شروع تیم ملی جوانان ایران در رقابت‌های جام ملت‌های زیر 20 سال آسیا امیدوارکننده به نظر می‌رسید اما شکست در بازی دوم روبه‌روی استرالیا، همه چیز را پیچیده‌تر کرد. هضم این شکست زمانی سخت‌تر می‌شود که بدانیم استرالیا، قوی‌ترین تیم این گروه نیست و مسابقه سوم تیم ملی حتی سخت‌تر نیز خواهد بود.

تیم مرفاوی در این نبرد در خط دفاعی بسیار ضعیف ظاهر شد و کاملا آشفته نشان داد. تیمی که در همان دقایق ابتدایی بازی دو گل خورد. جالب اینکه تیم ملی در شروع نیمه دوم هم مثل نیمه اول گل دریافت کرد. موضوعی که نشان می‌داد پسران ایران در آغاز هر نیمه، اصلا تمرکز ندارند. این نتیجه، زمانی برای بازگشت به حقیقت بود. وقتی که همه متوجه شدند پیروزی در مسابقه اول، قرار نیست چیز زیادی را در مورد ایران تغییر بدهد.

تیم ملی در دوره‌های گذشته این تورنمنت اصلا خوب نتیجه نگرفته و بعید نیست این بار هم به یک سرنوشت تلخ دچار شود. بازیکنان تیم ملی صعود به جام جهانی با رسیدن به نیمه نهایی را یک انگیزه بزرگ برای خودشان می‌دانند اما برای این کار، تیم ملی ابتدا باید از دور گروهی عبور کند. تا اینجا ویتنام هر دو بازی‌اش را برده و صدرنشین گروه است. با توجه به شرایط تیم ملی قطر، به نظر می‌رسد استرالیا نیز به راحتی بازی سوم را می‌برد و این تیم هم 6 امتیازی می‌شود.

از اینجا به بعد دیگر همه چیز به تیم ملی ایران بستگی خواهد داشت. به نظر می‌رسد اگر ایران نتواند تیم صدرنشین ویتنام را شکست بدهد، قطعا در همین دور گروهی از رقابت‌ها کنار خواهد رفت. چراکه بعید است استرالیا مقابل قطر متوقف شود. حتی در صورت شکست دادن ویتنام نیز احتمالا سه تیم با 6 امتیاز در این گروه خواهیم داشت. آن‌وقت تفاضل گل تعیین‌کننده خواهد بود. پس شاید حتی برتری با یک گل روبه‌روی ویتنام نیز برای صعود تیم ملی کافی نباشد.

اگر تفاضل هر سه تیم برابر شود، نتایج برابر ضعیف‌ترین تیم گروه کنار می‌رود و آن‌وقت هر تیم صاحب سه امتیاز خواهد بود. در این شرایط تفاضل گل در بازی‌های رودررو تیم‌های صعودکننده را تعیین خواهند کرد. اگر ایران مقابل استرالیا شکست نمی‌خورد و حداقل به یک امتیاز دست پیدا می‌کرد، سرنوشت روز پایانی در اختیار خودش بود اما حالا یک بازی سخت با ویتنام مقابل ملی‌پوش‌ها باقی مانده و سرنوشت صعود هم دیگر کاملا در دست تیم ملی نیست.

حذف از مرحله گروهی، یک شکست بزرگ دیگر برای فدراسیون مهدی تاج رقم می‌زند. از زمان روی کار آمدن فدراسیون او، تیم ملی فوتبال در جام جهانی ناامیدکننده ظاهر شده و تیم ملی فوتسال نیز نتوانسته قهرمان آسیا شود. حذف زودهنگام جوانان نیز سه‌گانه فدراسیون پنج ستاره را تکمیل خواهد کرد.

اگر این تیم به مرحله بعدی نرسد، دوران مربیگری صمد مرفاوی در تیم ملی جوانان را باید تمام‌شده بدانیم. تیم او روبه‌روی استرالیا، اصلا نظم خوبی نداشت و این، اصلا تبلیغ خوبی برای یک مربی ایرانی به حساب نمی‌آید!