آریا رهنورد

بدون هیچ شک و تردیدی، امروز یکی از مهم‌ترین و تماشایی‌ترین روزهای این فصل لیگ برتر را سپری خواهیم کرد. روزی که در آن چهار بازی برگزار می‌شود و هر چهار بازی،  به دلایلی بسیار مهم هستند. پرسپولیس و آلومینیوم که خطوط دفاعی فوق‌العاده‌ای دارند، نبرد کلین‌شیت را در آزادی برگزار می‌کنند، سپاهان و گل گهر نیز یکی از حساس‌ترین دیدارهای فصل را روی صحنه می‌برند، تراکتور در یک نبرد انتقامی میزبان فولاد خوزستان است و ملوان و نساجی نیز دربی شمال را برگزار می‌کنند. آن‌چه به نبردهای این روز جلوه‌ای تماشایی‌تر می‌بخشد، تزئین شدن سکوها با هواداران خواهد بود.

 پرسپولیس-آلومینیوم؛ سلاطین کلین‌شیت

پرسپولیس و آلومینیوم در حالی به مصاف هم می‌روند که به لحاظ کلین‌شیت، از بهترین‌های لیگ برتر بوده‌اند و به لحاظ داشتن گلرهای آماده نیز شرایط بسیار خوبی دارند. علیرضا بیرانوند از زمان بازگشت به پرسپولیس، روزهای بسیار خوبی را در این تیم پشت سر گذاشته و پورحمیدی که پنالتی‌گیرترین گلر نیز به شمار می‌رود، فصل فوق‌العاده‌ای را در تیم مهدی رحمتی سپری کرده است. پورحمیدی هفته گذشته در نبرد با نفت آبادان نیز توانست یک ضربه پنالتی را مهار کند. دو تیم با روحیه متفاوتی به استقبال این جدال می‌آیند. تیم یحیی هفته گذشته بازی جنجالی اهواز را واگذار کرد و دومین شکستش در این فصل را پشت سر گذاشت. آلومینیوم اما نفت آبادان را با سه گل شکست داد و هفته دلچسبی را در خانه تجربه کرد. آلومینیوم در این چند فصل، همیشه رقیب سرسختی برای پرسپولیس بوده است. آنها تا قبل از شروع لیگ بیست و دوم، ورزشگاه خانگی‌شان را به یک کابوس بزرگ برای پرسپولیس تبدیل کرده بودند اما این فصل بالاخره در اراک روبه‌روی سرخ‌ها بازنده شدند. اولین برد این فصل قرمزها، مقابل همین حریف به دست آمد. آلومینیوم البته سابقه شکست دادن پرسپولیس در استادیوم آزادی را هم دارد. آخرین جدال دو تیم در این ورزشگاه فصل گذشته در جام حذفی رقم خورد. جایی که اراکی‌ها در یک نبرد جذاب، پرسپولیس را با نتیجه سه بر دو شکست دادند. به نظر می‌رسد این نبرد، یک مسابقه کاملا کم گل باشد. چراکه پرسپولیس در این فصل فقط هفت گل خورده و آلومینیوم نیز تنها هشت گل خورده داشته است. در حقیقت هر دو تیم خط دفاعی فوق‌العاده‌ای دارند و از این حیث، شرایط خوبی را پشت سر می‌گذارند. نکته قابل توجه این بازی برای پرسپولیس، بازی دوباره روبه‌روی تماشاگرها بعد از نزدیک به پنج ماه است. اتفاقی که انگیزه بازیکنان این تیم را برای درخشیدن در این نبرد به اوج می‌رساند. پرسپولیس برای این بازی مصدومی ندارد و انتظار می‌رود آل‌کثیر نیز اولین بازی‌اش در بازگشت به تیم را در این جدال پشت سر بگذارد. مهدی رحمتی برای این بازی امید زیادی به درخشش مهاجم جوان تیمش دارد. محمدرضا آزادی این روزها فوق‌العاده ظاهر شده و در چند بازی گذشته نقش مهمی در پیروزی‌های آلومینیوم ایفا کرده است. این تیم به تازگی با محمدرضا خلعتبری نیز قرارداد بسته و شاید ستاره سابق پرسپولیس را روبه‌روی این حریف به زمین بفرستد. در مجموع به نظر می‌رسد این یک نبرد جذاب برای کلین‌شیت در آزادی باشد. شاید تساوی بدون گل محتمل‌ترین نتیجه برای این مسابقه به حساب بیاید اما یک گل زودهنگام می‌تواند همه چیز را کاملا تغییر بدهد.

پرسپولیس و آلومینیوم در حالی به مصاف هم می‌روند که به لحاظ داشتن گلرهای آماده شرایط بسیار خوبی دارند. علیرضا بیرانوند از زمان بازگشت به پرسپولیس، روزهای بسیار خوبی را در این تیم پشت سر گذاشته و پورحمیدی که پنالتی‌گیرترین گلر نیز به شمار می‌رود، فصل فوق‌العاده‌ای را در تیم مهدی رحمتی سپری کرده است

تراکتور-فولاد؛ نبرد اسپانیایی!

یکی از حساس‌ترین و تماشایی ترین نبردهای امروز، بین تراکتور و فولاد برگزار می‌شود. برخورد دو تیم در نیم‌فصل اول لیگ نیز بسیار جذاب و تماشایی از کار درآمد و پنج گل داشت. آن روزها البته قربان بردی‌اف روی نیمکت تراکتور نشسته بود. برای مدت زیادی، آن جدال تنها پیروزی خانگی فولاد به شمار می‌رفت اما فولادی‌ها توانستند دومین پیروزی‌شان در خانه را روبه‌روی پرسپولیس جشن بگیرند. این نبرد در تبریز، یک جدال اسپانیایی خواهد بود. چراکه خمز چندین سال در لالیگا کار کرده و نکو سابقه بازی در این لیگ را دارد و البته روبرتو تورس نیز در این نبرد حاضر خواهد بود. کاپیتان سابق اوساسونا هشت فصل در لالیگا بازی کرده و به محض ورود به فوتبال ایران توانست با اولین شوت، دروازه پرسپولیس را باز کند و اولین گلش را در لیگ برتر به ثمر برساند. نکته جالب توجه این بازی، برگزاری بازی در حضور هواداران پرشور تراکتور است.

یکی از حساس‌ترین و تماشایی‌ترین نبردهای امروز، بین تراکتور و فولاد برگزار می‌شود. این نبرد در تبریز، یک جدال اسپانیایی خواهد بود. چراکه خمز چندین سال در لالیگا کار کرده و نکو سابقه بازی در این لیگ را دارد و البته روبرتو تورس نیز در این نبرد حاضر خواهد بود

پاکو از زمان ورود به فوتبال ایران همواره منتظر چنین لحظه‌ای بوده و حالا بالاخره آن را تجربه خواهد کرد. جالب اینکه قرار است عواید این بازی نیز به مردم زلزله‌زده شهرستان خوی اختصاص داده شود. در پنج دیدار اخیر تراکتور و فولاد، تیم تبریزی هرگز به عنوان تیم برنده زمین مسابقه را ترک نکرده است. در این پنج مسابقه، دو بار فولاد برنده شده و سه بار نیز بازی با تساوی به پایان رسیده است. دو تیم در جدول رده‌بندی نیز بسیار نزدیک به هم هستند و تنها دو امتیاز با هم فاصله دارند. بازگشت محمد عباس‌زاده به فرم خوب، خبر ایده‌آلی برای خمز به شمار می‌رود. وظیفه گلزنی در تیم او اما این روزها به یک هافبک واگذار شده و این رضا اسدی است که گلزن اول این روزهای باشگاه به شمار می‌رود. بازیکنی که سابقه باز کردن دروازه فولاد در لباس پرسپولیس را دارد. هر دو تیم با پیروزی هفته‌های گذشته، روحیه خوبی برای جدال حساس امروز دارند. مسابقه‌ای که برای ادامه مسیر آنها در این فصل تعیین‌کننده خواهد بود.

 

سپاهان-گل گهر؛ دو آقای خاص در یک قاب!

برخورد سپاهان و گل گهر در نیم‌فصل اول لیگ برتر، بدون شک یکی از زیباترین نبردهای این فصل بود. جایی که سپاهان با دو گل از حریف جلو افتاد و گل گهر با قدرت به بازی برگشت و توانست کار را به تساوی بکشاند. نبردهای قلعه‌نویی با تیم‌های سابق‎ش همیشه جذاب هستند و بدون شک این بار یک بازی تماشایی بین این تیم و سپاهان شکل خواهد گرفت. گل گهر به طور کلی یکی از تیم‌های سرگرم‌کننده این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود. تیمی که در هر دو هفته گذشته به تساوی دو-دو با رقبا رسیده است. این نبرد، جدال بهترین خط حمله‌های لیگ برتر نیز هست. هم سپاهان و هم گل گهر در این فصل 24 گل به ثمر رسانده‌اند و از این حیث بهترین تیم‌های لیگ برتر ایران به شمار می‌روند. به لحاظ دفاعی اما سپاهان آمار بهتری داشته است. تیمی که در این فصل 10 گل خورده، در حالی که این آمار برای گل گهر 16 گل خورده بوده است. قلعه‌نویی پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر است و ژوزه مورایس، یکی از بهترین مربیانی به شمار می‌رود که به این لیگ قدم گذاشته‌اند. در نتیجه انتظار می‌رود این بازی به لحاظ فنی در سطح بسیار بالایی برگزار شود. یکی از چهره‌های ویژه این جدال محمدرضا حسینی خواهد بود. بازیکنی که در همین نیم‌فصل با یک قرارداد قرضی از سپاهان راهی گل گهر شد تا برای سومین بار شاگرد امیر قلعه‌نویی شود. هم سپاهان و هم گل گهر مدعیان جدی قهرمانی لیگ هستند و امیدوارند یک هفته بعد از متوقف شدن صدرنشین، شانس‌شان را برای نزدیک‌تر شدن به صدر محک بزنند. این بازی برای هر دو تیم بی‌نهایت کلیدی خواهد بود.

 ملوان-نساجی؛ شمال فراموش نمی‌کند!

یکی از دربی‌های جذاب این فصل فوتبال ایران، دربی شمال بین ملوان و نساجی خواهد بود. نبردی که در حضور هوادارها، جذابیت بیشتری هم به دست می‌آورد. ملوان و نساجی هفته خوبی را پشت سر نگذاشتند. نساجی در خانه به سپاهان باخت و ملوان یک شکست سنگین را روبه‌روی استقلال تجربه کرد. با این وجود هر دو تیم در هفته‌های گذشته در فرم خوبی بوده‌اند و به اهداف‌شان نزدیک‌تر شده‌اند. این بازی برخورد دو چهره‌ است که سابقه حضور در خط میانی باشگاه پرسپولیس را دارند. دو سرمربی جوان که اولین فصل سرمربیگری در فوتبال ایران را پشت سر می‌گذارند. جالب اینکه روی خط دروازه دو تیم نیز دو نفر از گلرهای سابق پرسپولیس دیده می‌شوند. ملوان در پنج بازی گذشته چهار بار کلین‌شیت کرده و پنج گل به ثمر رسانده است. نساجی اما در این پنج هفته، دو برد به دست آورده است. در پنج تقابل آخر دو تیم، هر کدام از آنها صاحب دو پیروزی شده‌اند.