بارسا و منچستریونایتد. این دو اسم معمولا در فینال لیگ قهرمانان کنار هم دیده می‌شدند. دو تیمی که ظرف سه سال، دو بار در فینال مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی در اروپا روبه‌روی هم قرار گرفتند و البته هر دو بار، این بارسا بود که یونایتد را شکست داد.

حالا یک دهه بعد از آن فینال‌های تاریخی، دو تیم در لیگ اروپا با هم مسابقه می‌دهند. حقیقتی که هضم کردنش اصلا ساده به نظر نمی‌رسد. منچستریونایتد از همان ابتدای فصل در لیگ اروپا حضور داشت و بارسا نتوانست از گروهش در لیگ قهرمانان صعود کند. حالا سرنوشت این دو تیم را برای یک نبرد حساس مقابل هم قرار داده است. نکته جالب توجه در مورد این دو تیم، تحولی است که آنها در طول این فصل رقم زده‌اند.

شاید تا همین چند ماه قبل، نگاه‌های مثبتی نسبت به اریک تن‌هاگ و ژاوی هرناندز در قامت سرمربی وجود نداشت اما این دو نفر با نتایجی شگفت‌انگیز، تصویر دیگری از خودشان را به هواداران تیم‌شان نشان داده‌اند. تیم ژاوی در هر هشت مسابقه آخرش در همه جام‌ها به برتری رسیده است. تیمی که با 11 امتیاز اختلاف نسبت به رئال مادرید، مدعی اصلی بردن لالیگا به شمار می‌رود و در جام حذفی نیز خودش را به نیمه‌نهایی رسانده است.

یونایتد نیز این اواخر درخشان ظاهر شده و بردهای مهمی به دست آورده است. تیمی که فقط دو امتیاز با سیتی فاصله دارد و بعد از لغزش‌های اخیر آرسنال، هنوز امیدوار است که در جدول به این تیم برسد. بازی امشب در حقیقت نبرد تیم‌هایی است که این اواخر یک تحول بزرگ را پشت سر گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد دو بازیکن، نقش مهمی در این تغییرچهره ایفا کرده‌اند. در یونایتد، مارکوس رشفورد فوق‌العاده ظاهر شده و گل‌های بسیار مهمی برای تیم تن‌هاگ زده است. در بارسا نیز پدری موفق شده در سه بازی لالیگا، تنها گل تیمش را به ثمر برساند. در حقیقت او این اواخر به تنهایی 9 امتیاز برای بارسا به دست آورده است.

یونایتد و بارسا تا امروز 13 بار به مصاف هم رفته‌اند. بارسا 6 بار برنده این نبرد شده و منچستریونایتد سه پیروزی به دست آورده است. بارسا در هر چهار تقابل اخیر با یونایتد برده بوده است. یونایتد هم اما در پنج بازی اروپایی اخیرش توانسته زمین را به عنوان تیم برنده ترک کند. آمار اروپایی تیم ژاوی در نیوکمپ هم اما آمار درخشانی به نظر نمی‌رسد.

این تیم در 11 بازی خانگی اروپایی اخیر در این استادیوم، پنج بار شکست خورده است. جالب اینکه آخرین بار 101 بازی طول کشیده بود تا بارسا بازنده پنج دیدار خانگی در رقابت‌های اروپایی شود. لواندوفسکی، خاطره بسیار خوبی از روبه‌رو شدن با تیم‌های انگلیسی دارد. او در سه بازی اخیرش مقابل انگلیسی‌ها روی 9 گل تاثیر مستقیم داشته است. در مقابل اما بازیکنان یونایتد نیز این روزها بسیار آماده و زهردار به نظر می‌رسند. اوج جذابیت این نبرد به خط هافبک مربوط خواهد شد. جایی که ستاره‌هایی مثل پدری، گاوی و دی یونگ، روبه‌روی برونو فرناندز، فرد و البته کاسمیرو قرار می‌گیرند.