آریا رهنورد

ملحق‌ شدن به فوتبال اروپا برای بعضی از فوتبالیست‌ها مثل اللهیار صیادمنش، به سرعت اتفاق می‌افتد اما برای بعضی‌های دیگر، این تجربه‌ به سادگی به دست نمی‌آید. علیرضا بیرانوند در چند سال گذشته همواره مورد توجه چند باشگاه اروپایی قرار داشته و در هر پنجره نقل و انتقالات، ساز جدایی از باشگاه را کوک می‌کند اما در نهایت، در جلسه‌های تمرینی قرمزها حاضر می‌شود و قرارداد تازه‌ای را با تیمش امضا می‌کند. با این روند، بیرو تا آخرین روز دوران بازی در پرسپولیس خواهد ماند. پیش از او، بازیکنان دیگری نیز در آستانه اروپایی‌ شدن، این فرصت را از دست دادند و پس از آن دیگر پیشنهادی از اروپایی‌ها دریافت نکردند.

سیدمهدی رحمتی

در اوج دوران بازی، سیدمهدی رحمتی از چند تیم خارجی پیشنهاد گرفت اما در نهایت به گفته خودش حاضر نشد در کشوری که «فقط چهار انگشت با قطب شمال» فاصله دارد، توپ بزند! البته که اروپایی‌ شدن در این سال‌ها به سود گلرهای ایرانی تمام نشده و برای آنها چندان مفید نبوده اما شاید فاصله گرفتن سیدمهدی از حواشی همیشگی فوتبال ایران، در این سال‌ها به پیشرفت بیشتر این گلر کمک می‌کرد. رحمتی بهترین سال‌هایش را در استقلال گذراند و حالا فصل جدید را در باشگاه پدیده مشهد آغاز خواهد کرد. اگرچه هر روز حرف و حدیث‌هایی در مورد احتمال بازگشت این گلر نیز به گوش می‌رسد.

آرش افشین

او که اولین بار در دوران افشین قطبی به تیم ملی دعوت شد و در جام ملت‌های 2011 گل‌زنی کرد، یکی از مستعدترین مهره‌های فوتبال ایران به شمار می‌رفت. آرش با استایل فوق‌العاده، سرعت زیاد و قدرت گل‌زنی‌اش، می‌توانست برای سال‌ها در تیم ملی بدرخشد. او یکی از اردوهای تیم ملی را برای پیوستن به لیل فرانسه از دست داد اما خیلی زود مشخص شد که باشگاه فرانسوی برای تیم دومش به دنبال آرش است. افشین حاضر به پذیرفتن این پیشنهاد نشد و به ایران برگشت اما کی‌روش دیگر او را به تیم ملی دعوت نکرد. محرومیت پس از باطل شدن معافیت سربازی، ماجرای تلخ دیگری بود که دوران درخشش آرش را به شدت کوتاه کرد.

مجتبی جباری

آن‌چه در فوتبال ایران برای ستاره‌های درخشان، خلاق و البته ناسازگاری مثل مجتبی جباری و محرم نویدکیا اتفاق افتاد، به شدت حسرت‌برانگیز به نظر می‌رسد. محرم البته دوران کوتاه و ناموفقی را در باشگاه بوخوم سپری کرد اما مجتبی، هرگز تجربه بازی در فوتبال اروپا را به دست نیاورد. 11 سال قبل، او در یک قدمی پیوستن به مارسی فرانسه قرار داشت اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. مصدومیت‌های پیاپی جباری، باعث شد به پیشرفت این هافبک فوق‌العاده لطمه بزنند. بدون این مصدومیت‌ها، او می‌توانست برای یک باشگاه بزرگ و پنج ستاره اروپایی توپ بزند. دوران لژیونر بودن این ستاره اما در لیگ قطر سپری شد.

مهرداد اولادی

زندگی ورزشی مهرداد اولادی، یک داستان عجیب و پرفراز و نشیب بود. او پس از مطرح شدن در پرسپولیس و گل‌زنی در دربی، محبوبیت زیادی روی سکوها به دست آورد و بهترین سال‌های دوران فوتبالش را در امارات پشت سر گذاشت. مهرداد چند بار در آستانه توافق با باشگاه‌های اسپانیایی و آلمانی قرار گرفت اما به شکلی عجیب، پیشنهاد خرس اسپانیا و شالکه آلمان را رد کرد. در همان مقطع جواد نکونام به خاطر رد پیشنهاد لالیگایی مهرداد، او را به شدت مورد انتقاد قرار داد. اولادی البته دوباره در ملوان احیا شد و فصل فوق‌العاده‌ای را در این باشگاه سپری کرد اما حواشی زندگی شخصی، نگذاشتند که او دوباره پیشنهاد از اروپا دریافت کند. اگر توقع مهرداد از خودش آنقدر بالا نبود که این بازیکن پیشنهاد یک تیم ضعیف لالیگایی را می‌پذیرفت، شاید اتفاق‌های تلخ بعدی هیچ‌وقت برایش رخ نمی‌دادند. او یکی از مهاجمان محبوب کارلوس کی‌روش نیز به شمار می‌رفت اما به مرور زمان تیم ملی را از دست داد و این ماجرا نیز تاثیر منفی زیادی روی روحیه این بازیکن گذاشت.

علیرضا نیکبخت

داستان نیکبخت نیز بی‌شباهت به ماجرای مهرداد اولادی نیست. با این تفاوت بزرگ که در مورد علیرضا، این مدیران باشگاه استقلال بودند که رضایتنامه بازیکنان‌شان برای حضور در فوتبال اروپا را صادر نکردند. نیکی مدتی پس از چهره‌ شدن در استقلال، با پیشنهادهای اروپایی محشری روبه‌رو شد. اتلتیکومادرید مشتری پروپاقرص این ستاره به شمار می‌رفت و حتی مسئولان نقل و انتقالات باشگاه اسپانیایی نیز برای تماشای بازی ستاره ایرانی به تهران سفر کردند اما باشگاه استقلال در آن مقطع، جدایی او را نپذیرفت. پس از ترک استقلال، نیکبخت مدتی برای الوصل امارات توپ زد و در ادامه با یک تصمیم جنجالی، راهی باشگاه پرسپولیس شد. این ستاره پرحاشیه البته بعدها دوباره به استقلال برگشت و یک دوران ناامیدکننده را در این تیم سپری کرد. علیرضا واحدی‌نیکبخت، نمونه کامل یک استعداد هدر رفته در فوتبال ایران است. بازیکنی که شاید حضور در اروپا، می‌توانست فوتبالش را متحول کند. نیکی برای سال‌ها در معرض حاشیه و جنجال‌های غیرضروری قرار گرفت. جنجال‌هایی که اجازه ندادند این ستاره به بالاترین سطح بازی‌اش برسد.