خیابان سئول، جام دوحه!

سال ۱۴۰۱ یکی از شلوغ‌ترین سال‌ها در تقویم فوتبال ایران بود. سالی با نبردهای متعدد و البته خبرهای پشت سر هم که در آن، رییس فدراسیون یک بار و سرمربی تیم ملی دو بار عوض شدند. این سال به لحاظ باشگاهی نیز سال خاصی برای فوتبال ایران بود. چراکه آبی‌ها بعد از مدت‌ها قهرمانی لیگ را جشن گرفتند و ورود چند مربی باکیفیت خارجی نیز، سطح بازی‌ها را بالاتر برد. سال جدید نیز برای فوتبال ایران حیاتی به نظر می‌رسد. تیم ملی ایران در سال ۱۴۰۲ باید در جام ملت‌های آسیا به میدان برود.

آریا طاری

 

نبرد ناتمام

یکی از اولین جنجال‌های بزرگ سال در نبرد تراکتور و پرسپولیس در تبریز رقم خورد. پرتاب سنگ به درون زمین، موجب توقف مداوم مسابقه می‌شد و سرانجام گروه داوری تصمیم گرفتند این جدال را ناتمام بگذارند. پرونده به کمیته انضباطی رفت و پرسپولیس این بازی را با نتیجه انضباطی سه بر صفر برد. از آن روز تا پایان فصل، نتیجه چندین بازی دیگر نیز از سوی کمیته انضباطی تعیین شد.

قهرمان بدون خراش

استقلال که آخرین بار لیگ دوازدهم را برده بود، بعد از 9 سال دوباره روی سکوی اول فوتبال ایران رفت. آنها در اوج شایستگی به این قهرمانی رسیدند و اولین قهرمان بدون شکست تاریخ رقابت‌های لیگ برتر بودند. کاری که فرهاد مجیدی با استقلال انجام داد، تحسین برانگیز به نظر می‌رسید. هرچند که اشک‌های این مربی در مراسم اهدای جام، نشان از جدایی او از استقلال داشت. آبی‌ها بدون اینکه خراش بردارند، با فرهاد لیگ برتر را بردند. جامی که طرفداران باشگاه هرگز آن را فراموش نخواهند کرد.

اولین جام تاریخ نساجی

فینال جام حذفی در سال 1401 نیز بین دو تیمی برگزار شد که هرگز در دیدار نهایی این جام به میدان نرفته بودند. ساکت الهامی که قبلا با تراکتور این جام را برده بود، موفق شد اولین قهرمانی تاریخ نساجی را با پیروزی مقابل آلومینیوم رقم بزند و این تیم را در آزادی قهرمان جام حذفی کند. این بازی البته سکانس‌های عجیبی از دعوای دو مربی بر سر رختکن نیز داشت که در نوع خودش حیرت‌آور به نظر می‌رسید. به هر حال ساکت توانست برای دومین بار قهرمان جام حذفی شود اما فقط مدت کوتاهی بعد، از هدایت نساجی برکنار شد.

دراگان و فدراسیون، دو تغییر عجیب

این سال برای تیم ملی با شکست روبه‌روی کره شروع شد. کمی بعد هم ماجراهای عجیب اردوی قطر پیش آمد. کمیته فنی فدراسیون وقت، تصمیم به برکناری اسکو گرفت اما سرپرست فدراسیون او را ابقا کرد. با این حال فدراسیون جدید با مدیریت مهدی تاج از راه رسید و در اولین تصمیم کی‌روش را برای نیمکت ایران برگزید. این همه اتفاق در یک دوران کوتاه برای فوتبال ایران رخ داد. آن هم در حالی که تا شب برگزاری انتخابات، هنوز برگزاری انتخابات در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. به هر حال مهدی تاج دوباره به فدراسیون برگشت و با وجود داستان‌های ویلموتس، بار دیگر مرد اول این نهاد لقب گرفت.

شاید آخرین اتفاق مهم سال برای فوتبال ایران، معرفی سرمربی جدید تیم ملی ایران بود. قلعه‌نویی به عنوان جانشین کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران معرفی شد. تیم ملی ایران در 12 سال گذشته هرگز مربی داخلی نداشته و حالا این تابو با انتخاب ژنرال شکسته شده است

خارجی‌ها آمدند

لیگ برتر در شروع این فصل یک تفاوت بزرگ با چند فصل گذشته داشت و آن، ورود چند مربی باکیفیت خارجی بود. ژوزه مورایس با سابقه دستیاری ژوزه مورینیو به ایران آمد و سرمربی سپاهان شد، ساپینتو که در کشورهای مختلفی کار کرده بود و در پرتغال چهره مطرحی به شمار می‌رفت، روی نیمکت آبی‌ها نشست و قربان بردی‌اف هم سرمربی تراکتور شد و البته بعدها جای خودش را به پاکو خمز داد. لیگ برتر در این فصل به لحاظ فنی، با ورود این مربیان لیگ خوبی به نظر می‌رسید.

افتضاح در قطر

تیم ملی ایران برای سومین بار با کارلوس کی‌روش به جام جهانی رفت و این تورنمنت را با بدترین شکست تاریخ ایران در جام‌های جهانی شروع کرد. ایران 6 گل از انگلیس خورد و یک فاجعه بزرگ را پشت سر گذاشت. تیم ملی البته روبه‌روی ولز به بازی‌ها برگشت و توانست دو بار دروازه این تیم را باز کند اما شکست در روز پایانی با یک نمایش بد دیگر مقابل آمریکا، باز هم شانس صعود را برای تیم ملی از بین برد. این بدترین جام جهانی کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران به حساب می‌آمد و جدایی این مربی را نیز به همراه داشت.

در سال 1401 قهرمانی لیگ برتر بانوان ایران باز هم به خاتون بم رسید. این تیم شایستگی زیادی برای بردن جام داشت و ثابت کرد که همچنان بهترین تیم فوتبال بانوان در ایران به شمار می‌رود

خداحافظ آقای گل

پس از وقفه طولانی‌مدت جام جهانی، آقای گل آن روزهای فوتبال ایران ناگهان تهران را ترک کرد و دیگر هم به اردوی پرسپولیس برنگشت. این پایان دوران بهترین گلزن قرمزها از شروع فصل بود. یورگن لوکادیا در حالی درست قبل از دربی از ایران رفت که با 6 گل بهترین گلزن لیگ به حساب می‌آمد. جالب اینکه مدت‌ها بعد از این خروج غیرمنتظره، بهترین گلزن‌های فصل فوتبال ایران نهایتا هشت گل زده‌اند! لوکادیا تا ماه‌ها بعد از ترک فوتبال ایران، هنوز در صدر جدول گلزنان لیگ برتر دیده می‌شد.

قرمز و آبی در بورس

ماجرای خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بالاخره به جریان افتاد و بخشی از سهام دو تیم در بورس عرضه شد. این اتفاق دو باشگاه را صاحب درآمدی سرشار کرد اما آنقدر بدهکاری و هزینه در کار بود که دو باشگاه به لحاظ مالی با تغییر زیادی روبه‌رو نشدند. استقلال در این سال تغییر مدیریتی را هم تجربه کرد و فتح‌ا...‌زاده برای پنجمین بار مدیرعامل این باشگاه شد. جالب اینکه سازمان خصوصی‌سازی هنوز نتوانسته برای بلوک 51 درصدی سهام دو باشگاه، مشتری پیدا کند. فعلا هیج آدم عاقلی این دو تیم را نمی‌خرد.

بانوان طلایی، از بم تا تهران

در سال 1401 قهرمانی لیگ برتر بانوان ایران باز هم به خاتون بم رسید. شاگردان مرضیه جعفری این بار قبل از پایان فصل، قهرمانی‌شان را قطعی کردند و در یک رقابت نزدیک با سپاهان، جام را بالای سر بردند. این تیم شایستگی زیادی برای بردن جام داشت و ثابت کرد که همچنان بهترین تیم فوتبال بانوان در ایران به شمار می‌رود. در سوپرلیگ فوتسال بانوان نیز تیم پیکان تنها با یک امتیاز فاصله نسبت به نصر فردیس کرج قهرمانی را از آن خودش کرد. رقابت‌های این فصل فوتسال بانوان بسیار منظم برگزار شد و حتی یک دیدار هم در آن به سرنوشت لغو دچار نشد .

حذف آخرین آسیایی

در این سال، فولاد خوزستان آخرین نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان به شمار می‌رفت. تیمی که بعد از شکست دادن الفیصلی، با استعفای عجیب و باورنکردنی سرمربی‌اش روبه‌رو شد و با یک مربی موقت، مقابل الهلال شکست خورد. فولاد در این سال رویاهای بزرگی داشت اما برخورد دور از انتظار مرد اول نیمکت، همه چیز را تغییر داد و موجب شد که این تیم دیگر تمرکزش را در آسیا از دست بدهد. اتفاقی که اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسید. این پایانی برای امیدهای قهرمانی نماینده‌های ایران در آسیا به شمار می‌رفت. یک ناکامی دیگر در رده باشگاهی برای فوتبال ایران.

پایان دردناک جوانان

تیم ملی جوانان نیز با وجود صعود از گروه، روبه‌روی عراق شکست خورد و شانس صعود به رقابت‌های جهانی را به همین سادگی از دست داد. این یک نتیجه ناامیدکننده دیگر برای فوتبال ایران به شمار می‌رفت. تیم ملی از سال 2017 به بعد دیگر به مسابقه‌های جهانی جوانان نرسیده و این حسرت همچنان ادامه خواهد داشت. شکست بزرگ مرفاوی، نشان داد که تیم‌های ملی پایه در فوتبال ایران، به چهره‌های بزرگ‌تری روی نیمکت‌شان نیاز دارند.

ژنرال معرفی شد

شاید آخرین اتفاق مهم سال برای فوتبال ایران، معرفی سرمربی جدید تیم ملی ایران بود. قلعه‌نویی به عنوان جانشین کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران معرفی شد. فدراسیون البته با چند مربی دیگر نیز مذاکره کرد اما همان طور که انتظار می‌رفت، امیر را برای هدایت این تیم روی نیمکت نشاند تا دومین دوره حضور این مربی روی نیمکت تیم ملی ایران رسما آغاز شود. تیم ملی ایران در 12 سال گذشته هرگز مربی داخلی نداشته و حالا این تابو با انتخاب ژنرال شکسته شده است. جالب اینکه درست مثل دوره اول، سرنوشت این مربی به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا دوخته شده و همه چیز برای او به این تورنمنت بستگی خواهد داشت. بازگشت به تیم ملی، خواسته همیشگی این مربی بود.