آریا رهنورد

سومین نبرد فصل فولاد و پرسپولیس، سرنوشت یک جام را در فوتبال ایران روشن خواهد کرد. قرمزهای پایتخت در هر دو مسابقه قبلی، فولاد را شکست داده‌اند و این فصل روبه‌روی دو سرمربی مختلف این باشگاه به برتری رسیده‌اند. جدال امروز اما یک نبرد بسیار جذاب، نزدیک و تعیین‌کننده خواهد بود. باید منتظر ماند و دید که اولین جام این فصل فوتبال ایران را کدام تیم به دست می‌آورد. قهرمان فصل گذشته لیگ برتر یا قهرمان فصل گذشته جام حذفی؟ شاگردان جواد نکونام یا پسران یحیی گل‌محمدی؟

پرسپولیس و فولاد امروز در حالی نبرد سوپرجام را برگزار می‌کنند که اوضاع متفاوتی در فصل نقل و انتقالات داشته‌اند. قرمزهای تهران با وجود داشتن یک لیست خرید پروپیمان، تنها احمد گوهری را جذب کرده‌اند. گلری که بعید است سهم زیادی از نبردهای پرسپولیس در ادامه این فصل داشته باشد. فولاد اما با خرید آرش رضاوند، بازگرداندن عارف آقاسی، جذب محمدرضا خلعتبری، امضای قرارداد با شهاب گردان و البته خرید علیرضا کوشکی از پیکان، ترکیب بسیار قدرتمندی برای نیم‌فصل دوم ساخته است. کوشکی یکی از گزینه‌های جدی پرسپولیس در پنجره زمستانی نقل و انتقالات بود اما در نهایت ترجیح داد لباس فولاد را بر تن کند. صالح حردانی هم تنها مهره جداشده مهم فولاد در این زمستان به حساب می‌آید. در حقیقت فولاد در پنجره نقل و انتقالات به خوبی تقویت شده و فصل را با تیم متفاوتی ادامه خواهد داد. یحیی اما اصلا از روند تقویت تیمش راضی نیست و بارها تاکید کرده که مدیریت نتوانسته خواسته‌های فنی‌اش را برآورده کند. یحیی تقریبا در همه نقاط زمین به دنبال جذب نفرات جدید بود اما این اتفاق در فاصله کوتاهی تا پایان فصل نقل و انتقالات رخ نداده است. به همین دلیل شائبه‌هایی درباره استعفای دوباره او از باشگاه نیز به گوش می‌رسد. این روند اصلا برای ستاره‌های تیم خوشایند به نظر نمی‌رسد. با این وجود همه آنها می‌دانند که بردن سوپرجام شرایط را به شکل مطلوبی تغییر خواهد داد. این مسابقه برای سرخ‌ها از هر دو جدال قبلی با فولاد در لیگ برتر سخت‌تر خواهد بود. جدالی که برنده‌اش یک جام را بالای سر می‌برد و به همین خاطر، حساسیت بسیار زیادی خواهد داشت.

این سومین تجربه رویارویی پرسپولیس و فولاد در مسابقاتی به جز لیگ برتر است. دو تیم دو بار هم در جام حذفی مسابقه داده‌اند و سهم هر کدام‌شان در این نبردها، یک صعود بوده است. حالا آنها برای اولین بار در سوپرجام با هم روبه‌رو می‌شوند

این سومین تجربه رویارویی پرسپولیس و فولاد در مسابقاتی به جز لیگ برتر است. دو تیم دو بار هم در جام حذفی مسابقه داده‌اند و سهم هر کدام‌شان در این نبردها، یک صعود بوده است. حالا آنها برای اولین بار در سوپرجام با هم روبه‌رو می‌شوند. تیم گل‌محمدی فصل قبل با رسیدن به پنجمین قهرمانی متوالی لیگ برتر، راه خودش را به طرف سوپرکاپ هموار کرد و تیم نکو با اولین قهرمانی تاریخ فولاد در جام حذفی و شکست دادن استقلال در دیدار فینال، به این نبرد رسید. هر دو تیم فصل موفقی را پشت سر گذاشتند اما در فصل جدید در جدول لیگ برتر شرایط متفاوتی دارند. پرسپولیس با 35 امتیاز تیم دوم جدول است و یکی از مدعیان جدی قهرمانی این فصل به حساب می‌آید. تیمی که در لیگ بیست و یکم فقط یک بار شکست خورده و باز هم مدعی نشان داده است. فولاد اما در این فصل تنها به 21 امتیاز رسیده و فعلا در میانه‌های جدول دیده می‌شود. فولاد در این فصل پنج بار زمین را به عنوان تیم بازنده ترک کرده است. پرسپولیسی‌ها در نبرد سیرجان همانند چند مسابقه گذشته، عیسی آل‌کثیر را در اختیار ندارند. سیامک نعمتی هم مصدوم شده و نمی‌تواند تیمش را در این جدال همراهی کند. خستگی ملی‌پوش‌ها نیز یحیی را کمی نگران کرده اما انتظار می‌رود فرجی، کامیابی‌نیا، وحید امیری و مهدی ترابی از ابتدا در ترکیب پرسپولیس برای این جدال قرار بگیرند. میلاد سرلک هم غایب دیگر سرخ‌ها برای این مسابقه به شمار می‌رود و گل محمدی جانشین او را از بین اسدی و شریفی انتخاب خواهد کرد. برخلاف پرسپولیس، فولاد از لیگ قهرمانان حذف نشده و این فصل تقویم فشرده‌ای خواهد داشت. با توجه به تقویم فشرده این فصل، آنها باید تمرکز زیادی داشته باشند تا به نتایج دلخواه‌شان برسند. پرسپولیس و فولاد، آخرین نبردشان قبل از تعطیلات لیگ را روبه‌روی هم برگزار کردند و حالا در اولین نبرد بعد از پایان اردوهای تیم ملی هم، روبه‌روی هم قرار خواهند گرفت.

داستان سوپرجام در فوتبال ایران، داستان جالب و عجیبی است. این مسابقه اولین بار در سال 84 برگزار شد و صبای قم اولین برنده‌اش لقب گرفت. برای 11 سال اما دیگر خبری از سوپرکاپ نبود. این مسابقه از سال 95 به تقویم برگشت و این بار ذوب‌آهن توانست استقلال خوزستان را برای رسیدن به قهرمانی شکست بدهد. در چهار فصل بعدی، پرسپولیس دو بار قهرمان این رقابت شد اما دو قهرمانی‌اش بدون حضور در زمین به دست آمد. حالا آنها برای پنجمین قهرمانی متوالی در این جام، در سیرجان روبه‌روی حریفی قرار خواهند گرفت که در اولین و آخرین تجربه حضورش در  این رقابت، به سختی شکست خورده و حالا به دنبال اولین قهرمانی‌اش در این جام خواهد بود.