آریا رهنورد

دوگانه قلعه‌نویی-دنیزلی، اولین بار حدود 13 سال قبل در فوتبال ایران ساخته شد. پس از برانکو، این دو مربی از گزینه‌های جدی کار کردن در تیم ملی بودند و در نهایت ژنرال روی نیمکت تیم نشست. دنیزلی هرگز سرمربی تیم ملی نشد و نیمکت تیم ملی، به امیر هم وفادار نبود. پس از آن روزها، این دو مربی تنها یک تقابل مستقیم دیگر را تجربه کرده بودند. بعد از سال‌ها، مصطفی ‌پاشا و قلعه‌نویی این بار در لیگ برتر روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. مسابقه‌ داغ و هیجان‌انگیزی که تا حدود زیادی تکلیف صدرنشینی این هفته از  لیگ را مشخص خواهد کرد.

تا همین دو هفته قبل، تصور می‌شد نبرد سپاهان و تراکتورسازی در لیگ برتر، جدالی میان رشید مظاهری و پیام نیازمند خواهد بود. هر دو دروازه‌بان تا پایان هفته هفتم، دروازه تیم‌شان را بسته نگه داشته بودند. خطوط دفاعی هر دو تیم، نفوذناپذیر به نظر می‌رسیدند اما این دو هفته، ماجرا کمی تغییر کرد. دروازه مظاهری در آبادان باز شد و تیم دنیزلی برای اولین بار در این فصل، برابر یکی از رقبا شکست خورد. این نتیجه، شروع لغزش پسران مصطفی بود و آنها یک هفته بعد با نمایشی ناامیدکننده در یادگار امام، چهار گل از استقلال خوردند تا در دو هفته متوالی از لیگ، حتی قادر به کسب یک امتیاز هم نباشند. سپاهانی‌ها هنوز هم در لیگ، بی‌شکست هستند اما در دو بازی اخیر، چهار امتیاز به سایپا و پارس جنوبی داده‌اند. خط حمله طلایی‌ها در این دو نبرد، اصلا درخشان ظاهر نشده و روند گل نخوردن‌های پیام نیز سرانجام از روی نقطه پنالتی، متوقف شده است. مسابقه امروز نقش‌جهان، حساسیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. هر دو تیم به خوبی می‌دانند که اگر به مسیر پیروزی برنگردند، با موجی از انتقاد روبه‌رو می‌شوند. هر دو تیم به خوبی می‌دانند که اگر در بازی امروز برنده نباشند، جایگاه‌شان در جدول را از دست خواهند داد. قلعه‌نویی در هفته‌های گذشته با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شده و شاید این حواشی، بخشی از تمرکز مرد کهنه‌کار نیمکت سپاهان را تحت تاثیر قرار داده‌اند. او پس از کنفرانس خبری جنجالی دیدار با سایپا، هنوز هم نتوانسته فشارها را پشت سر بگذارد و به همان شرایط بعد از شکست دادن پرسپولیس در آزادی برسد. اوضاع برای مصطفی دنیزلی نیز بهتر از او نیست. مرد ترک‌تبار نیمکت تراکتور، هفته گذشته برای اولین بار در یک تصمیم عجیب و ناگهانی، تیمش را با سه دفاع به زمین فرستاد. این ریسک بزرگ برابر استقلال، نتیجه‌بخش نبود و خط دفاعی تراکتور را به شدت آسیب‌پذیر کرد. آنها نظم همیشگی‌شان در دفاع را از دست دادند و نتیجه این اتفاق، تحمل یک شکست سنگین در خانه بود.

ژنرال و دنیزلی؛ همه چیز به آنها برمی‌گردد. این یک شطرنج تمام‌عیار بین دو مربی شناخته‌شده برای فوتبال ایران است. دو مربی با فلسفه‌های متفاوت که دو تیم پرستاره را در اختیار دارند. آنها در این فصل تنها با «قهرمانی» در لیگ می‌توانند رضایت مدیران باشگاه‌های‌شان را جلب کنند. برخورد امروز، پنجمین دوئل مصطفی دنیزلی و امیرقلعه‌نویی در رقابت‌های لیگ برتر است. اولین نبرد آنها در لیگ برتر چهارم برگزار شد. جایی که امیر یک مربی جوان و جاه‌طلب بود و فوتبال ایران، هنوز شناخت زیادی از مصطفی پاشا نداشت. در هفته بیستم لیگ برتر چهارم، پاس با گل آرش برهانی از استقلال پیش افتاد اما آبی‌ها با دو گل از عنایتی و فرزاد مجیدی، به حریف پاسخ دادند و برنده مسابقه شدند. در هفته دوم لیگ برتر پنجم نیز، پاس و استقلال دنیزلی و قلعه‌نویی این بار به عنوان دو مدعی جدی قهرمانی با هم برخورد کردند. این بار پاس با تک‌گل جواد شیرزاد، همه امتیازهای مسابقه را از حریفش گرفت. در دیدار برگشت همان فصل، جدال دو مربی با تساوی بدون گل تمام شد. در پایان آن فصل، این استقلال قلعه‌نویی بود که جام قهرمانی را بالای سر برد. در بازگشت مرد ترکیه‌ای به لیگ برتر پس از چند سال، امیر روی نیمکت تراکتورسازی حضور داشت. تیم بی‌دفاع و البته بی‌دروازه‌بان مصطفی دنیزلی به تبریز رفت و شکست وحشتناکی را تجربه کرد. آخرین برخورد دو مربی تا امروز، با پیروزی چهار بر یک قلعه‌نویی به پایان رسیده است. در چهار نبرد میان دو تیم، ژنرال دو بار برنده شده و تنها یک بار شکست خورده است. سهم تیم‌های امیر در این نبردها 6 گل و سهم تیم‌های مصطفی، سه گل بوده است.

روبه‌رو شدن با سپاهان، برای دنیزلی تجربه خوشایندی به نظر نمی‌رسد. او در شروع کار در پرسپولیس، فینال جام حذفی را در ضربه‌های پنالتی به این تیم اصفهانی واگذار کرد و اواخر همان فصل در نیمه‌نهایی جام حذفی، طعم شکست دردناکی را با هت‌تریک محمود کریمی مقابل این تیم چشید. در واقع او در طول یک سال، دو بار به دست سپاهان از جام حذفی کنار رفت! مرد اول نیمکت تراکتور، به خوبی می‌داند که برای موفقیت در فوتبال ایران باید روی چنین طلسم‌هایی خط بطلان بکشد. در مقابل اما قلعه‌نویی و شاگردها نیز برای صدرنشین ماندن، دست به هر کاری خواهند زد.