آریا رهنورد

پایان دور گروهی لیگ قهرمانان، ترکیب نهایی تیم‌ها برای حضور در یک‌هشتم نهایی را مشخص کرد. ترکیبی که در آن هیچ نشانی از نام‌های بزرگی مثل بارسا، یووه و اتلتیکو دیده نمی‌شود. این یک سال کابوس‌وار برای تیم‌های اسپانیایی و یک سال درخشان برای آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها بوده است. با این روند قاعدتا قهرمانی باید در مسیر آلمان و یا انگلیس رقم بخورد اما بعید نیست باز هم همان یک تیم اسپانیایی باقی‌مانده در جام در مسیر قهرمانی حرکت کند و نفس همه رقبا را بگیرد.

قتل عام اسپانیایی

در نگاه اول به نظر می‌رسید بارسا و آتلتی به راحتی از گروه‌شان در لیگ قهرمانان صعود می‌کنند. برای اتلتیکو حتی شانس صدرنشینی نیز وجود داشت. با این حال بارسا پشت سر بایرن و اینتر در گروه سوم شد و اتلتی نیز در یک نمایش فاجعه‌بار، حتی به یورولیگ هم نرسید. رئال مادرید اما مثل همیشه جور تیم‌های اسپانیایی را کشید و به عنوان تیم سرگروه راهی مرحله حذفی شد. حالا کهکشانی‌ها تنها تیم اسپانیایی باقی‌مانده در بین 16 تیم جام هستند. باید صبر کرد و دید که تیم کارلتو تا کجا دوام می‌آورد و تا چه زمانی در تورنمنت باقی خواهد ماند. با توجه به غیبت اسپانیایی‌ها، رئال به جز لایپزیش می‌تواند با هر تیم دیگری از بین تیم‌های دوم برخورد کند. پی‌اس‌جی یا لیورپول سخت‌ترین قرعه برای این تیم و فرانکفورت ساده‌ترین قرعه برای آنها به نظر می‌رسد.

دو کشور، دو شاهکار

عملکرد انگلیس و آلمان در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان، شاهکار بوده است. هر چهار تیم انگلیسی توانستند از مرحله گروهی به دور بعدی راه پیدا کنند. لیورپول پشت سر ناپولی در گروهش دوم شد، چلسی نیز با وجود یک شروع بد، در چهار بازی بعدی عالی ظاهر شد و به عنوان صدرنشین صعود کرد، سیتی نیز صدرنشینی مقتدرانه گروه را به دست آورد و تاتنهام با شکست دادن مارسی در روز آخر راهی دور بعد شد. صعود صددرصدی و همچنین سه صدرنشینی در چهار مسابقه، انگلیسی‌ها را در موقعیت درخشانی قرار داد. آلمانی‌ها که برای اولین بار با پنج نماینده در مسابقه‌ها حاضر بودند نیز چهار تیم را به دور بعدی فرستادند. بایرن مثل همیشه دست به شاهکار زد. تیم ناگلزمن توانست صاحب یک رکورد خارق‌العاده در لیگ قهرمانان اروپا شود. آنها تنها تیم تاریخ این تورنمنت هستند که ظرف چهار سال، سه بار همه بازی‌های‌شان در دور گروهی را می‌برند! بایرن در این مرحله به هیچ حریفی رحم نکرده است. دورتموند نیز در این مسابقه‌ها پشت سر سیتی قرار گرفت و فرانکفورت نیز به عنوان تیم دوم صعود کرد. لایپزیش نیز با دو نتیجه آرمانی در دو بازی آخر، تیم دوم گروه شد. از بین تیم‌های آلمانی این فصل لیگ قهرمانان فقط بایر لورکوزن به دور حذفی نرسید اما حتی این تیم هم بالاتر از اتلتیکومادرید، به لیگ اروپا رفت تا عملکرد فاجعه‌باری نداشته باشد.

یک شاگرد بد

اینتر و میلان، شروع خوبی در این فصل لیگ قهرمانان نداشتند اما به موقع به فرم خوب برگشتند و حالا به صورت همزمان بخشی از رقابت‌های مرحله حذفی لیگ قهرمانان هستند. به لحاظ کیفی، بهترین بازی‌های جام را نیز یک تیم ایتالیایی انجام داد. ناپولی در این فصل فوق‌العاده بود و آنقدر خوب بازی کرد و آنقدر گل زد که حتی شکست روز آخر روبه‌روی لیورپول، تاثیری در اقتدار و صدرنشینی‌اش نداشت. فوتبال ایتالیا اما در این فصل از لیگ قهرمانان یک شاگرد بد هم داشت. یووه در این تورنمنت افتضاح نشان داد و در 6 بازی فقط سه امتیاز به دست آورد. این تیم به سختی خودش را به لیگ اروپا رساند.

این بروژ شگفتی‌ساز

بزرگ‌ترین شگفتی این فصل لیگ قهرمانان را بروژ به وجود آورد. تیمی که هیچ‌کس انتظار نداشت بتواند از این گروه صعود کند اما در پایان هفته چهارم به یکی از اولین صعودکننده‌ها تبدیل شد. بروژ البته در انتها کمی لغزید و صدرنشینی را از دست داد. با این وجود باز هم عملکرد آنها در لیگ قهرمانان استثنایی بود. این تیم معادله‌های زیادی را در اروپا به هم زد.

سورپرایز پرتغالی‌ها

تیم‌های پرتغالی توانستند در این فصل از لیگ قهرمانان خودی نشان بدهند. پورتو با درخشش طارمی صدرنشین شد و حالا در دور بعدی نیز قرعه خوبی خواهد داشت. بنفیکا نیز دست به یک شاهکار بزرگ زد و در حضور پی‌اس‌جی توانست سرگروه شود. البته همه چیز بین این دو تیم کاملا برابر بود و این صدرنشینی فقط به خاطر زدن گل بیشتر در خانه حریف رقم خورد. بالاتر قرار گرفتن از پاریس با این همه ستاره، یک نتیجه فراموش‌نشدنی بود.

ام.ان.ام و آخرین شانس

پی‌اس‌جی باز هم با مثلث رویایی ام.ان.ام به جام حمله می‌کند اما این تیم در دور گروهی شبیه یک تیم قهرمان نبوده است. شاید این آخرین شانس این مثلث برای بردن لیگ قهرمانان در کنار هم باشد. در صورت ناکامی دوباره این تیم در اروپا، فروپاشی این ترکیب اصلا دشوار نخواهد بود.