کارلوس و شوک چهارم!

تنها چند روز بعد از انتشار فهرست ۳۵ نفره تیم ملی، کارلوس کی‌روش با ۲۱ بازیکن به اردوی قطر رفت و اعلام کرد که ۹ لژیونر اروپایی نیز به این فهرست اضافه می‌شوند تا بر سر ۲۳ جایگاه نهایی با هم مبارزه کنند. در واقع به نظر می‌رسد بعضی از نام‌ها تنها برای «تزئین» در لیست ۳۵ نفره قرار گرفتند و از همان ابتدا نیز قرار نبود حتی یک جلسه با تیم ملی تمرین کنند. حدس‌ زدن مهره‌های نهایی مرد پرتغالی در جام ملت‌ها، چندان دشوار به نظر نمی‌رسد اما نباید فراموش کرد که او همواره قبل از هر تورنمنت بزرگی، با فهرست‌هایش هواداران تیم ملی را شگفت‌زده کرده است. آیا این بار هم یک غافلگیری بزرگ در راه خواهد بود؟

آریا رهنورد 

جام جهانی 2014

چهار سال و نیم قبل، رسانه‌ها تصور می‌کردند که نام همه اعضای تیم ملی در جام جهانی برزیل را می‌دانند و پیش‌بینی دقیقی از حذف‌ شده‌های آخرین اردوی این تیم در ذهن دارند. اوضاع اما به هیچ وجه مطابق پیش‌بینی‌های اولیه جلو نرفت. تیم ملی به تازگی از اردوی اروپا برگشته بود و همه بازیکنان در انتظار روشن شدن وضعیت‌شان در فهرست مرد پرتغالی بودند. «محمدرضا خلعتبری» اولین قربانی بزرگ آن تیم به شمار می‌رفت. او که در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 نمایش‌های بسیار خوبی ارائه کرده و توانسته بود گل سه امتیازی تیم ملی را وارد دروازه ازبکستان کند، ناگهان فرصت حضور در جام جهانی را از دست داد. خلعت برای مدت‌ها یکی از شاگردان مورد علاقه کی‌روش بود و همواره در جلسه‌های تمرینی تیم ملی، در حال شوخی کردن با این مربی دیده می‌شد. هیچ‌کس انتظار نداشت تیم کارلوس بدون این بازیکن راهی برزیل شود اما محمدرضا خلعتبری که نقش مهمی در صعود به جام جهانی داشت، ناچار بود این تورنمنت را از تلویزیون تماشا کند. «مهدی شریفی» پس از فصل فوق‌العاده‌ای که در سپاهان پشت سر گذاشته بود، با قلم قرمز آقای سرمربی مواجه شد و «سردار آزمون» با وجود استعدادهایی که به نمایش گذاشته بود، نتوانست اولین جام جهانی زندگی‌اش را در برزیل سپری کند. سوشا مکانی دیگر بازیکنی بود که در فهرست اولیه حضور داشت و در لیست نهایی قرار نگرفت. خط خوردن سوشا البته برخلاف چند بازیکن دیگر، چندان تعجب‌برانگیز به نظر نمی‌رسید. بخشی از مهره‌های تیمی که در نهایت راهی برزیل شدند، حتی یک دقیقه نیز برای این تیم به میدان نرفتند اما باز ماندن خلعت از فهرست مسافران برزیل، به تلخ‌ترین تجربه این فوتبالیست تبدیل شد.

خط زدن رحمان احمدی، اولین اقدام غافگیرکننده کی‌روش بود. رحمان البته در جام جهانی نیز روی نیمکت قرار داشت اما در مسیر صعود به این تورنمنت، تاثیر زیادی گذاشته بود

جام ملت‌های 2015 استرالیا

فاصله کوتاه برگزاری جام جهانی تا جام ملت‌ها، این تصور را به وجود می‌آورد که کارلوس کی‌روش با همان نفرات جام جهانی راهی استرالیا خواهد شد اما او باز هم رسانه‌ها و هواداران فوتبال در ایران را شگفت‌زده کرد. خط زدن رحمان احمدی، اولین اقدام غافگیرکننده کی‌روش بود. رحمان البته در جام جهانی نیز روی نیمکت قرار داشت اما در مسیر صعود به این تورنمنت، تاثیر زیادی گذاشته بود. در حالی که نام این گلر در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای به چشم می‌خورد، او فرصت سفر به جام ملت‌ها را از دست داد و کارلوس تصمیم گرفت محسن فروزان را با خودش به اردو ببرد. «محمد نوری» نیز در اردوی آفریقای جنوبی حاضر بود اما کی‌روش تصمیم گرفت این بازیکن را با خودش به جام ملت‌ها نبرد. این سرآغاز جدایی کاپیتان پرسپولیس از تیم ملی بود و نوری دیگر هرگز در یکی از اردوهای این تیم حاضر نشد. تصور می‌شد مهدی شریفی و مسعود حسن‌زاده پس از درخشش در سپاهان و ذوب‌آهن برای جام ملت‌ها به استرالیا خواهند رفت. هر دو مهاجم نیز به اردوی آفریقای جنوبی دعوت شدند اما نام آنها در فهرست پایانی قرار نگرفت. سورپرایز بزرگ مرد پرتغالی، گنجاندن نام رامین رضاییان و وحید امیری در بین 23 نفر پایانی بود. رامین آن روزها هنوز بازیکن شناخته‌ شده‌ای نبود و در تیم ته جدولی راه‌آهن توپ می‌زد. او در نهایت در جام ملت‌ها نیز به نیمکت دوخته شد. وحید امیری اما به شکل غیرمنتظره‌ای اعتماد کارلوس کی‌روش را به دست آورد و حتی در ترکیب ثابت تیم نیز قرار گرفت.

جام جهانی 2018

درست وقتی همه در انتظار خط خوردن مهره‌هایی مثل محمدرضا خانزاده و مجید حسینی از فهرست تیم ملی برای جام جهانی روسیه بودند، سرمربی تیم ملی در یک تصمیم انتحاری، با یکی از کاپیتان‌هایش وداع کرد و سیدجلال حسینی را در «فهرست استندبای» قرار داد. این تصمیم بدون تردید بزرگ‌ترین شوک دوران کاری کی‌روش در فوتبال ایران بوده است. سیدحسین حسینی با وجود فصل درخشانی که در استقلال داشت، از فهرست استندبای فراتر نرفت و کاوه رضایی نیز در همین لیست قرار گرفت. کی‌روش حتی حاضر نشد «وریا غفوری» را با خودش به جام جهانی ببرد. مهره‌ای که بدون تردید بهترین بازیکن تیم وینفرد شفر به شمار می‌رفت. همان‌طور که تصور می‌شد این فهرست ثانویه چهار نفره، هرگز در تیم ملی مورد استفاده قرار نگرفت. کم‌تر کسی توقع داشت مجید حسینی بعد از سپری کردن یک فصل متوسط در استقلال، راهی روسیه شود اما این بازیکن به پدیده تیم ملی تبدیل شد و پس از جام جهانی، پیشنهاد خارجی نیز دریافت کرد. با این وجود قرار گرفتن خانزاده در این فهرست از همان ابتدا نیز شبیه یک سوءتفاهم به نظر می‌رسید. چند ماه بعد از انتشار این فهرست پرسروصدا، آیا کارلوس کی‌روش دوباره هواداران فوتبال در ایران را با یک لیست جدید میخکوب خواهد کرد؟