آریا رهنورد

وقتی بیرانوند رسما اولین قرارداد اروپایی در زندگی ورزشی‌اش را امضا کرد تا آخرین ماه‌های حضور در پرسپولیس را پشت سر بگذارد، هواداران باشگاه چندان شوکه نشدند و اعضای کادر فنی نیز، نگرانی بزرگی را تجربه نکردند. بیرو در پرسپولیس، یک جانشین آماده داشت که در طول همین فصل، فوق‌العاده ظاهر شده بود. در مورد مهدی ترابی اما این موضوع به هیچ وجه صدق نمی‌کند. جدایی او برای پیوستن به یک تیم اروپایی در پایان فصل، از همین حالا بزرگ‌ترین دغدغه هواداران باشگاه است. مهدی با گل‌های کلیدی‌اش در لیگ نوزدهم، بی‌جانشین‌ترین ستاره پرسپولیس محسوب می‌شود.

«ترابی گل می‌زند و پرسپولیس می‌برد». این گزاره را در طول فصل، بارها و بارها شنیده‌ایم. اتفاقی که دائما تکرار می‌شود تا قرمزها فاصله بیشتری از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌ها بگیرند. حتی تعطیلات طولانی‌مدت لیگ برتر به خاطر شیوع کرونا نیز، تاثیری در کیفیت بازی ترابی نداشته است. او که پس از تعطیلات در اولین مسابقه روبه‌روی پیکان نیز محروم بود، این هفته روبه‌روی شاهین بوشهر خوش درخشید و توانست از تنها موقعیت گل جدی سرخ‌ها، یک گل حساس بیرون بکشد. شاید این، مهم‌ترین ویژگی ترابی در پرسپولیس لیگ نوزدهم باشد. او در این تیم به یک مهره فرصت‌طلب تبدیل شده که بازی‌های نزدیک را با فاصله میلی‌متری بین دو تیم، به نفع قرمزها تغییر می‌دهد. این هنر خاص مهدی ترابی است. مهدی قبل از امضای قرارداد با سرخپوشان، بیشتر به خاطر تکنیک و دریبل‌های تماشایی‌اش در ترکیب سایپا شناخته می‌شد. او یک بازیکن خلاق و بسیار موثر بود که در تیم ملی نیز مورد توجه کارلوس کی‌روش قرار داشت اما پس از برداشتن قدم بعدی در دنیای بازی، ترابی توانست یک تغییر بزرگ در مدل بازی‌اش نیز به وجود بیاورد. او اساسا بازیکن گل‌زنی نبود و کم‌تر درون محوطه جریمه دیده می‌شد. بیشتر گل‌های این بازیکن در لباس سایپا نیز با شوت‌های پشت محوطه جریمه رقم می‌خوردند. حتی فصل گذشته نیز، او موفق نشد گل‌های زیادی برای پرسپولیس بزند و پاس گل قهرمانی و شوت از راه دور به دروازه السد، مهم‌ترین کارهای او در آخرین فصل برانکو بودند اما در لیگ نوزدهم، همه چیز تغییر کرد و ترابی، به یک گل‌زن تمام‌عیار تبدیل شد. بازیکنی که حالا دیگر بخت‌های ایده‌آل گل‌زنی را از دست نمی‌دهد و حتی از معمولی‌ترین توپ‌ها برای تیمش، گل‌های سرنوشت‌ساز می‌سازد.

مهدی ترابی و گل‌های سه امتیازی او، در این فصل راه موفقیت را به پرسپولیس نشان داده‌اند. او متخصص زدن گل‌هایی است که گره کور مسابقه‌های مختلف را برای سرخ‌ها باز می‌کنند. اگر این ستاره نبود، تیم گابریل کالدرون احتمالا فصل را با یک تساوی بدون گل آغاز می‌کرد. او در همان دیدار هفته اول فصل با پارس جنوبی جم، به زیبایی دروازه حریف را باز کرد تا روی نمایش نه‌چندان دلچسب پرسپولیسی‌ها، سرپوش بگذارد. در این فصل پرسپولیس بارها درون زمین درخشان ظاهر نشده اما به لطف گل‌زنی مهدی ترابی، زمین را به عنوان تیم برنده ترک کرده است. برای مثال می‌توان به دیدار هفته دهم با فولاد خوزستان اشاره کرد. درست قبل از آن مسابقه حساس، تساوی جنجالی پرسپولیس روبه‌روی ماشین‌سازی رقم خورده بود و هواداران باشگاه به شدت علیه بازیکنان خودی موضع داشتند اما ترابی با یک پنالتی دقیق، تیمش را برنده آن بازی کرد تا گابریل کالدرون از زیر بار فشار خارج شود. مرد آرژانتینی در فوتبال ایران، بارها به انتقاد از عملکرد شاگردان خودی پرداخت اما هیچ‌وقت مهدی ترابی را سرزنش نکرد. چراکه می‌دانست ستاره شماره 9، بهترین و آماده‌ترین مهره این فصل پرسپولیس است. دیدنی‌ترین گل این فصل مهدی، در هفته چهاردهم روبه‌روی گل گهر سیرجان به ثمر رسید. یک شلیک استثنایی که توپ را از لایه‌های دفاعی پرشمار حریف عبور داد. شاید اگر آن گل به ثمر نمی‌رسید، سرخ‌ها قادر به شکست تیم مجید جلالی در آزادی نبودند. ترابی در دیدار برگشت با پارس جنوبی نیز، یک گل سه امتیازی دیگر برای تیمش به ثمر رساند و این هفته نیز، نشان داد که هنوز به گل‌های تعیین‌کننده کاملا وفادار است. شاید مهم‌ترین نکته در مورد این بازیکن، تنوع راه‌هایی است که او برای گل‌زنی انتخاب می‌کند. ضربه‌ چیپ، شوت از راه دور، پنالتی، شوت از زاویه بسته و بغل‌پاهای دقیق. ترابی راه دروازه رقبا را خیلی خوب بلد است و هر بار شیوه تازه‌ای برای عبور از مدافعان روبه‌رو پیدا می‌کند.

شاید اگر محرومیت از نقل و انتقالات در کار نبود و ترابی یک نیم‌فصل زودتر به پرسپولیس ملحق می‌شد، قرمزها در فینال آسیا شرایط به مراتب بهتری را تجربه می‌کردند. او در تابستان با سرخپوشان قرارداد بست و 6 ماه منتظر ماند تا به تیم جدیدش ملحق شود.

ترابی با این حجم از استعداد، شاید خیلی زود راهی فوتبال اروپا شود. پرسپولیسی‌ها می‌توانند با هزینه‌های دریافتی از این انتقال، درآمد قابل توجهی به دست بیاورند اما شاید پیدا کردن ستاره‌ای در حد و اندازه ترابی برای این باشگاه در بازار فوتبال ایران، یک ماموریت غیرممکن باشد. تماشای درخشش این روزهای مهدی، نگرانی‌ها از جدایی او را بیشتر و بیشتر می‌کنند.