نقطه آبی!

برد انتقامی استقلال روبه‌روی تراکتور به کمک دو پنالتی به دست آمد. آنها در وقت‌های اضافه اولین گل بازی را دریافت کردند اما با دو پنالتی به بازی برگشتند و توانستند به مرحله بعد بروند. این یک کار تیمی تمام‌عیار بین مهدی قایدی و کوین یامگا بود. اولی دو پنالتی برای تیمش گرفت و دومی توانست هر دو ضربه را به راحتی به گل تبدیل کند. آرامش و خونسردی یامگا مقابل یکی از بهترین گلرهای لیگ برتر، استثنایی به نظر می‌رسید. استقلال با این برد به مرحله بعدی جام حذفی رفت. نتیجه‌ای که رابطه خوب این تیم با ضربه‌های پنالتی، نقش مهمی در رقم خوردنش داشت.

آریا طاری

  

پنالتی‌ها در این فصل، بارها و بارها استقلال را از موقعیت‌های دشوار عبور داده‌اند. اولین برد فصل تیم ساپینتو، خالی از پنالتی‌ها نبود. استقلال در دومین هفته از لیگ برتر، با یک گل از ملوان جلو بود و تحت فشار حریف قرار داشت اما قایدی برای تیمش پنالتی گرفت و مهدی مهدی‌پور در آخرین ثانیه‌ها توپ را به گل تبدیل کرد تا سه امتیاز استقلال را قطعی کرده باشد. هفته ششم و در جدال با نساجی نیز استقلال دوباره صاحب یک ضربه پنالتی شد. این بار در آخرین دقایق نیمه اول، کوین یامگا از این پنالتی یک گل ساخت تا اختلاف به دو برسد و عملا شانس بازگشت به این مسابقه برای قائمشهری‌ها از دست برود. یک هفته بعد در سیرجان، استقلال صاحب یک ضربه سرنوشت‌ساز لحظه‌آخری شد. جایی که بازی با تساوی ادامه داشت اما در آخرین لحظات، امین قاسمی‌نژاد روی صالح حردانی خطا کرد و همین صحنه یک پنالتی محرز را به استقلال هدیه داد. یامگا در این لحظه خاص از بازی نیز عالی ظاهر شد و باز هم با یک ضربه دقیق و مهارنشدنی، گلر حریف را مغلوب کرد. این شاید مهم‌ترین برد لیگ برتری این فصل استقلال تا امروز بوده باشد. این برد حساس در سیرجان، از تیم ساپینتو یک مدعی برای رقابت‌های لیگ برتر ایران ساخت. داستان استقلال و پنالتی‌ها در آبادان ادامه پیدا کرد. باز هم این نبرد به شدت نزدیک و پایاپای بود و حتی می‌توانست با تساوی بدون گل تمام شود اما استقلال یک پنالتی لحظه آخری را توسط آرمان رمضانی به دست آورد و یامگا باز هم در آخرین دقایق بازی مسئولیتش را به درستی انجام داد تا یک برد دیگر برای این تیم کسب شود. تا امروز این آخرین گل آبی‌ها در رقابت‌های لیگ برتر بوده است. پنالتی‌ها در این فصل روی 12 امتیاز استقلال در لیگ برتر تاثیر مستقیم داشته‌اند و حالا در جام حذفی نیز بازگشت بزرگ این تیم را رقم زده‌اند.

پنالتی‌ها در این فصل، بارها و بارها استقلال را از موقعیت‌های دشوار عبور داده‌اند. پنالتی‌ها در این فصل روی 12 امتیاز استقلال در لیگ برتر تاثیر مستقیم داشته‌اند و حالا در جام حذفی نیز بازگشت بزرگ این تیم را رقم زده‌اند

استفاده از ضربه‌های پنالتی برای برنده شدن، اصلا یک نقطه ضعف برای استقلال نیست. این حتی یک نقطه قوت برای این تیم به شمار می‌رود. آبی‌ها در حوالی دروازه حریف، مهره‌های فانتزی و تکنیکی زیادی دارند و همین مساله به پنالتی ‌گرفتن‌شان کمک آشکاری می‌کند. مهره‌هایی مثل محبی و قایدی، همیشه آماده به نظر می‌رسند که خط دفاعی حریف را به هم بریزند و به تیم‌شان برای تصاحب پنالتی کمک کنند. اتفاق مهم دیگر برای این باشگاه، داشتن یک پنالتی‌زن درجه یک و کم‌نظیر است. یامگا با تسلطی عجیب و مهارتی باورنکردنی پنالتی می‌زند و تحت هیچ شرایطی این ضربه‌ها را از دست نمی‌دهد. به نظر می‌رسد این تبحر خاص در استفاده از این ضربه‌ها، او را به یک مهره بسیار مهم برای استقلال تبدیل کرده و حتی کارنامه‌اش را در فوتبال ایران نجات داده است. یامگا بدون این پنالتی‌ها، گل‌های زیادی برای استقلال نزده اما به کمک همین ضربه‌ها بهترین گلزن این دو فصل باشگاه بوده است. داشتن چنین بازیکنی با این سطح از خونسردی، طبیعتا آبی‌ها را در مسیر اهداف بزرگ‌شان قرار می‌دهد.

عبور از قرعه دشوار جام حذفی، اعتماد به نفس از دست رفته را به ساپینتو و تیمش برگرداند. با این حال نمایش استقلال در این بازی هم دقیقا آن چیزی نبود که هواداران تیم می‌خواستند. شاید در این مقطع نتیجه از هر چیز دیگری مهم‌تر به نظر می‌رسید اما این نتیجه وقتی کامل می‌شود که استقلال در بازی بزرگ نقش جهان روبه‌روی سپاهان نیز نتیجه خوبی به دست بیاورد. در این صورت می‌توان گفت که آبی‌ها به مسیر درست برگشته‌اند و دوباره سیمای یک تیم مدعی را به نمایش گذاشته‌اند. فعلا اما برای قضاوت کمی زود به نظر می‌رسد و فقط می‌توان گفت که ساپینتو از بحران دور شده و حداقل خطر اخراج را احساس نمی‌کند. با این حال سر و شکل تیم او هنوز با حالت ایده‌آل فاصله دارد. شاید خرید چند بازیکن در پنجره نقل و انتقالات و ایجاد توازن بیشتر، این تیم را در وضعیت بهتری قرار بدهد. به هر حال انتظارهای زیادی از مدافع عنوان قهرمانی لیگ وجود دارد و ساپینتو باید به هر قیمتی به این انتظارها پاسخ بدهد. پاسخی که تا امروز به ندرت از تیم این مربی دریافت شده است.