اتاق احیا!

شاید در دو هفته گذشته اوضاع برای پرسپولیس اصلا خوب پیش نرفته باشد اما این تیم هنوز چیز زیادی را از دست نداده است. پرسپولیسی‌ها از شرایط این روزها راضی نیستند اما در پایان هفته هجدهم لیگ برتر، فقط به دلیل تفاضل گل کم‌تر نسبت به سپاهان پایین‌تر از این تیم دیده می‌شوند. نبرد در آبادان، می‌تواند پرسپولیس را در مسیر احیا شدن قرار بدهد. اگر آنها بتوانند این ورزشگاه را با پیروزی ترک کنند، شانس زیادی برای پس گرفتن صدرنشینی در پایان هفته نوزدهم لیگ برتر خواهند داشت.

آریا رهنورد

 

امیدها نه، تیم اصلی بازی می‌کند

پس از تساوی هفته گذشته با آلومینیوم، عصبانی‌ترین نسخه از یحیی گل‌محمدی به سالن کنفرانس خبری رفت و در یک اظهارنظر عجیب، مدعی شد که از این به بعد با تیم امید در لیگ برتر شرکت می‌کند. ماجرا زمانی عجیب‌تر شد که او جلسه تمرینی تیمش را به مدت سه روز تعطیل کرد و امیدها را تمرین داد. با این وجود پرسپولیس در روزهای منتهی به نبرد با نفت آبادان، دوباره ترکیب اصلی را به تمرین برگرداند و با نفرات اصلی به این شهر سفر کرد تا مشخص شود که این ادعا واقعیت نداشته است. ظاهرا یحیی آن حرف را در عصبانیت زده و حالا تصمیمش را عوض کرده است. قرمزها البته باید در غیاب علیرضا بیرانوند روبه‌روی نفت به میدان بروند. گلری که هفته گذشته با کارت قرمز داور مسابقه مواجه شد. در تیم مقابل نیز حسین ساکی به دلیل محرومیت، فرصت بازی کردن برابر پرسپولیس را از دست داده است.

دو هفته قبل، پرسپولیسی‌ها پنج امتیاز با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده فاصله داشتند اما این فاصله حالا کاملا از بین رفته است. با این وجود بحران واقعی در نفت آبادان وجود دارد. تیمی که در پنج هفته اخیر فقط یک امتیاز به دست آورده و از هفته دوازدهم به بعد، دیگر هیچ بردی نداشته است

امیدوار به کشف لوکادیای دوم

پرسپولیسی‌ها این چند هفته از قرار دادن دیاباته در ترکیب ابتدایی خیری ندیدند. چراکه این بازیکن فاصله بسیار زیادی با آمادگی مطلوب داشت. شرایط عیسی آل‌کثیر نیز اصلا امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. مهاجم جدید سرخ‌ها یعنی لی‌اندرو پریرا با این تیم به آبادان سفر کرده و شاید اولین بازی‌اش برای پرسپولیس را در این جدال انجام بدهد. او امیدوار است بتواند خیلی زود در تیم جدیدش اثرگذار باشد و برای این تیم گل بزند. جالب اینکه اولین گل لوکادیا برای پرسپولیس نیز با یک ضربه دقیق وارد دروازه نفت آبادان شد. برزیلی‌های لیگ برتر، قربانی اولین نمایش درخشان لوکادیا شدند و حالا شاید پریرا این تجربه را دوباره برای‌شان تکرار کند. ظاهرا او در اولین تمرین‌ها با پرسپولیس، انگیزه و دوندگی زیادی از خودش به نمایش گذاشته است.

خاطره بد از آبادان

پرسپولیس در دیدار رفت لیگ برتر، نفت را شکست داد اما آخرین تجربه بازی این تیم در آبادان، اصلا تجربه خوشایندی نبود. آخرین سفر آنها به آبادان، هفته بیست و یکم فصل گذشته صورت گرفت. جایی که نفت خیلی زود در همان دقایق ابتدایی به گل رسید و در نیمه دوم نیز تیر خلاص را به پرسپولیس زد. آن شکست معنای مشخصی برای پرسپولیس داشت و در فاصله 9 هفته به پایان لیگ، عملا رویای قهرمانی را از این تیم گرفت. علیرضا منصوریان با آن برد شیرین و دلچسب، استقلال را یک قدم به قهرمانی لیگ نزدیک‌تر کرد. پرسپولیسی‌ها اصلا دوست ندارند چنین اتفاقی دوباره برای‌شان تکرار شود.

داوری زیر ذره‌بین

بعد از اتفاقاتی که در چند هفته گذشته برای داوری دیدارهای پرسپولیس رخ داده، عملکرد داورها در این بازی به شدت زیر ذره‌بین خواهد بود. پرسپولیسی‌ها در نبرد با آلومینیوم یک پنالتی از داور طلبکار شدند و آن بازی جنجال بسیار بزرگی به پا کرد. این اتفاق‌ها در نبرد با فولاد نیز وجود داشت. در حقیقت تیم یحیی به عنوان تیمی به زمین این مسابقه قدم می‌گذارد که در چند هفته اخیر اصلا دل خوشی از قضاوت داورها نداشته است. موضوعی که نبرد امروز را نیز جنجالی خواهد کرد.

بحران نفت، نگرانی پرسپولیس

دو هفته قبل، پرسپولیسی‌ها پنج امتیاز با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده فاصله داشتند و از حاشیه امن نسبتا مناسبی برخوردار بودند اما این فاصله حالا کاملا از بین رفته است. با این وجود نمی‌توان شرایط پرسپولیس را کاملا بحرانی توصیف کرد. بحران واقعی در نفت آبادان وجود دارد. تیمی که در پنج هفته اخیر فقط یک امتیاز به دست آورده و از هفته دوازدهم به بعد، دیگر هیچ بردی نداشته است. به نظر می‌رسد شمارش معکوس در این باشگاه برای تابارس نیز شروع شده است. اگر او نتواند شرایط نفت را تغییر بدهد، هر بازی می‌تواند به آخرین بازی او در این تیم تبدیل شود.

تاکتیک و ضدتاکتیک

به نظر می‌رسد نقشه نفت برای این بازی، درست مثل نبرد برگشت با فولاد است. آنها تلاش می‌کنند تا همه فضاها را ببندند و بازی را از جریان بیندازند. تجربه نشان می‌دهد که تیم یحیی اساسا روبه‌روی تیم‌هایی با دفاع چندلایه به مشکل می‌خورد. این تیم در دو هفته گذشته نتوانسته به فولاد و آلومینیوم گل بزند و می‌خواهد به هر قیمتی این روند را تغییر بدهد. خط حمله قرمزها، بزرگ‌ترین مسئولیت را در این خصوص خواهد داشت. آنها برای عبور از نفت، باید به لحاظ هجومی بهتر از دو بازی دیگر  نشان بدهند.