مرد خاکستری

سال ۲۰۲۲ شاید بدترین سال زندگی جرارد پیکه باشد. بازیکنی که در این سال از همسر معروفش جدا شد، شاهد مهاجرت فرزندان کوچکش به کانادا بود، نقش اول حذف بارسا از لیگ قهرمانان را ایفا کرد، در نیوکمپ هو شد و سرانجام تصمیم به بازنشستگی از فوتبال گرفت. پیکه حالا آخرین بازی‌اش را نیز برای بارسا انجام داده است. خیلی‌ها انتظار داشتند او در پایان دوران فوتبال، برای مدتی در آمریکا بازی کند اما این مدافع، تصمیم دیگری گرفت و در ۳۵ سالگی برای همیشه با دنیای فوتبال وداع کرد.

آریا رهنورد

 

یک بارسلونایی، از گهواره!

نکته جالب در مورد جرارد پیکه این است که درست از همان زمان تولد، طرفدار رسمی باشگاه بارسا و عضو این باشگاه بوده است. علاقه خانواده او به این تیم، مسیر زندگی این پسر را هم تعیین کرد. او که در کودکی مدام به نیوکمپ می‌رفت، در 10 سالگی عضو آکادمی بارسا شد و پیشرفتش نیز در این تیم کلید خورد. جرارد سرانجام در سال 2008 اولین بازی رسمی‌اش برای بارسا را در جریان برد چهار بر صفر روبه‌روی ویسلاکراکوف تجربه کرد. این شروع داستان این مدافع با بلوگرانا بود.

 

شاگرد بد سر الکس

پیکه برای رسیدن به ترکیب اصلی بارسا، باید خودش را جای دیگری محک می‌زد. او برای مدتی به یونایتد رفت تا زیر نظر یکی از بهترین مربیان دنیا بازی کند. با این حال این دوران برای او به لحاظ شخصی موفقیت‌آمیز نبود. جرارد به ندرت نمایش‌های خوبی در یونایتد داشت و معمولا روی نیمکت تیم دیده می‌شد. او البته توانست با حضور در تیم رویایی 2008، نامش را در بین بازیکنان برنده دوگانه لیگ و لیگ قهرمانان در آن سال قرار بدهد. پیکه اما اصلا برای منچستر ساخته نشده بود.

خاطره‌های فراموش‌نشدنی

مدافع میانی بارسا، خاطره‌هایی استثنایی با این تیم دارد. او در جریان پیروزی 6 بر دو در برنابئو، گل ششم بارسا را زد و پیراهنش را به سکوها نشان داد. پیکه در جریان برد پنج بر صفر روبه‌روی رئال در نیوکمپ هم با حرکت معروف دستانش، حریف را تحقیر کرد. او در بارسا سه لیگ قهرمانان برده و هر بار نیز تور دروازه را با خودش به یادگار گرفته است. پیکه از سال 2018 یکی از کاپیتان‌های باشگاه بارسا نیز بوده است. او برای همیشه به عنوان عضوی از یکی از رویایی‌ترین تیم‌های تاریخ باشگاه فوتبال در دنیا به یاد آورده خواهد شد.

دیوید بکام‌تر از دیوید بکام

پیکه همیشه علاقه زیادی به حواشی داشت و رابطه او با شکیرا که 10 سال از خود او بزرگ‌تر بود، به پرماجراترین اتفاق زندگی‌اش تبدیل شد. او درست همان کاری را انجام داد که دیوید بکام با ازدواج با یک سلبریتی انجام داده بود. الکس فرگوسن هیچ‌وقت با تصمیم بکام کنار نیامد و گواردیولا نیز اصلا تصمیم پیکه را دوست نداشت. شاید باورنکردنی باشد اما آن اوایل پپ برای در نظر گرفتن شرایط زندگی شخصی پیکه، یک نفر را مامور تعقیب این بازیکن کرده بود تا از کارهایش سر دربیاورد!

سال‌های سیاه

روزهای طلایی پیکه در بارسا هم به پایان رسیدند. او خیلی زود به یک مهره متوسط برای باشگاه تبدیل شد. بازیکنی که زیاد اشتباه می‌کرد و البته بیرون از زمین نیز رفتارهای عجیبی داشت. تولید کردن یک فیلم برای آنتوان گریزمان در شرکت سینمایی پیکه برای پشت کردن به بارسا و نیامدن به این تیم و پس از آن اثبات درصد گرفتن او از عربستانی‌ها برای بردن سوپرجام اسپانیا به این کشور، رسوایی‌های بزرگی برای جرارد بودند. او در این سال‌های آخر بخش مهمی از محبوبیتش در بارسا را از دست داد.

جرارد پیکه نمی‌خواهد به عنوان یک مربی فعالیت کند. او اصلا علاقه‌ای به این کار ندارد و ترجیح می‌دهد روزی رئیس باشگاه بارسلونا شود. حتی لاپورتا نیز بارها تاکید کرده که این بازیکن می‌تواند رئیس خوبی برای باشگاه باشد

مسی و پیکه، رفاقت از هم‌پاشیده

سال‌ها حضور مشترک در لاماسیا و سپس منتقل شدن به تیم اصلی بارسا، دوستی نزدیکی بین مسی و پیکه به وجود آورده بود. این دو نفر برای مدتی حتی بهترین دوستان هم بودند اما رابطه‌شان کاملا تغییر کرد. خیلی‌ها از پیکه به عنوان عامل جدایی مسی از بارسا نام می‌برند و گفته می‌شود که او از خوان لاپورتا خواسته تا شرایط جدایی لئو را فراهم کند.

حتی برادر مسی نیز مصاحبه تندی علیه پیکه انجام داده است. شاهد این ادعاها هم می‌تواند تصمیم پیکه برای کاهش چشمگیر حقوق درست بعد از جدایی مسی باشد. او تا زمانی که لئو در تیم بود به هیچ وجه با کاهش حقوق کنار نمی‌آمد! به نظر می‌رسد جدایی پیکه یکی از شرط‌های مهم مسی برای بازگشت به بارسا بوده است.

آینده جرارد؛

او رئیس بارسا می‌شود؟

جرارد پیکه نمی‌خواهد به عنوان یک مربی فعالیت کند. او اصلا علاقه‌ای به این کار ندارد و ترجیح می‌دهد روزی رئیس باشگاه بارسلونا شود. حتی لاپورتا نیز بارها تاکید کرده که این بازیکن می‌تواند رئیس خوبی برای باشگاه باشد. پیکه همین حالا مالک یک تیم در سطوح پایین‌تر فوتبال اسپانیا نیز هست و اساسا به فعالیت‌های غیرفوتبالی مثل هنر و تولید فیلم نیز علاقه زیادی دارد. بعید نیست که او در اولین سال‌های جدایی به عنوان یک سفیر برای بارسا فعالیت کند.