تک این دقایق، صدایی از جواد خیابانی به گوش نمی‌رسد. طبق معمول، او یا خوابیده و یا مشغول انجام کار دیگری است. آقا جواد البته در نهایت به خودش زحمت می‌دهد و پس از آن‌که توپ کاملا از خط دروازه عبور کرد، جملاتی مثل «یه موقعیت... و گل» را به زبان می‌آورد. تا همین حد هم راضی به زحمت نبودیم برادر!

به این فوتبال بخندید

این روایت را هم از دست ندهید که کشور مدعی «کمک به قطر» برای میزبانی جام جهانی 2022، این روزها حتی امنیت جانی ناظران داوری‌اش را هم تامین نمی‌کند! در جریان مسابقه پیکان و سپاهان، برق ورزشگاه قطع شد و ناظر داوری مسابقه علی خسروی، در آسانسور گیر افتاد. خوشبختانه پس از دقایقی نسبتا طولانی، در آسانسور بالاخره باز شد اما مسابقه به این دلیل عجیب و باورنکردنی، با تاخیر خاصی ادامه پیدا کرد. در همین مسابقه، گل تساوی سپاهان کاملا آفساید به نظر می‌رسید اما کمک داور با وجود نزدیکی به صحنه، گل را سالم اعلام کرد. جالب اینکه همین هفته قبل محمدرضا خلعتبری از «خندیدن» به اشتباهات داوری و تلاش برای قهرمان کردن یک تیم خاص صحبت کرده بود. نمی‌دانیم خلعت هنوز مشغول خندیدن است یا نه!

قول عذرخواهی داور به مربی!

سیروس پورموسوی پس از مسابقه این هفته تیمش، مدعی شد که داور مسابقه قول داده در پایان بازی از او «عذرخواهی» کند! اینکه داورها به طور کلی در فوتبال ایران ممنوع‌المصاحبه هستند و نمی‌توانند به ماجراهای بازی واکنش نشان بدهند، بماند. اگر واقعا داور چنین حرفی به پورموسوی زده باشد، ثابت کرده که هنوز سزاوار قضاوت در لیگ برتر ایران نیست. در هیچ نقطه‌ای از کره زمین، داور یک مسابقه فوتبال به یکی از مربیان دو تیم قول عذرخواهی نمی‌دهد. اصلا مگر قتلی صورت گرفته که پای عذرخواهی صورت باشد.

کیفیت پخش، فاجعه!

ورزشگاه فولاد آره‌نا یکی از بهترین استادیوم‌های فوتبال ایران است اما کیفیت پخش تلویزیونی بازی‌ها در این استادیوم، حتی از کیفیت دوربین موبایل هم ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. رسانه ملی که حاضر نیست حق پخش فوتبال را بدهد، کاش لااقل بخشی از بودجه چند هزار میلیاردی‌اش را صرف خرید دوربین‌های بهتر و تجهیزات مناسب‌تر برای ارسال تصاویر کند. این چیزی که ما در صفحه تلویزیون تماشا می‌کنیم، اصلا شباهتی به یک زمین فوتبال ندارد و حتی بازیکن‌ها در آن به زحمت مشخص هستند.