بمب‌های لحظه آخری!

حفظ یحیی گل‌محمدی و جذب سروش رفیعی، دو موفقیت بزرگ تابستانی برای شهرخودرو بود اما این تیم ظرف چند ساعت، هر دو نفر را در پنجره زمستانی نقل و انتقالات از دست داد. این اتفاق برای تیمی که نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود، کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. روز پایانی نقل و انتقالات نیم‌فصل در فوتبال ایران، به سبک فوتبال انگلیس تا آخرین لحظات پر از خبر و ماجرا بود. هرچند که هنوز هم پرونده نقل و انتقالات کاملا بسته نشده و باشگاه‌ها همچنان به دنبال جذب گزینه‌های آزاد خارجی هستند.

آریا طاری

یحیی و پرسپولیس؛  با چند ماه تاخیر

قبل از شروع فصل، یحیی گزینه اصلی قرمزها برای جانشینی برانکو بود اما این انتقال آن روزها سر نگرفت و این مربی، حالا قرار است جانشین گابریل کالدرون شود. 

شهرخودرو باز هم تمایلی به جدایی سرمربی‌اش در آستانه اولین حضور رسمی فوتبال مشهد در لیگ قهرمانان نداشت اما این بار با فشارهای بیرونی، به این کار رضایت داد. فشارهایی که حالا به موضوعی جنجال‌برانگیز در فوتبال ایران بدل شده‌اند. 

گل‌محمدی بدون تردید، خبرسازترین چهره در روز پایانی نقل و انتقالات بود.

 سروش رفیعی؛ ستاره جدید کهکشانی‌ها

همزمان با جدایی یحیی از شهرخودرو، سروش رفیعی نیز قراردادش را با این باشگاه فسخ کرد. رفیعی روزهای خوبی را در این تیم پشت سر نگذاشت و در مشهد، هیچ‌وقت به اوج آمادگی نرسید. او حالا برای امیرقلعه‌نویی در سپاهان توپ خواهد زد. طلایی‌ها یکی از موفق‌ترین تیم‌های نقل و انتقالات بوده‌اند و حالا با ترکیبی کاملا کهکشانی، در انتظار شروع نیم‌فصل دوم لیگ هستند.

ایبینی؛ لطفا گل بزن!

قرارداد وینگر جدید استقلال، هنوز «رسما» امضا نشده اما سفر او به تهران در روز پایانی نقل و انتقالات، نشان از جدی بودن این معامله دارد. ایبینی در چند سال گذشته، هیچ‌وقت یک گل‌زن تمام‌عیار نبوده و پس از چند فصل کابوس‌وار، حالا در یک قدمی فوتبال ایران قرار دارد. آبی‌ها امیدوارند این خرید خارجی، نتیجه‌بخش باشد و این بازیکن استرالیایی با اصالت نیجریه‌ای، در لیگ برتر ایران از بحران فاصله بگیرد.

فرشاد؛ شکارِ نکو

درست به همان اندازه که بازگشت فرشاد احمدزاده به پرسپولیس «ناگهانی» اتفاق افتاد، فسخ قرارداد او نیز هواداران باشگاه را غافلگیر کرد. ظاهرا فرشاد در تفکرات سرمربی جدید جایی نداشت. هرچند که یحیی عملا این موضوع را رد کرد. مرد شماره 10 پرسپولیس، فصل جدید را زیر نظر جواد نکونام در باشگاه فولاد سپری خواهد کرد. او امیدوار است در فولاد دوباره به فرم گذشته‌اش برگردد.

دوباره خلعت، دوباره مشهد

عوض کردن تیم، یکی از سرگرمی‌های همیشگی محمدرضا خلعتبری است. او نمی‌تواند زمان زیادی را در یک باشگاه سپری کند. این مهره پرتجربه که فصل گذشته درست در چنین مقطعی از شهرخودرو به ذوب رفت و بلافاصله ادامه فصل را با مصدومیت از دست داد، حالا یک سال بعد از ذوب به مشهد برگشته تا دوباره برای شهرخودرو بازی کند. امضای قرارداد دو و نیم ساله با بازیکن 36 ساله نیز، از آن دست اتفاقاتی است که تنها در فوتبال ایران رخ می‌دهند.

سرگیجه با سجاد

هیچ‌کس نفهمید در آخرین روز نقل و انتقالات، دقیقا چه اتفاقی برای سجاد آقایی افتاد. ابتدا گفته شد که او به صورت قرضی تا پایان فصل به ذوب‌آهن رفته و حتی تصویری از این بازیکن با پیراهن باشگاه جدیدش نیز منتشر شد اما این قرارداد در نهایت شکل نگرفت و استقلالی‌ها، بازیکن جوان‌شان را از دست ندادند. البته هنوز هم احتمال انتقال سجاد آقایی به باشگاه اصفهانی وجود دارد. چراکه ظاهرا یک قرارداد داخلی نیز میان آنها امضا شده است.

سایپا دیگر جوان نیست

تیم ابراهیم صادقی که در نیم‌فصل اول، جوان‌ترین تیم لیگ برتر به شمار می‌رفت، در آخرین روز از نقل و انتقالات به همه نشان داد که قصد دارد سیاستش را عوض کند. آنها در ساعات پایانی نقل و انتقالات، چهار خرید جدید و سرشناس داشتند. سایپا مرتضی آقاخان، صادق بارانی، محمد اکبرمنادی و خالد شفیعی را جذب کرد تا یکی از پرکارترین تیم‌های ددلاین نقل و انتقالات لقب بگیرد.

انفجار پارس جنوبی

پنجره نقل و انتقالات پارس جنوبی تا آخرین روز بسته بود اما به محض باز شدن این پنجره، باشگاه پنج بازیکن جدید جذب کرد. امین منوچهری، آدام همتی، فرید محمدی‌زاده، میلاد باقری و میلاد خدایی‌اصل خریدهای پارس در روز پایانی نقل و انتقالات بودند. بازیکنانی که البته بیشترشان در فهرست مازاد باشگاه‌های قبلی قرار داشتند.

 حسین و محمد؛ دو فسخ پرسروصدا

محمد قاضی و حسین ماهینی، در پرسپولیس «یحیی گل‌محمدی» همبازی بودند. حالا که یحیی دوباره به پرسپولیس برگشته، هر دو بازیکن از تیم‌های‌شان جدا شده‌اند. قاضی بعد از روزهای بدی که در نساجی داشت، قراردادش را فسخ کرد و پرسپولیسی‌ها نیز با تصمیمی غیرمنتظره، یکی از دو مدافع راست‌شان و البته یکی از کاپیتان‌های تیم ملی را در لیست مازاد قرار دادند و قرارداد او را فسخ کردند. این در حالی بود که گفته می‌شد این بازیکن قرار است در نیم‌فصل دوم نیز با تیم ادامه بدهد.

هنوز منتظریم!

اگرچه پنجره نقل و انتقالات بسته شده اما جابه‌جایی مهره‌های آزاد همچنان ادامه دارد. فسخ قراردادها در پرسپولیس نشان می‌دهد این تیم به خرید حداقل یک گزینه جدید امیدار است. گزینه‌ای که شاید آنتونی استوکس باشد. میلیچ نیز به آبی‌ها وعده داده که همین روزها به تهران برمی‌گردد. موضوعی که شاید خرید بازیکن جدید در استقلال را منتفی کند. شهرخودرو نیز احتمالا به زودی با یک یا دو مهره خارجی به توافق نهایی خواهد رسید.