معجزه‌گرهای روز دوازدهم!

در پایان دوازدهمین روز از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، گروه‌های پنجم و ششم این رقابت‌ها هم تیم‌های صعودکننده خود را شناخت. در شبی که دو بازی همزمان اسپانیا با ژاپن و کاستاریکا با آلمان برگزار شد، اتفاقات جالبی رقم خورد. در این شب اسپانیا مقابل ژاپن که VAR را حامی خود داشت شکست خورد و همراه با رقیب خود به مرحله حذفی صعود کرد و در بازی دیگر آلمان که خود را به آب و آتش زد تا برای دومین دوره متوالی در مرحله مقدماتی جام جهانی حذف نشود، درنهایت با وجود پیروزی بر کاستاریکا از دور رقابت‌ها کنار رفت. در گروه ششم هم اوضاع غافلگیرکننده دنبال داشت. در این گروه کانادا به مصاف مراکش رفت و کرواسی و بلژیک با هم دیدار کردند و درنهایت این مراکش و کرواسی بودند که راه‌شان را به سمت مرحله حذفی باز کردند. کانادا در حالی بدون دریافت هیچ امتیازی جام را ترک کرد که فوتبال زیبایی را در جام به نمایش گذاشت.

آریا رهنورد

 

اسپانیا-ژاپن؛ سامورایی‌های غول‌کش

بازی اسپانیا و ژاپن یکی از حساس‌ترین مصاف‌های شب دوازدهم جام بود. ژاپنی‌ها که در نخستین بازی‌شان توانسته بودند آلمان را شکست بدهند و سه امتیاز شیرین را به دست بیاورند، خیلی زود شمایل مدعی صعود را پیدا کردند. آنها در بازی آخر مقابل اسپانیایی به میدان رفتند که با داشتن چهار امتیاز، بیشتر به صعود مطمئن بود. نیمه اول این بازی چندان پرهیجان نبود. آلوارو موراتا هم در دقیقه 11 دروازه ژاپن را باز کرد تا هم تیمش را جلو بیندازد و هم در رقابت آقای گلی بماند. ماتادورها که متخصص حفظ توپ هستند، تا پایان نیمه جلوی حمله‌های ژاپن را گرفتند تا برنده نیمه اول باشند. در نیمه دوم اما سامورایی‌ها شمشیر را برای حریف خود از رو بستند و از همان ابتدا، روی دروازه اسپانیا فشار آوردند و درنهایت در دقیقه 48 توسط ریتسو دوآن گل تساوی را وارد دروازه اونای سیمون کردند. شاگردان هاجیمه موریاسو که با این گل به بازی برگشتند،‌ درست سه دقیقه بعد روی ضربه آئو تاناکا گل دوم خود را وارد دروازه ماتادورها کردند. هرچند پاسی که برای این گل ارسال شد، مشکوک بود. تصاویر نشان می‌دهند که این توپ از خط عرضی عبور کرده و ابتدا هم داور گل را مردود اعلام کرد. اما درنهایت کمک‌داور ویدیویی گل را پذیرفت.

در ادامه اسپانیا نبض بازی را در دست گرفت و با حملاتی که روی دروازه ژاپن انجام داد، سعی کرد نتیجه بازی را جبران کند اما توپ‌های ماتادورها هیچ‌کدام وارد دروازه ژاپن نشد تا با برد دو بر یک سامورایی‌ها، آنها هم دومین رقیب بزرگ خود را شکست بدهند، هم باعث حذف آلمان شوند و هم به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله حذفی شوند. اسپانیا هم به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به آلمان، در رده دوم به مرحله بعدی راه پیدا کرد.

بازی اسپانیا و ژاپن یکی از حساس‌ترین مصاف‌های شب دوازدهم جام بود. ژاپنی‌ها که در نخستین بازی‌شان توانسته بودند آلمان را شکست بدهند و سه امتیاز شیرین را به دست بیاورند، خیلی زود شمایل مدعی صعود را پیدا کردند

آلمان-کاستاریکا؛ خداحافظی تلخ

ژرمن‌ها اصلا تصور نمی‌کردند که بعد از روسیه، در قطر هم وداع زودهنگامی با جام جهانی داشته باشند. آنها اما در همان گام نخست، مقابل ژاپن تن به شکست دادند تا خیلی زود کارشان گره بخورد. مانشافت که یکی از پرافتخارترین تیم‌های حاضر در جام بود، برای صعود از گروه پنجم هر کاری می‌توانست انجام داد. شاگردان هنسی فلیک که در بازی آخر برابر کاستاریکا، یک چشم‌شان به بازی همزمان بود در دقیقه 10 توسط سرج گنبری به گل رسیدند. اوج تلاش‌های مانشافت اما در یک‌سوم پایانی این دیدار رقم خورد که دیوانه‌وار به دروازه کاستاریکا حمله می‌کردند. آنها می‌دانستند که ژاپن با دومین گل صعودش را قطعی کرده و باید تفاضل گل‌شان را به اسپانیا برسانند که کاستاریکا را گلباران کرده بود.

اوج هیجان این گروه از دقیقه 58 که یلسین تِخِدا گل تساوی کاستاریکا را به ثمر رساند آغاز شد. کاستاریکا در دقیقه 70 هم دومین گل را وارد دروازه آلمان کرد تا برای سه دقیقه اسپانیا و آلمان جزو حذف‌شده‌های جام باشند. اما آلمان‌ها خیلی زود به بازی برگشتند. کای هاورتز در دقیقه 73 بازی را به تساوی کشاند و در دقیقه 85 هم سومین گل را به تور چسباند تا حداقل اسپانیا از حذف نجات پیدا کند. در دقیقه 1+90 فولکورگ مرهمی گل چهارم را به ثمر رساند که حداقل تیمش در قعر جدول قرار نگیرد. یکی از نکات مهم این بازی قضاوت داوران زن برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی بود.

در بازی همزمان گروه ششم، کانادا و مراکش به مصاف هم رفتند. در این بازی کانادا که یکی از میزبان‌های دور بعدی جام جهانی است بدون هیچ امتیازی جام را ترک کرد و مراکش با صدرنشینی در گروه، رکوردشکنی کرد

کرواسی-بلژیک؛ پایان نسل طلایی

تقابل کرواسی و بلژیک یکی از دیدنی‌ترین رقابت‌های این جام بود. تیم‌های دوم و سوم جام جهانی 2018 در حالی برابر هم قرار گرفتند که کرواسی با چهار امتیاز و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به مراکش، صدرنشین بود و بلژیک هم با سه امتیاز در رده سوم قرار داشت. در آخرین بازی دو تیم که دو سال گذشته برگزار شد، بلژیک برنده بازی بود اما این بار آنها با وجود تساوی بدون گل، تیم شکست‌خورده نام گرفتند و با جام خداحافظی کردند. بلژیکی‌ها برابر مراکش بازی را واگذار کرده بودند، برای شکست دادن کرواسی دست به هر کاری زدند و موقعیت‌های گل بسیاری هم داشتند اما شانس با آنها یار نبود تا ادامه جام را از خانه تماشا کنند.

مهم‌ترین اتفاق بازی این دو تیم در نیمه اول با وجود حمله‌هایی که روی دروازه همدیگر داشتند، در دیدار همزمان اتفاق افتاد. جایی که زیخ با دروازه خالی کانادا روبه‌رو شد و با گل کردن توپش، موقت به صدر گروه آمد. دیگر اتفاق مهم این نیمه، برخورد کاراسکو کراماریچ در محوطه جریمه بود که به تشخیص داور پنالتی به سود کرواسی اعلام شد. لوکا مودریچ روی نقطه پنالتی حاضر شد تا برای باز کردن دروازه هم‌تیمی‌اش در رئال مادرید آماده شود اما در همان لحظات داوران VAR اعلام کردند در زمان ارسال توپ، کراماریچ در منطقه آفساید بوده تا به این ترتیب پنالتی پس گرفته شود.

در نیمه دوم، بلژیک که بدون پیروزی شانسی برای صعود نداشت، با حضور روملو لوکاکو به جای دریس مرتنس بازی را آغاز کرد. با ورود لوکاکو بلژیک چند شانس مسلم گلزنی پیدا کرد اما هیچ‌کدام از ضربه‌های لوکاکو وارد دروازه نشد تا آه و حسرت برای او باقی بماند. لوکاکو حتی در باز کردن دروازه خالی هم بدشانس بود. کرواسی هم با وجود موقعیت‌هایی که روی دروازه کورتوا ایجاد کرد نتوانست به گل برسد تا صدر گروه را از دست بدهد. به این ترتیب بلژیک که به عنوان نسل طلایی راهی این جام شده بود، با جام وداع کرد. هرچند کورتوا واکنش متفاوتی به این عنوان داشت و گفت که این تیم هیچ عنوانی کسب نکرده و نسل طلایی نیستیم. بعد از این بازی، روبرتو مارتینس اسپانیایی هم از هدایت شیاطین سرخ استعفا داد. او پیش از این در جام جهانی ۲۰۱۸ و یورو ۲۰۲۰ با بلژیک ناکام ماند. بلژیک برای اولین بار از سال ۱۹۹۸ حضور در مرحله حذفی را از دست داد.

کانادا-مراکش؛ صدرنشین شگفت‌انگیز

در بازی همزمان گروه ششم، کانادا و مراکش به مصاف هم رفتند. در این بازی کانادا که یکی از میزبان‌های دور بعدی جام جهانی است بدون هیچ امتیازی جام را ترک کرد و مراکش با صدرنشینی در گروه، رکوردشکنی کرد. آنها اولین تیم آفریقایی شدند که از سال ۱۹۹۸ در یک گروه در جام جهانی سرگروه می‌شود.

در این بازی، مراکش کار را بهتر از حریف آغاز کرد. آنها خیلی زود برابر کانادا به گل رسیدند تا جای‌شان را در صدر گروه محکم‌تر کنند. در دقیقه چهار بازی بود که دروازه‌بان کانادا برای دور کردن توپ از محوطه جریمه خارج شد و این کار او حکیم زیاش را مقابل دروازه خالی قرار بدهد. زیاش هم به خوبی از این فرصت استفاده و دروازه میلان بوریان را باز کرد. در دقیقه 23 بازی، پاس بلند حکیمی با فرار یوسف النصیری همراه شد. یوسف با شوتی محکم توپ را از زیر دستان بوریان عبور داد و اولین بازیکن مراکش شد که در دو جام جهانی موفق به گلزنی می‌شود.

کانادا توانست در دقیقه 42 یکی از گل‌های خورده را به لطف بازیکنان مراکش جبران کند تا دومین گل کانادا در تاریخ جام جهانی، یک گل به خودی باشد. در این دقیقه حرکت آدکوگبه از سمت چپ با ارسال زمینی این بازیکن همراه شد که نایف آگرد به اشتباه دروازه خودی را باز کرد. این اولین گل خورده مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲ بود. مراکش در جام جهانی 2018 روسیه هم با گل به خودی، باعث پیروزی ایران شده بود. گل به خودی آگرد در حالی یکصدمین گل جام جهانی ۲۰۲۲ لقب گرفت که در چهار دوره گذشته رقابت‌ها، به ترتیب لیونل مسی (۲۰۱۸)، نیمار(۲۰۱۴) و اینیستا (۲۰۱۰) یکصدمین گل جام را به ثمر رسانده بودند.

مراکش در وقت‌های تلف‌شده نیمه اول هم به گل رسید که داور به دلیل مزاحمت بازیکن مراکش موقع شوت النصیری، گل را مردود اعلام کرد. کانادا در نیمه دوم بهتر عمل کرد و سعی داشت بازی را به تساوی بکشاند. اما درنهایت هیچ گلی به ثمر نرسید تا بازی با نتیجه دو بر یک به پایان برسد.