آریا طاری

قرار بود مسابقه حساس تراکتور و استقلال روز پنجشنبه برگزار شود اما برگزاری این بازی به روز جمعه موکول شد. شرایط آب و هوایی خاص تبریز، لغو بازی را رقم زد اما این اتفاق در حالی رخ داد که حتی چند ساعت قبل از شروع بازی، بارش برف متوقف شده بود. اینکه حتی بارش کمی برف به همین سادگی می‌تواند مسابقه‌های بالاترین سطح از فوتبال ایران را به تعطیلی بکشاند، اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسد. این اتفاقی بود که دو هفته قبل در اراک رخ داد و حالا دامنه‌اش به تبریز نیز کشیده شد.

«غافلگیر شدیم». این واکنش ناظر داوری مسابقه تراکتور و استقلال در مورد بارش برف در تبریز و لغو شدن بازی این دو تیم بود. مسعود مرادی که خودش از بهترین داورهای فوتبال ایران بوده و حتی تجربه بین‌المللی قضاوت هم دارد، از خودش نمی‌پرسد که چرا ۲۲ دوره بعد از شروع لیگ «حرفه‌ای» همچنان همه عوامل برگزاری مسابقه در حال غافلگیرشدن هستند؟ دو هفته قبل در شهر اراک دقیقا چنین اتفاقی رخ داد. آن‌جا هم برف سنگینی بارید و دیدار تیم‌های آلومینیوم و گل گهر را لغو کرد. دقیقا آن‌جا هم مسئولان برگزاری مسابقه تاکید داشتند که غافلگیر شده‌اند. اساسا وقتی پدیده‌ای به نام هواشناسی خلق شده و شما با یک کلیک ساده روی صفحه موبایل می‌توانید به راحتی به اطلاعات جزئی هواشناسی نیز دست پیدا کنید، این غافلگیرشدن اصلا منطقی دارد؟ حتی اگر روی صفحه گوشی هم هواشناسی ندارید، کافی است به هواشناسی شهرستان موردنظر مراجعه کنید و با یک تماس ساده، استعلام لازم را به عمل بیاورید. چطور ممکن است همه شهروندان تبریز بدانند که برف سنگینی در شهرشان می‌بارد اما مسئولان برگزارکننده بازی‌ها در جریان نباشند؟ چطور ممکن است شورای تامین از احتمال بارش سنگین برف در تبریز باخبر نباشد؟

چهارشنبه شب روی چمن استادیوم بنیان دیزل تبریز کاور کشیده شده بود تا بارش برف به برگزاری بازی لطمه نزند. عملیات برف‌روبی اما به جای صبح پنجشنبه، ظهر این روز شروع شد. در حقیقت کافی بود برف‌روبی از صبح کلید بخورد تا بازی بدون مشکل برگزار شود اما مسئولان برگزاری که تصور می‌کردند بارش برف کمی سبک‌تر باشد، به خودشان گفتند که نهایتا دو ساعت قبل از شروع بازی این کار را انجام می‌دهند. این یک اشتباه بزرگ بود و باعث شد که بازی عملا با 24 ساعت تاخیر برگزار شود. آن هم در شرایطی که در ساعت تعیین شده برای برگزاری بازی، خبری از بارش برف نبود. اساسا وقتی بارش برف یک بازی را لغو می‌کند که این بارش همچنان ادامه داشته باشد و شرایطی غیرقابل پیش‌بینی برای دو تیم و تیم داوری به وجود بیاورد. وقتی بارش برف کاملا متوقف شده، چطور نمی‌توان برف باقی‌مانده روی زمین را از بین برد و بازی را انجام داد؟ بله، ورزشگاه‌های ما سیستم گرمایش از کف ندارند، تجهیزات مدرن هم ندارند اما کاش حداقل این حقیقت را بپذیریم و برای انجام این کارها به صورت دستی و مکانیکی آماده باشیم! نه اینکه همین کار ساده را نیز انجام ندهیم و مسابقه را به زمان دیگری موکول کنیم.

اینکه هنوز مثل دهه ۶۰ و ۷۰ بازی‌ها در شرایط «جوی» مختلف لغو می‌شوند، بسیار ناامیدکننده است. فدراسیون فوتبال شانس آورده که خبری از تماشاگر در استادیوم‌ها نیست. در غیر این صورت لغو هر کدام از این بازی‌ها بعد از بلیت‌فروشی دردسرساز می‌شد. چراکه اینجا حتی سیستم درستی برای اعلام کردن ماجرا نیز وجود ندارد و تا دقیقه ۹۰، تیم‌ها اصلا نمی‌دانند که باید به زمین مسابقه بروند یا نه! نمونه‌اش بازی قبلی هوادار که اصلا معلوم نبود برگزار خواهد شد و تا آخرین لحظه نیز تردیدهای زیادی در موردش وجود داشت.

این هفته، بازی تراکتور و استقلال یک روز دیر انجام شد، بازی ملوان و نفت مسجدسلیمان نیز شرایط بسیار عجیبی داشت و استادیوم آنقدر دچار آب‌گرفتگی بود که بازیکن‌ها برای رسیدن به رختکن باید مایو می‌پوشیدند و دل به آب می‌زدند! در حقیقت فوتبال در انزلی به ورزشی دوگانه تبدیل شده بود که شنا هم لازم داشت. این تصاویر اصلا برای یک لیگ در سطح بالا خوشایند نیست. چه زمانی بالاخره قرار است متوجه این حقیقت شویم که امکانات حداقلی برای انجام یک بازی فوتبال، ضروری هستند؟

تا کی قرار است غافلگیر شوید آقایان؟ تا کی قرار است به خاطر بارش برف و باران، برنامه‌ریزی‌های لیگ را تغییر بدهید؟ تا کی قرار است با یک تغییر ساده در آب و هوا، همه چیز به هم بریزد؟ هنوز بخش زیادی از فصل سرد سال باقی مانده و شرایط اصلا امیدوارکننده نیست. شاید طی همین چند هفته چندین بازی دیگر نیز به راحتی لغو شوند. طبیعتا نمی‌توان شرایط جوی را عوض کرد اما عوض کردن مسئولان فوتبال نباید چندان هم سخت باشد! طبیعتا نمی‌توان در همین زمان کوتاه امکانات ورزشگاه‌ها را تغییر داد اما کاش در فوتبال، مدیرانی داشته باشیم که همه چیز را از روی مصلحت قبول نکنند و به بازی در این شرایط ابتدایی، تن ندهند.