جویندگان معجزه!

ترکیب نیمه‌نهایی این فصل از لیگ قهرمانان، امشب مشخص خواهد شد. پیروزی‌های مقتدرانه سیتی و اینتر در بازی رفت، همه چیز را برای این دو تیم ساده‌تر می‌کند اما در لیگ قهرمانان هیچ‌وقت نباید از رقم خوردن معجزه ناامید شد. برخورد پپ و توخل، یک جدال تاکتیکی را برای هواداران فوتبال رقم می‌زند و نبرد اینتر و بنفیکا، یک بازی فیزیکی با شور و شوق زیاد خواهد بود. تیم‌هایی که در سمت بازنده دیدارهای رفت بودند، امشب چیزی برای از دست دادن ندارند و با همه وجود، به زمین مسابقه قدم خواهند گذاشت.

آریا طاری

 

بایرن-سیتی؛ آلیانز تسخیر می‌شود؟

تا همین چند ماه قبل، این تئوری که سیتی بعد از ورود هالند تیم ضعیف‌تری شده هنوز طرفداران زیادی داشت اما نتایج اخیر سیتیزن‌ها در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا، چیز دیگری می‌گوید. این بی‌نقص‌ترین نسخه از سیتی گواردیولا به شمار می‌رود و تیمی فوق‌العاده خطرناک به نظر می‌رسد. آبی‌ها با زدن سه گل به بایرن در بازی رفت، عملا کار این تیم را تمام کرده‌اند اما آلمانی‌ها همیشه به بازگشت در فوتبال امید دارند و از خونسردی ذاتی‌شان برای این امیدواری بهره می‌برند. پس از مسابقه رفت دو تیم در انگلیس، درگیری سادیو مانه و لروی سانه خبرساز شد و باشگاه بایرن مانه را یک جلسه از همراهی تیم محروم کرد. بازیکنی که اصلا فصل موفقیت‌آمیزی را در مونیخ پشت سر نگذاشته و به احتمال زیاد در تابستان به فروش خواهد رسید. شاید نبرد امشب یکی از آخرین شانس‌های مانه برای تغییر دادن اوضاع در بایرن باشد. هرچند که احتمالا او این نبرد را از روی نیمکت شروع خواهد کرد. اوضاع برای توماس توخل در مونیخ اصلا ایده‌آل نیست. تیم او این هفته هم متوقف شد و اگر به لطف تساوی دیرهنگام دورتموند نبود، حالا یک شریک امتیازی در جدول رده‌بندی داشت.

توقع صعود از بایرن در چنین شرایطی توقعی بیش از حد به نظر می‌رسد اما هواداران قرمزهای مونیخ انتظار دارند این تیم قدرتش را نشان بدهد و حداقل بتواند سیتی را ببرد. بایرن در هر دو تقابل اخیر با سیتی بازنده بوده و اصلا دوست ندارد برای سومین بار متوالی روبه‌روی این حریف انگلیسی شکست بخورد. سیتی در 20 برخورد اخیر با تیم‌های آلمانی، 16 پیروزی به دست آورده و فقط یک بار بازنده بوده است. آنها در 9 برخورد با آلمانی‌ها در مراحل حذفی لیگ قهرمانان، حتی یک بار هم بازنده نشده‌اند. در طول تاریخ لیگ قهرمانان فقط چهار تیم توانسته‌اند بعد از شکست با اختلاف حداقل سه گل در دیدار رفت، در دیدار برگشت به مرحله بعدی صعود کنند. شکست دادن توخل برای پپ اهمیت زیادی دارد. چراکه این مربی در فینال لیگ قهرمانان اروپا به چلسی و توخل باخت. پس از آن مسابقه گواردیولا در سه بازی متوالی این مربی را شکست داده و حالا قصد دارد چهارمین برد پیاپی را روبه‌روی او جشن بگیرد. زدن سه گل به سیتی و بسته نگه داشتن دروازه روبه‌روی این حریف، اصلا کار آسانی به نظر نمی‌رسد. در این فصل آخرین باری که سیتیزن‌ها سه گل از یک حریف دریافت کردند، 6 بار توانستند دروازه این رقیب را باز کنند!

اینتر-بنفیکا؛ نقاب اروپایی

نتیجه دیدار رفت اینتر و بنفیکا، نتیجه‌ای دور از انتظار بود. اینتر که در سری آ بسیار بد نتیجه گرفته روبه‌روی صدرنشین مقتدر این فصل لیگ پرتغال قرار گرفت و یک برد نسبتا بی‌دردسر را جشن گرفت. همین حالا سیمئونه اینزاگی به شدت از سوی مدیران اینتر تحت فشار است اما در عین حال فاصله‌ای با رساندن این باشگاه به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا نیز ندارد. تیم ایتالیایی در چهار تقابل با بنفیکا، هرگز بازنده نبوده و امشب به ادامه این روند برای رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان نیاز خواهد داشت. در این چهار بازی اینتر سه بار توانسته دروازه تیمش را بسته نگه دارد. تا قبل از این فصل، آخرین برد بنفیکا در ایتالیا به سال 1997 برمی‌گشت اما آنها در رقابت‌های این فصل یوونتوس را در ایتالیا شکست دادند و صدرنشین

گروه‌شان شدند.

با این وجود دیدار امشب با اینتر، نبرد دشوارتری برای این تیم خواهد بود. آخرین برخورد این دو تیم در ایتالیا، سال 2004 در جام یوفا رقم خورد. جایی که در یک نبرد بسیار جذاب، اینتر موفق شد حریف پرتغالی‌اش را با نتیجه چهار-سه شکست بدهد. در آن مسابقه فراموش‌نشدنی نونو گومژ و اوبافمی مارتینز، ستاره‌های دو تیم به شمار می‌رفتند. این برای نهمین بار است که بنفیکا در دیدار رفت یک رقابت حذفی اروپایی، با اختلاف دو گل از رقیبش شکست خورده است. جالب اینکه در این 9 تجربه، بنفیکا هشت بار در دیدار برگشت حذف شده و فقط یک بار در سال 1962 توانسته یک بازگشت بزرگ را در چنین سطحی رقم بزند. اینتری‌ها تا امروز هرگز بعد از پیروزی با اختلاف حداقل دو گل در دیدار رفت یک رقابت اروپایی، در مسابقه برگشت حذف را تجربه نکرده‌اند. قبل از شروع این بازی، آمار کاملا به سود اینتر به نظر می‌رسد.