آریا طاری

مسابقه جنجالی سوپرجام سرانجام با قهرمانی فولادی‌ها به پایان رسید تا تیم جواد نکونام برای اولین بار در همه تاریخش، بردن این جام را جشن بگیرد. پرسپولیسی‌ها برخلاف لیگ برتر، موفق به گلات کردن در سوپرجام نشدند و نتوانستند پنجمین قهرمانی متوالی در این تورنمنت را جشن بگیرند. این نبرد، لحظه‌های جنجالی زیادی داشت و در نهایت با تنها گل موسی کولیبالی، به سود فولادی‌ها به پایان رسید تا این تیم بعد از دو شکست متوالی روبه‌روی پرسپولیس در این فصل، بالاخره انتقام‌شان را از این حریف بگیرند.

اولین بازنده، آخرین برنده

فولاد خوزستان یکی از دو تیمی بود که به اولین مسابقه سوپرجام راه پیدا کرد. آنها بعد از اولین قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر، در سوپرکاپ روبه‌روی قهرمان آن دوره جام حذفی یعنی صبا قرار گرفتند. در آن نبرد جنجالی که دعوای معروف دایی و ایمان مبعلی را هم رقم زد، صباباتری حریف را با یک نتیجه کاملا یک‌طرفه شکست داد و قهرمان اولین دوره سوپرجام لقب گرفت. فولاد بعدها یک بار دیگر هم قهرمان لیگ برتر شد اما در آن دوره خبری از برگزاری سوپرجام نبود. این تیم بعدها به عنوان قهرمان جام حذفی، دوباره به سوپرجام برگشت و بالاخره توانست این جام را فتح کند. فولاد حالا اولین بازنده و آخرین برنده تاریخ سوپرجام‌های فوتبال ایران است. آنها همچنین بعد از صبا، پرسپولیس و ذوب‌‌آهن، چهارمین تیمی هستند که توانسته‌اند سوپرجام را در فوتبال ایران فتح کنند.

بدتر از بدترین‌ها!

یک بازی بزرگ دیگر و یک نمایش فاجعه‌بار دیگر از مهدی شیری. بازیکنی که معلوم نیست کادر فنی پرسپولیس چه زمانی از او قطع امید می‌کنند. به نظر می‌رسد یحیی باید در دیدارهای حساس یک نفر را مامور مهار مستقیم شیری کند که دوباره گاف ندهد. بدترین بازیکن قرمزها در فینال آسیا، این بار روبه‌روی فولاد به راحتی هرچه تمام‌تر از زمین مسابقه اخراج شد. فقط شیری می‌توانست در حالی که تیمش با یک گل عقب افتاده و یک کارت زرد هم دارد، بی‌محابا روی پای بازیکن حریف برود و از زمین اخراج شود. جالب‌تر اینکه پرسپولیس بازیکن خارجی هم در این پست به خدمت گرفته و او عملا ذخیره شیری در این تیم شده است! به هر حال سال‌ها بعد شیری می‌تواند جای ثابتی در فهرست بدترین مدافعان تاریخ پرسپولیس داشته باشد. او تا همین جا علی‌الحساب روی از دست رفتن دو جام برای باشگاه، نقش مستقیمی ایفا کرده است.

فولاد خوزستان درهمه تاریخش برنده دو جام مهم در فوتبال ایران شده بود. آنها یک بار با ملادن فرانچیچ و یک بار با حسین فرکی لیگ برتر را فتح کردند. این باشگاه اما در همین دو سال اخیر درست به اندازه همه تاریخش جام گرفته است

تساوی نکو با تاریخ

فولاد خوزستان درهمه تاریخش برنده دو جام مهم در فوتبال ایران شده بود. آنها یک بار با ملادن فرانچیچ و یک بار با حسین فرکی لیگ برتر را فتح کردند. این باشگاه اما در همین دو سال اخیر درست به اندازه همه تاریخش جام گرفته است. نکونام هم تبدیل به اولین مربی این باشگاه شده که «دو جام» را با تیم اهوازی فتح می‌کند. او و تیمش فصل گذشته فاتح جام حذفی شدند و حالا هم سوپرجام را بردند. جام‌هایی که هرگز در تاریخ فولاد به دست نیامده بودند. البته وزن این دو جام را اصلا نمی‌توان با دو جام قبلی فولاد مقایسه کرد اما به هر حال این موفقیت‌ها برای این سرمربی قابل اعتنا هستند. او مسیر بسیار درستی را در دنیای مربیگری طی کرده و حالا در نقطه ایده‌آلی ایستاده است. با این روند نکو می‌تواند در آینده حتی به بردن لیگ برتر هم فکر کند.

ناامید مثل یحیی

از لحن صحبت‌ها و زبان بدن یحیی گل‌محمدی کاملا پیدا بود که او چه ناامیدی بزرگی را به دوش می‌کشد. یحیی این روزها اصلا شرایط خوبی ندارد و با وجود پس گرفتن استعفا، با نگرانی‌های زیادی روبه‌رو شده است. تیم او در بازار نقل و انتقالات زمستانی اصلا تقویت نشده و طبیعتا در رقابت با تیمی مثل فولاد که چند خرید آرمانی داشته، موفق نبوده است. در روزهایی که استقلال ترکیبش را با خرید دو مهره جدید تقویت کرده، سپاهان یک گلر مطرح را به خدمت گرفته و فولاد عملا ترکیبش را نو کرده، شرایط پرسپولیس اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. آنها یکی از شانس‌های جدی‌شان برای بردن جام در این فصل را از دست داده‌اند و با این روند بعید نیست که این فصل را بدون جام به پایان برسانند. ظاهرا مدیران یحیی به این سرمربی گفته‌اند که فقط می‌توانند بازیکن «آزاد» جذب کنند. موضوعی که موجب پوزخند کنایه‌آمیز یحیی هم شده است. چراکه طبیعتا بازیکنی در سطح پرسپولیس در این مقطع از فصل به هیچ عنوان بازیکن آزاد نیست.

شلوغ‌کارها

بازی سوپرجام چندان زیبا نبود و بخشی مهمی از این زشتی، به نیمکت‌ها برمی‌گشت. نیمکت‌هایی که دائما شلوغ می‌کردند و سروصدا راه می‌انداختند. این عادت همیشگی باشگاه فولاد و نیمکت‌نشین‌هایی مثل مهدی هاشمی‌نسب است که در جریان بازی مدام سر داور فریاد می‌کشند. در چنین مسابقه‌هایی عموما نقاب آرامش و منطق هم می‌افتد تا حتی چهره‌های آرامی مثل حمید مطهری هم به وسط معرکه بروند و سر داور هوار بکشند. این بازی برخورد دو نیمکت بسیار شلوغ بود.