آریا طاری

قطعا نباید چشم از مسابقه‌ای برداشت که دو طرفش، فرهاد مجیدی و جواد نکونام هستند. دو مربی که همیشه آماده خلق موقعیت‌های جذاب به نظر می‌رسند. ستاره‌های سابق استقلال حالا به دو سرمربی نسبتا باتجربه در لیگ برتر تبدیل شده‌اند. نکو در سه تیم مختلف کار کرده و فرهاد در سه مقطع مختلف، سرمربی استقلال بوده است. دوازدهمین مسابقه این فصل هر کدام از این دو تیم، اهمیت بسیار زیادی برای آنها دارد. امروز استقلال برای حفظ صدرنشینی می‌جنگد و فولاد برای نزدیک‌تر شدن به رده‌های بالایی جدول روبه‌روی حریفش قرار می‌گیرد.

پرواز بدون بال راست

نکته نگران‌کننده برای استقلال در این مسابقه، غیبت احتمالی هر دو بال راست این تیم است. وریا غفوری در چند هفته گذشته مصدوم بوده و قبل از مسابقه با فولاد هم نتوانسته در تمرین‌های عمومی استقلال شرکت کند. کوین یامگا هم به دلیل سرماخوردگی در چند روز اخیر در تمرین تیم حضور نداشته است. با این روند استقلال بال راست تخصصی در این مسابقه ندارد و این اتفاق برای تیمی که با روش سه دفاعه بازی می‌کند، نگران‌کننده به نظر می‌رسد. احتمالا محمد دانشگر در این مسابقه برای بازی در این پست مهیا خواهد شد. دانشگر قبلا هم نشان داده که قابلیت‌های هجومی خوبی دارد و به خوبی می‌تواند همزمان با کمک به دفاع، به حملات استقلال هم اضافه شود.

چه کسی نکوتر است؟

آن‌چه به این مسابقه جذابیت بیشتری می‌بخشد، برخورد نکونام و فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی دو تیم است. این دو مربی فصل گذشته دو بار روبه‌روی هم قرار گرفتند و هر کدام توانستند یک مسابقه را به عنوان مربی برنده ترک کنند. دیگر برخورد فصل گذشته دو تیم، با برتری نکو روبه‌روی فکری همراه شد. همان مسابقه‌ای که در نهایت شرایط را برای محمود فکری به شدت بحرانی کرد و این مربی را زیر سوال برد. فرهاد و نکو، زمانی در استقلال همبازی بودند و در کنار هم، قهرمانی لیگ برتر را هم جشن گرفتند. حالا اما چندین سال از آن روزها سپری شده و این دو نفر حالا به عنوان دو رقیب روبه‌روی هم خواهند ایستاد. پست بازی آنها در دوران بازی کاملا متفاوت به نظر می‌رسید. نکو یک هافبک تدافعی بود و فرهاد در خط حمله برای تیمش به میدان می‌رفت. در دوران مربیگری هم نکو فلسفه تدافعی‌تری دارد و فرهاد یک مربی نسبتا هجومی‌تر است. بدون هیچ شکی، این یک مسابقه به شدت باکیفیت خواهد بود.

آن‌چه به این مسابقه جذابیت بیشتری می‌بخشد، برخورد نکونام و فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی دو تیم است. این دو مربی فصل گذشته دو بار روبه‌روی هم قرار گرفتند و هر کدام توانستند یک مسابقه را به عنوان مربی برنده ترک کنند

تولد دوباره یک گلر

سیدحسین حسینی فصل بسیار خوبی را در ترکیب استقلال سپری می‌کند. او در چهار مسابقه اخیر استقلال در لیگ برتر توانسته دروازه آبی‌ها را بسته نگه دارد. سیدحسین در مسابقه سخت با فولاد به دنبال پنجمین کلین‌شیت‌ متوالی‌اش در لیگ برتر خواهد بود. درخشش سیدحسین، رفتار استقلالی‌ها با رشید مظاهری را هم تغییر داده است. بازیکنی که از شروع فصل حتی در فهرست‌های اولیه این تیم هم قرار نمی‌گیرد. سیدحسین حتی در مسابقه قبلی روبه‌روی پدیده با وجود فاصله محسوس تیم با رقیب، باز هم واکنش‌های درخشانی داشت و مانع باز شدن دروازه تیمش شد. بعد از پرسپولیس و سپاهان، حالا سیدحسین امیدوار است روبه‌روی یک حریف بزرگ دیگر هم کلین‌شیت کند.

نبرد انتقامی

آخرین تقابل استقلال و فولاد قبل از مسابقه امروز، فینال فصل گذشته جام حذفی بود. یک جدال بسیار سخت و نزدیک که با تساوی به پایان رسید و در نهایت برد فولادی‌ها در ضربات پنالتی را رقم زد. نتیجه‌ای که یک ضربه روحی بزرگ به فرهاد و تیمش زد و جلوی رسیدن این مربی به اولین جام دوران مربیگری‌اش را گرفت. حالا این مسابقه، یک نبرد انتقامی بین این دو تیم خواهد بود. استقلال امروز در استادیوم آزادی دست به هر کاری می‌زند تا در جدال با فولاد، به عنوان تیم برنده از زمین خارج شود.

برخورد گل‌نخورها

اگر به آمار و ارقام جدول لیگ برتر نگاه کنیم، شرایط دفاعی دو تیم کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. چراکه استقلال در این فصل فقط دو گل دریافت کرده و دروازه فولاد 9 بار باز شده است. با این حال نباید فراموش کرد که فولاد در دو هفته اول لیگ، 6 گل خورده بود و اساسا هفت گل از 9 گل خورده این فصل فولاد مربوط به دوران ویسی هستند. از زمانی که هدایت فولاد به نکونام سپرده شده، این تیم در لیگ برتر فقط دو گل خورده داشته است. این آمار رویایی نشان می‌دهد که هم استقلال و هم فولاد، خطوط دفاعی فوق‌العاده و نفوذناپذیری دارند.

جعفر علیه شیمبا

در مسابقه‌ دو تیمی که دو خط دفاعی آرمانی دارند، کار گل‌زن‌ها بسیار سخت خواهد بود. در این جدال شیمبا همانند دیدارهای گذشته امید اول گل‌زنی فولاد است. استقلالی‌ها هم امیدوارند روند خوب ژستد و آرمان رمضانی ادامه پیدا کند اما اگر قرار باشد فقط یک بازیکن را به عنوان نماد گل‌های حساس در این فصل استقلال معرفی کنیم، آن بازیکن جعفر سلمانی خواهد بود. بازیکنی که به عنوان بال چپ، سه گل برای استقلال زده و این تیم در هر سه مسابقه برنده بوده است.