نصف جام، نصف جهان!

از اولین هفته فصل تا امروز، ترکیب استقلال و سپاهان بارها تغییر کرده اما انگیزه‌های دو تیم برای این بازی، هنوز مثل همان نبرد اول فصل به نظر می‌رسد. شرایط جدول، نشان می‌دهد دو تیم مسیر نسبتا مشابهی در لیگ برتر داشته‌اند. دو تیمی که حالا به خوبی می‌دانند بردن بازی امروز، سکوی پرتاب مهم‌شان در جدول خواهد بود. سپاهان و استقلال، اساسا سخت می‌بازند و به لحاظ فنی تیم‌های قابل اعتنایی هستند اما هنوز نتوانسته‌اند همه انتظارات هواداران‌شان را برآورده کنند. بازی امروز فرصت این کار را در اختیارشان قرار خواهد داد.

آریا طاری

 

متولد نقش جهان

بین گلرهای جوان استقلال و بازی در اصفهان، رابطه عجیبی وجود دارد. سال‌ها قبل، امیر قلعه‌نویی یک تصمیم انتحاری گرفت و سنگربان جوان و ناشناخته تیمش را روبه‌روی سپاهان به زمین فرستاد. اسم آن گلر وحید طالب‌لو بود. پسری که بعدها به یکی از بهترین سنگربان‌های تاریخ استقلال تبدیل شد. علیرضا منصوریان نیز چنین کاری را با سیدحسین حسینی کرد. او ناگهان رحمتی را روی نیمکت نشاند و با حضور ثابت حسینی درون دروازه در زمین سپاهان به میدان رفت. این دو تصمیم، نتایج بسیار خوبی داشتند و هر دو دروازه‌بان نیز در اصفهان خوش درخشیدند. حالا ساپینتو در یک موقعیت اجباری برای بازی دادن به علیرضا رضایی جوان قرار گرفته است. مصدومیت سیدحسین، این گلر را به مرد شماره یک استقلال در نقش جهان تبدیل می‌کند. او البته سابقه ایستادن درون دروازه استقلال در لیگ برتر را هم دارد و دیگر ناشناخته نیست اما بدون شک، این مهم‌ترین بازی او از زمان ملحق شدن به استقلال است. یک فرصت بزرگ که شاید به کشف یک ستاره مهم دیگر برای فوتبال ایران

منجر شود.

بی‌مهار مثل شهریار

امید اول سپاهانی‌ها برای درخشش در این بازی بدون شک شهریار مغانلو خواهد بود. بازیکنی که در هفته‌های آخر نیم‌فصل اوج گرفت و بالاخره تبدیل به همان بازیکنی شد که سپاهانی‌ها منتظرش بودند. او بعد از هت‌تریک در جام حذفی و گلزنی در آخرین بازی نیم‌فصل اول، با روحیه بسیار خوبی مقابل استقلال قرار می‌گیرد. شهریار با پرش‌های بلند و ضربه‌های سر دیدنی، جدی‌ترین تهدید برای دروازه استقلال در این نبرد خواهد بود.

بازوبند، پاداش درخشش

در غیاب سیدحسین حسینی مصدوم و روزبه چشمی محروم، بازوبند کاپیتانی استقلال امروز به مهدی قایدی سپرده خواهد شد. بازیکنی که با گرفتن دو پنالتی برای تیمش روبه‌روی تراکتور، نشان داد که دوباره آماده بازگشت به روزهای خوب گذشته شده است. مهدی قبلا هم در دو بازی کاپیتان استقلال بوده و به احتمال فراوان بار دیگر این تجربه مهم را به دست خواهد آورد. همه در انتظار درخشش دوباره این بازیکن هستند. در نیم فصل اول انگار تنها سایه‌ای از این بازیکن درون زمین دیده می‌شد.

مورایس و ساپینتو، از مالکیت تا ضدحمله

در همان بازی اول فصل نیز مورایس و ساپینتو نشان داده بودند که نبردشان یک جدال سراسر تاکتیکی خواهد بود. در آن بازی، استقلال مالکیت توپ را گرفت و تیم مورایس، به سراغ استفاده از ضدحمله‌های مرگبار رفت. ضدحمله‌هایی که سپاهان را به تیم برنده آن جدال تبدیل کردند. حالا باید صبر کرد و دید که نقش دو مربی برای این بازی چه چیزی خواهد بود. طبیعتا این بار ساپینتو بی پروا به دنبال مالکیت نمی‌رود. مورایس هم تنها منتظر ضدحمله نمی‌ماند. با این حال به نظر می‌رسد این بازی یک نمایش احتیاط‌آمیز از سوی دو تیمی باشد که اصلا دوست ندارند نیم فصل دوم را با شکست کلید بزنند.

سجاد و محمد، پرانگیزه‌ها

چهره ویژه سپاهان در این بازی بدون شک محمد دانشگر است. بازیکنی که تا فصل گذشته برای استقلال بازی می‌کرد و با یک تصمیم جنجالی راهی سپاهان شد. او حالا یک تجربه مهم را روبه‌روی تیم سابقش پشت سر خواهد گذاشت. در همین تابستان چهره‌هایی مثل رضا میرزایی و سجاد شهباززاده نیز از سپاهان راهی استقلال شدند. دو بازیکنی که البته روی نیمکت می‌نشینند اما اگر تنها دقایقی شانس به دست بیاورند، انگیزه‌های زیادی برای درخشیدن در این جدال خواهند داشت.

آمار به سود طلایی‌ها

در پنج برخورد اخیر دو تیم، اوضاع به سود سپاهان بوده است. طلایی‌ها در دیدار نیم‌فصل اول لیگ بیست و دوم، حریف را شکست دادند. فصل گذشته تیم فرهاد چهار امتیاز از سپاهان گرفت و یک برد و یک تساوی را روبه‌روی این تیم پشت سر گذاشت. دو سال قبل اما سپاهان با هدایت محرم در هر دو دیدار رفت و برگشت لیگ مقابل استقلال به برتری دست پیدا کرد. در واقع در پنج دیدار اخیر دو تیم، سپاهان سه بار برنده شده و سهم استقلال فقط یک پیروزی بوده است.

فراتر از فرهاد و استرا

شکست دادن سپاهان در نقش جهان، فرصت خوبی برای ساپینتو است تا در استقلال خودی نشان بدهد. این همان کاری است که مربیان محبوبی مثل فرهاد و استراماچونی موفق به انجامش نشده‌اند. آخرین برد استقلال برابر سپاهان در این ورزشگاه در دوران وینفرد شفر به دست آمده و حالا ساپینتو به دنبال تکرار این اتفاق خواهد بود.