21 سال بعد!

خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که سپاهان در چهار مسابقه باقی‌مانده در رقابت‌های لیگ برتر حتی یک امتیاز هم از دست ندهد. با این حال روبه‌رو شدن با تیم‌های پایین جدولی آن هم در هفته‌های پایانی اصلا ساده به نظر نمی‌رسد. تیم مورایس در بدترین زمان ممکن لغزید تا پیروزی در دربی برای قرمزها به معنای رسیدن به صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر باشد. حالا دیگر سرنوشت قهرمانی در دست سپاهانی‌ها نیست و طلایی‌های اصفهان تنها در صورتی به قهرمانی می‌رسند که پرسپولیس در بازی‌های باقی‌مانده امتیاز از دست بدهد.

آریا رهنورد

 

این شلیک کافی نبود

سپاهان برای عبور از دفاع فشرده ملوان و باز کردن دروازه این تیم دو راهکار مهم داشت؛ اولین راهکار آنها شوت‌زنی بود که در این مسابقه جواب نداد. راهکار دوم اما ارسال بلند توپ‌ها به درون محوطه جریمه ملوانی‌ها بود. با توجه به برتری قدی قابل توجه شهریار مغانلو نسبت به دروازه‌بان و مدافعان حریف، تقریبا همه کرنرها برای شهریار فرستاده می‌شد. این روش بالاخره جواب داد و مغانلو با یک پرواز بلند دهمین گل این فصل را برای سپاهان به ثمر رساند. با این حال سپاهان فقط یک‌بار از این نقشه جواب گرفت و هیچ‌کدام از ارسال‌های دیگر این تیم نتوانستند دروازه ملوان را فرو بریزند. انتظار می‌رفت سپاهان پیروزی بی‌دردسری را جشن بگیرد اما آنها در دو جدال رفت و برگشت این فصل روبه‌روی ملوان فقط دو امتیاز به دست آوردند.

تعلل عجیب آقای خاص

سپاهان حوالی دقیقه ۶۰ موفق شد توپ را از خط دروازه ملوان عبور بدهد اما ژوزه مورایس به شکل عجیبی تا دقیقه ۸۰ هیچ تعویضی انجام نداد. در این ۲۰ دقیقه ملوان جلو کشیده بود تا شاید گل تساوی را به ثمر برساند و سپاهان به نفرات سریع در خط حمله نیاز داشت. با این حال سرمربی پرتغالی فقط جریان بازی را دنبال می‌کرد و علاقه‌ای به تغییر دادن ترکیب تیم نشان نمی‌داد. حوالی دقیقه ۸۰ بود که یاسین سلمانی به جای وینگر تیم کاتاتائو به زمین رفت و مسعود ریگی جای زکی‌پور را گرفت تا امید نورافکن به سمت چپ خط دفاعی برود. این تعویض‌ها اصلا کمکی به سپاهان نکردند و شکل بازی تیم کمی تدافعی‌تر هم شد. اتفاقی که به ملوان اجازه داد جلو بکشد و روی ضربه‌های ایستگاهی دروازه حریف را با تهدید روبه‌رو کند. شاگردان مازیار روی یک کار تمرین شده به یک گل زیبا دست پیدا کردند. گلی که مستقیما روی یارگیری اشتباه سپاهانی‌ها به ثمر رسیده بود.

مازیار، مرد جنگجو

اگرچه ملوان هنوز هم به طور کامل از کابوس سقوط رها نشده اما عملکرد مازیار در اولین فصل مربیگری در رقابت‌های لیگ برتر عملکردی بسیار امیدوارکننده بوده است. ملوان یکی از جوان‌ترین تیم‌های این فصل لیگ به شمار می‌رود. تیمی که بدون خرید ستاره‌های نام‌آشنا بسته شده است. آنها هزینه زیادی در تابستان انجام ندادند و در پنجره زمستانی نقل و انتقالات نیز فقط یک بازیکن را به صورت قرضی جذب کردند. این تیم حتی نسبت به مس کرمان و نفت آبادان نیز هزینه کمتری در این فصل انجام داده اما نتایج نسبتا خوبی به دست آورده است. اینکه پسران مازیار در دو بازی رفت و برگشت به سپاهان نباختند یک تجربه فراموش نشدنی برای آنها به نظر می‌رسد. ملوان به خوبی با همه مشکلات و محدودیت‌ها جنگیده تا امروز سیمای یک تیم جنگجو و دوست داشتنی را به نمایش بگذارد. تیمی که کاملا بعید به نظر می‌رسد تا هفته آخر همچنان در خطر سقوط قرار داشته باشد.

سپاهان این چند هفته اصلا شبیه سپاهان اواسط نیم‌فصل دوم ظاهر نشده است. شاید بخشی از این ماجرا به کاهش تمرکز سرمربی تیم برمی‌گردد. مردی که مدام در مورد داوری‌ها صحبت می‌کند و دیگر مثل گذشته یک چهره آرام برای نیمکت تیم اصفهانی نیست

ملوان و پرسپولیس، تاریخ تکرار شد

ظاهرا قرار است ملوانی‌ها همیشه نقش مهمی در قهرمانی‌های دراماتیک و لحظه آخری  پرسپولیس ایفا کنند. ۲۱ سال قبل این تیم در انزلی استقلال صدرنشین را شکست داد تا پرسپولیسی‌ها با پیروزی برابر فجرسپاسی در تهران، قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را جشن بگیرند. این قهرمانی آنقدر ناباورانه بود که حتی استادیوم آزادی برای تماشای دیدار پایانی پسران علی پروین پر نشد. با این حال معجزه اتفاق افتاد و پرسپولیسی‌ها اولین قهرمانی در لیگ را مدیون ملوان بودند. حالا نیز معجزه دیگری از راه رسیده است. ملوان توانسته از صدرنشین لیگ برتر امتیاز بگیرد و پرسپولیس را به اولین رده جدول فصل برساند. حالا دیگر همه چیز در دستان خود قرمزها خواهد بود.

هر روز ایرانی‌تر

سپاهان این چند هفته اصلا شبیه سپاهان اواسط نیم‌فصل دوم ظاهر نشده است. شاید بخشی از این ماجرا به کاهش تمرکز سرمربی تیم برمی‌گردد. مردی که مدام در مورد داوری‌ها صحبت می‌کند و دیگر مثل گذشته یک چهره آرام برای نیمکت تیم اصفهانی نیست. جالب اینکه مورایس بعد از تساوی برابر ملوان به سالن کنفرانس خبری نرفت و با خودرو از استادیوم خارج شد. رفتارهای مورایس هرروز بیشتر از روز گذشته شبیه برخی از مربیان ایرانی می‌شود و این اصلا نشانه امیدوارکننده‌ای نیست. شاید اگر او به جای صحبت مداوم در مورد داوری، تمرکزش را روی تیم می‌گذاشت و سپاهان را به همان شیوه هفته‌های قبل اداره می‌کرد، این تیم هنوز در صدر جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ برتر دیده می‌شد.