تاج‌گذاری در صحرا!

آخرین مسابقه جام جهانی ۲۰۲۲ امروز در قطر برگزار خواهد شد. این تورنمنت هم با همه زیبایی‌ها و زشتی‌ها، به آخر رسیده است. جام جهانی قطر نه آن‌طور که اینفانتینو می‌گوید بهترین جام جهانی تاریخ است و نه آن‌طور که مخالفانش ابراز می‌کنند، بدترین دوره جام بوده است. با این حال بدون شک در به یاد آوردن این تورنمنت، دیدار فینال نقش بسیار مهمی خواهد داشت. آیا این جامی است که سرانجام به لئو مسی تعلق می‌گیرد؟ آیا این دوره‌ای است که بعد از سال‌ها یک قهرمان تکراری در جام جهانی معرفی خواهد شد؟

آریا طاری

   

فرانسه و آرژانتین، دو تیم بسیار شایسته برای فینال این دوره جام جهانی هستند. تیم‌هایی که بدون شک سزاوار حضور در این مرحله از جام جهانی خواهند بود. آرژانتین این تورنمنت را با یک شکست ناباورانه روبه‌روی عربستان شروع کرد. کافی بود این تیم در دیدار دوم دچار لغزش شود تا در خطر حذف زودرس از جام قرار بگیرد اما تیم اسکالونی به خوبی به این رقابت برگشت و با شکست دادن هر دو حریف بعدی و البته کمی خوش‌شانسی، صدرنشینی در این گروه را از آن خودش کرد. آنها سپس روبه‌روی استرالیا قرار گرفتند و این تیم را با یک اختلاف گل شکست دادند. حریف بعدی آرژانتین، تیم ملی هلند بود. این بار آرژانتین باز هم دو گل از حریفش جلو افتاد اما نارنجی‌ها در دقایق پایانی کار را به تساوی کشاندند و بازی به وقت‌های اضافه و ضربه‌های پنالتی کشیده شد. درخشش امی مارتینز در پنالتی‌ها، آرژانتین را از این مرحله نیز عبور داد. تیمی که در نیمه‌نهایی سه بار دروازه تیم ملی کرواسی را باز کرد و با کم‌ترین دردسر ممکن خودش را به فینال جام جهانی رساند. فرانسوی‌ها در شروع تورنمنت، استرالیا را با قدرت شکست دادند و سپس با بردن دانمارک در بازی دوم خیلی زود صعودشان را به دور بعدی قطعی کردند تا ثابت کنند که قرار نیست اسیر طلسم همیشگی تیم‌های قهرمان در جام شوند. فرانسه در دور گروهی یک شکست را هم برابر تونس تجربه کرد. تیم دشان البته در آن نبرد با ترکیب دوم به زمین مسابقه رفته بود. فرانسوی‌ها در اولین بازی حذفی، لهستان را کنار زدند و برای رسیدن به نیمه‌نهایی نیز انگلیس را بردند. این بهترین برد فرانسه در این جام و مهم‌ترین بازی آنها به شمار می‌رود. فرانسوی‌ها مراکش را نیز به راحتی کنار زدند و راهی دیدار فینال شدند. تجربه یک شکست در دور گروهی و البته یک نیمه‌نهایی بی‌دردسر، شباهت کلیدی این دو تیم قبل از برگزاری دیدار فینال بوده است.

تنها برد خروس‌ها روبه‌روی آرژانتین در جام جهانی، به دوره قبلی جام برمی‌گردد. جایی که تیم دشان با یک بازگشت خوب به بازی، برد را از آن خودش کرد و در نهایت در مسیر قهرمانی قدم گذاشت

آرژانتین امروز برای ششمین حضور در فینال‌های جام جهانی آماده می‌شود. بین همه تیم‌های تاریخ این جام، فقط آلمان در فینال‌های بیشتری شرکت کرده و در هشت فینال جام جهانی حضور داشته است. اگر آرژانتین در بازی امروز شکست بخورد، مساوی با آلمان رکورددار بیشترین باخت در تاریخ فینال‌های جام جهانی می‌شود. این چهارمین فینال تاریخ فرانسه در جام جهانی به شمار می‌رود و همه این فینال‌ها بعد از سال 1998 اتفاق افتاده‌اند. فرانسه از سه فینال قبلی در دو بازی برنده شده و یک بار نیز شکست خورده است. اگر فرانسه امروز برنده باشد، به سومین تیم تاریخ تبدیل می‌شود که دو قهرمانی پیاپی در جام جهانی به دست آورده است. قبل از این فقط ایتالیا در سال 1938 و برزیل در سال 1962 موفق به تصاحب این موفقیت بزرگ و تاریخی شد‌ه‌اند. این چهارمین تقابل دو تیم در تاریخ رقابت‌های جام جهانی به شمار می‌رود. در سه دیدار قبلی، دو بار آرژانتین برنده شده و یک برد هم برای فرانسه به دست آمده است. تنها برد خروس‌ها روبه‌روی آرژانتین در جام جهانی، به دوره قبلی جام برمی‌گردد. جایی که تیم دشان با یک بازگشت خوب به بازی، برد را از آن خودش کرد و در نهایت در مسیر قهرمانی قدم گذاشت. این بازی همچنین سیزدهمین برخورد تاریخ دو کشور نیز هست. در 12 بازی قبلی آرژانتین 6 بار برنده بوده و فقط سه برد برای فرانسه به دست آمده است. فرانسه آمار فوق‌العاده‌ای روبه‌روی تیم‌های آمریکای جنوبی در جام جهانی دارد. این تیم در 10 مسابقه آخرش با تیم‌های این قاره در جام جهانی هرگز بازنده نبوده است. جالب اینکه آخرین شکست آنها روبه‌روی نماینده‌ای از این قاره در جام به بازی با آرژانتین در جام جهانی 1978 مربوط می‌شود!

نگرانی بزرگ فرانسوی‌ها برای این بازی، مصدومیت و بیماری چند مهره کلیدی این تیم است. ویروس مرموزی که به جان تیم دشان افتاده، در هر مسابقه ترکیب اصلی این تیم را با تغییر روبه‌رو می‌کند. آرژانتین اما با ترکیب کاملی راهی این مسابقه می‌شود. جنگ تماشایی مسی و امباپه، حساس‌ترین لحظات این جام را می‌سازد. این برخورد دو تیمی است که برای تصاحب «ستاره سوم» در جام جهانی همه راه‌های ممکن را امتحان خواهند کرد. این یک بازی بزرگ و فراموش‌نشدنی برای تاریخ جام جهانی خواهد بود.