آریا طاری

تیم ملی جوانان ایران، جام ملت‌های آسیا را بسیار خوب شروع کرد. پیروزی در اولین مسابقه این تورنمنت، اتفاق بسیار مثبتی برای تیم ملی بود. تیمی که با تردیدهای زیادی راهی جام ملت‌ها شد اما به همه نشان داد که می‌تواند کارهای جذابی انجام بدهد. تیمی که در اولین مسابقه موفق به شکست دادن قطر شد، امروز در دومین بازی با استرالیا روبه‌رو می‌شود. رسیدن به سه امتیاز این بازی می‌تواند جوانان ایران را از دور گروهی جام ملت‌ها عبور بدهد. اتفاقی که شاید مقدمه‌ای برای رسیدن به یک نتیجه بسیار خوب از سوی این تیم باشد.

تیم ملی جوانان ایران یکی از 16 تیمی بود که توانست به رقابت‌های جام ملت‌های جوانان آسیا صعود کند. قرار گرفتن در سید چهارم اما کار ایران را از همان ابتدا دشوار کرد. اتفاقی که موجب شد ایران در گروه دشواری با قطر، استرالیا و ویتنام قرار بگیرد.

با این حال این گروه، سخت‌ترین گروه ممکن برای تیم ملی به شمار نمی‌رفت. اولین بازی تیم مرفاوی با قطر، تاثیر بسیار زیادی در وضعیت ایران در این گروه داشت. مسابقه‌ای که با یک نمایش خوب از ملی‌پوش‌های ایرانی به پایان رسید. تیم ملی در همان نیمه اول مسابقه می‌توانست کار قطر را تمام کند اما گلر حریف، آنها را در مسابقه نگه داشت. با این وجود تیم ملی در نیمه دوم صاحب یک ضربه پنالتی شد و امین حزباوی با یک شلیک مرگبار، کار حریف را تمام کرد.

با این نمایش درخشان از کاپیتان حزباوی، همه متوجه شدند که چرا جواد نکونام در فولاد تا این اندازه به این فوتبالیست جوان اعتقاد داشته است. به نظر می‌رسد حزباوی کشف تازه‌ای برای قلب دفاع در فوتبال ایران است. بازیکنی که می‌تواند برای سال‌ها در رده‌های ملی مختلف بدرخشد و دفاع ایران را محکم کند. امین و هم‌تیمی‌ها تا پایان مسابقه با قطر به خوبی از این گل محافظت کردند و اولین سه امتیاز آسیایی را به دست آوردند.

این برد برای تیم ملی بسیار مهم به نظر می‌رسید. چراکه مسیر صعود را ساده‌تر کرد. فراموش نکنیم که قطری‌ها در این سال‌ها چه هزینه‌های سنگینی برای رده‌های پایه انجام داده‌اند و چه امکاناتی را به تیم‌شان سپرده‌اند. در روز برگزاری این نبرد، دیدار دیگر این گروه هم برگزار شد و ویتنام با یک گل زودهنگام، استرالیا را شکست داد. بازنده آن مسابقه ظهر امروز روبه‌روی تیم ملی ایران قرار خواهد گرفت.

مسابقه امروز برای استرالیا، چیزی شبیه مرگ و زندگی است. آنها اگر در این نبرد بازنده باشند، خیلی زود از آسیا حذف می‌شوند. تیم ملی ایران هم در صورت رسیدن به برد، خیلی زود صعودش را قطعی می‌کند. حریف امروز ایران تنها یک بار در سال 2010 به فینال جام ملت‌های جوانان آسیا رسیده و در آن مسابقه روبه‌روی کره شمالی شکست خورده است.

 ایران اما در چهار فینال حاضر بوده و سه بار نیز روی سکوی اول رفته تا یکی از کشورهای پرافتخار قاره آسیا در این تورنمنت باشد. با این حال جوانان فوتبال ایران این اواخر نتایج درخشانی در این مسابقه‌ها نگرفته‌اند. ایران آخرین بار در سال 2016 به نیمه نهایی رسید و شکست خورد. نیمه نهایی قبلی تیم ملی جوانان ایران نیز در سال 2000 اتفاق افتاده بود.

سال‌های بسیار زیادی است که جوانان ایران به فینال آسیا نرسیده‌اند. آنها این بار برای شکستن این طلسم بزرگ به ازبکستان قدم گذاشته‌اند. تیم ملی ایران، قطر را با یک مربی اسپانیایی روی نیمکت شکست داده و حالا باید با استرالیا و سرمربی انگلیسی‌اش روبه‌رو شود. آنها چند بازیکن سرشناس هم در ترکیب دارند. نفراتی مثل کاپیتان جاشوا رولینز که در 18 سالگی برای باشگاه اوترخت در فوتبال هلند توپ می‌زند و مت دنچ که برای چارلتون در انگلیس به میدان می‌رود.

در ایران نیز امین حزباوی بازیکن فیکس فولاد است، میلاد کر در تراکتور فرصت خوبی برای بازی داشته و زاوشی نیز در باشگاه هوادار مورد اعتماد ساکت الهامی قرار گرفته است. عرفان قربانی که در بازی اول با قطر یکی از نفرات درخشان این تیم به شمار می‌رفت، جزو بازیکنانی است که از آکادمی کیا به تیم ملی جوانان رسیده‌اند.

محمدرضا بردبار بازیکنی است که در این فصل به جوان‌ترین کاپیتان تاریخ تراکتور در لیگ تبدیل شده و سلیم توماج نیز در عضویت فنرباغچه ترکیه قرار دارد. در نتیجه ایران نیز با نسل بسیار خوبی خودش را به این تورنمنت رسانده است.

نباید تصور کنیم که بردن بازی اول، صعود را برای ایران قطعی کرده است. اگر تیم ملی امروز شکست بخورد و در بازی همزمان نیز قطر برنده شود، همه چیز در این گروه به صفر برمی‌گردد و سرنوشت به روز پایانی کشیده می‌شود. یک غفلت ساده می‌تواند صعود ایران را به دردسر بیندازد.

این نکته را هم از یاد نبریم که تنها صعود برای این تیم راضی‌کننده نخواهد بود. این پسرها رویاهای بزرگی در سر دارند و می‌خواهند تا مراحل پایانی این جام پیش بروند. این استعداد بدون شک در بین نفرات تیم دیده می‌شود که در آسیا، کولاک کنند.