عجیب‌ترین اتفاق این هفته داوری فوتبال، در نبرد تیم‌های آرسنال و برنتفورد رقم خورد. توپچی‌ها دقایقی بعد از زدن گل اول بازی، با گلزنی ایوان تونی روبه‌رو شدند تا اولین گل تروساد برای این باشگاه، یک گل سه امتیازی نباشد.

این صحنه البته حرف و حدیث‌های زیادی داشت و با اعتراض آرسنالی‌ها روبه‌رو شد. با این وجود بعد از بررسی‌های وی.ای.آر، گل برنتفورد سالم اعلام شد. پس از پایان بازی، میکل آرتتا که به شدت عصبانی به نظر می‌رسید، از این تصمیم انتقاد کرد. او تاکید داشت که دوباره صحنه را دیده و مطمئن است که این گل در شرایط آفساید به ثمر رسیده است. او همچنین از اتحادیه فوتبال انگلیس پاسخ خواست. چراکه بعد از پایان بازی پاسخی در این زمینه به آرسنالی‌ها داده نشده بود.

با گذشت چند روز از آن بازی، بالاخره جزئیات تازه‌ای از آن صحنه فاش شد. همان‌طور که واضح به نظر می‌رسید، گل تونی در شرایط آفساید به ثمر رسیده بود. با این حال چرا وی.ای.آر گل را سالم اعلام کرد؟ ظاهرا به دلیل یک اشتباه انسانی! بر اساس اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده، لی میسون در اتاق وی.ای.آر فراموش کرده همه خطوط آفساید را به دقت ترسیم کند.

اگر این اشتباه صورت گرفته، چرا بررسی صحنه تا این اندازه طول کشیده است؟ ظاهرا به این دلیل که وی.ای.آر در درجه اول صحنه رابه عنوان خطا بررسی کرده و چندان به آفساید توجهی نداشته است. همین مساله موجب شده که آرسنال به همین سادگی گل دریافت کند و در کورس قهرمانی دو امتیاز از دست بدهد.  حالا آرسنال و سیتی در جدول رده‌بندی لیگ برتر با بازی‌های برابر 6 امتیاز فاصله دارند. دو تیمی که باید به زودی در لیگ به مصاف هم بروند. اگر آرسنال با اختلاف کمی قهرمانی لیگ را از دست بدهد، این صحنه جنجال بیشتری به پا خواهد کرد.

تجربه این نبرد نشان داده که وی.ای.آر نیز اصلا بدون نقص نیست و برخی تصمیم‌‍‌ها در آن از سوی افراد گرفته می‌شود. این ماجرا برای فوتبال ایران هم مهم نیست.

بد نیست همه بدانند که با ورود وی.ای.آر تک تک مشکلات داوری حل نمی‌شود و بعضی ابهام‌ها در جای خودشان باقی می‌مانند. پس نباید آینده داوری را به صورت تمام و کمال به این پدیده گره زد.

البته که کمک‌داور ویدئویی یک ضرورت کلیدی است و کمک زیادی به برقراری عدالت در فوتبال کرده اما همین سیستم اگر با نهایت دقت مورد استفاده قرار نگیرد، دردسرساز خواهد شد و جنجال درست خواهد کرد. درست مثل جام جهانی که در آن وی.ای.آر فغانی را برای اصلاح تصمیم درستش فراخواند و همین مساله به گرفتن یک تصمیم اشتباه منجر شد.

به هر حال این موضوع، داستان جالبی را از تکنولوژی روایت کرده است. البته که در این مورد، تکنولوژی مقصر نیست و لی میسون باید جوابگوی این اتفاق باشد. بدون شک حالا که هفته‌های حساس لیگ برتر انگلیس در راه هستند، انتظار می‌رود حساسیت بیشتری روی داوری‌ها در اتاق وی.ای.آر شکل بگیرد و دیگر چنین اشتباه مهلکی رخ ندهد.